• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • انتقاد از نحوه تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران / قیمت هنوز ابلاغ نشده است

انتقاد از نحوه تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران / قیمت هنوز ابلاغ نشده است

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 19, 1401
  • اخبار
تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران - انبار زعفران تعاون روستایی مشهد - قیمت حمایتی زعفران در سال 1401 - مزایده زعفران تعاون روستایی

انتقاد از نحوه تعیین قیمت حمایتی زعفران ؛ قیمت سازی بر اساس تولید 4 کیلوگرم در هکتار اشتباه است

هشدار برخی نسبت به قیمت‌سازی حمایتی زعفران

در حالیکه برخی انتظار تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران به میزان بالاتری داشتند، برخی نیز این قیمت را بالا و نهایتا به ضرر زعفران کشور می­دانند.

ادله اصلی هم حول این موضوع می­گردد که تعیین قیمت خرید حمایتی بر اساس هزینه تمام شده تولید در مزارعی که 4 کیلوگرم در هکتار بازدهی دارند انجام می شود و این اشتباه است. ما برای رقابت با سایر کشورها باید بازدهی را افزایش و هزینه تمام شده را کاهش دهیم.

انتقاد از تعیین قیمت خرید حمایتی زعفران

تربت‌ حیدریه-  چند سالی است که دولت با هدف حمایت از کشاورزان، اقدام به تعیین “قیمت کف بازار” برای محصول زعفران می‌کند تا شاید بخشی از زحمات و هزینه‌های این قشر پرتلاش را پاسخ دهد، اما برخی کارشناسان معتقدند صِرف افزایش قیمت زعفران نه تنها شیوه مناسبی نیست، بلکه خود می‌تواند برای این حوزه مشکل‌ساز شود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند که قیمت‌گذاری با هدف حمایت از کشاورزان در خصوص تمامی تولیدات کشاورزی، اقدامی پسندیده است اما در حوزه زعفران بهتر آن است که دولت در کنار قیمت‌گذاری، برخی اقدامات احتیاط آمیز را نیز در نظر داشته‌ باشد.

برداشت محصول راهبردی طلای سرخ از کشتزارهای خراسان رضوی از ابتدای آبان ماه در خراسان رضوی آغاز می شود که نیاز است متولیان امر برای این محصول استراتژیک برنامه ریزی مدون داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا اعلام قیمت حمایتی و قرارداد 200 تنی، جهت قیمت زعفران را صعودی نکرد؟

اطلاعات عمومی درباره صنعت زعفران و هزینه ها

زعفران بطور میانگین به ۲۱۰ نفرروز نیروی کار در سطح هر هکتار کشتزار نیاز دارد و بر این اساس هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم را در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

جمعیت بهره‌برداران بخش کشاورزی مرتبط با کشت زعفران تا پارسال در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار نفر بوده است و با احتساب جمعیتی پنج نفره برای هر خانوار، شمار افراد منتفع اقتصادی از بخش تولید زعفران در این استان بالغ بر ۵۸۰ هزار نفر است.

از مجموع یک میلیون هکتار زمین کشاورزی (زراعی و باغی) در خراسان رضوی ۷۲.۶ درصد زیر کشت آبی و ۲۷.۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

در فعالیتهای زراعی این نسبت ها شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیر کشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است و در فعالیت‌های باغی ۸۷ درصد زیر کشت آبی و ۱۳ درصد زیر کشت دیم قرار دارد.

تربت‌حیدریه در استان خراسان رضوی که به عنوان قطب تولید زعفران شناخته می شود پیش‌بینی شده امسال از مزارع این شهرستان، این محصول نزدیک به ۲۰ تن زعفران خشک برداشت شود.

قیمت خرید حمایتی هنوز ابلاغ نشده است

رییس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند اکنون زمزمه تعیین قیمت پایه خرید توافقی زعفران نگین از قرار هر کیلوگرم ۴۱ میلیون تومان به گوش می‌رسد، اما هنوز هیچ قیمت رسمی به ما ابلاغ نشده‌ است.

