• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • تاسیس صندوق ملی زعفران در ابهام ! / شاید تعاونی زعفرانکاران تشکیل شود !

تاسیس صندوق ملی زعفران در ابهام ! / شاید تعاونی زعفرانکاران تشکیل شود !

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 26, 1401
  • اخبار
تاسیس صندوق ملی زعفران و تعاونی زعفرانکاران

در بیست و