محمد رستمی افزود: در عین حال معتقدم بهتر است دولت در زمان قیمت‌گذاری، همه جوانب امر، اعم از سودرسانی به کشاورزان، پیشگیری از حذف زعفران از سبد غذایی خانوار ایرانی و حفظ بازار جهانی را نیز در نظر بگیرد.

لزوم تقدم قیمت‌گذاری عقلانی بر رفتارهای احساسی

یک تولیدکننده و صادرکننده زعفران در تربت‌حیدریه نیز درباره تعیین قیمت حمایتی زعفران به ایرنا گفت: هر چند به اصل مهم و محوری “هزینه بالای تولید” باور داریم، اما واقعیت تلخ آن است که اکنون تمام برنامه‌ریزی‌های ما بر اساس تولید چهار کیلوگرم زعفران در هر هکتار است.

مسعود صباغ‌زاده با بیان این‌که دیدگاه فوق نقطه آغاز تمام تصمیم سازی‌های اشتباه در کشور است، افزود: ریشه این طرز تفکر به اعمال شیوه‌های سنتی در کشت و به تبع آن آبیاری غرقابی این محصول باز می‌گردد.

وی گفت: این در حالی است که اکنون ما در ایران به کلیدواژه‌ای چون “تولیدکننده انحصاری زعفران در جهان” دل خوش کرده ایم، اما هر روز شاهد گسترش سطح زیر کشت زعفران در دیگر کشورهای جهان و البته با شیوه‌های نوین آبیاری هستیم، به گونه ای که بعضا میزان تولید نیز به هشت تا ۱۲ کیلوگرم در هکتار رسیده‌ است.

صباغ‌زاده تصریح کرد: آموزش و هدایت کشاورزان به سمت اعمال شیوه‍‌ های نوین در کشت، بزرگترین و مهترین راهکار حمایتی دولت از این قشر زحمت‌کش باید باشد زیرا در قدم نخست شاهد کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب خواهیم بود.

مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران در تربت حیدریه گفت: دولت نباید به شکلی قیمت‌گذاری کند تا شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت زعفران در داخل کشور، به امید صادرات پرسود آن، به بازارهای جهانی باشد.

مضرات افزایش قیمت

صباغ‌زاده افزود: شاید دولت با افزایش قیمت کف‌بازار کشاورزان را خوشحال کند، اما با این اقدام خود ابتدا به ساکن زمینه کاهش مصرف داخلی و حذف تدریجی آن از سبد غذایی خانوار ایرانی و سپس کاهش تقاضای بازار جهانی برای خرید زعفران ایرانی را فراهم خواهد ساخت.

وی اظهار کرد: امروزه شاهد گسترش کشت گلخانه‌ای زعفران در بسیاری از کشورهای جهان هستیم و اگر اقدامات زیربنایی که پیش تر به آنها اشاره شد، از سوی دولت صورت نگیرد، وضعیت کشاورزان ما در آینده بدتر خواهد شد.

تصمیم‌ساز اصلی دست نامریی بازار است

رییس اتحادیه زعفران و خشکبار تربت‌ حیدریه نیز گفت: این اتحادیه در تعیین حق‌الزحمه کارگران فراوری محصول زعفران، شامل مراحل برداشت و پرکنی گل زعفران نقشی ندارد، زیرا تعیین دستمزد در این خصوص تابع شرایط بازار است.

کاظم خلیلی افزود: دلیل این امر آن است که در مقطع ۴۵ روزه برداشت زعفران، بسته به شرایط آب و هوایی و نیاز بازار و نیز وجود کارگران، سطح دستمزدها تغییر می‌کند.

وی اظهار داشت: بر این اساس افزایش قیمت زعفران برای کشاورز، می‌تواند هم مفید و در عین حال مضر باشد.

خلیلی تصریح کرد: دولت نباید به بهای حمایت از کشاورزان، قیمت زعفران را آن قدر بالا ببرد، که این ماده از سبد غذایی خانوار ایرانی حذف شود.

وی گفت: در عین حال دولت باید به موضوع ارزآوری زعفران و حفظ و گسترش بازار جهانی آن نیز توجه کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید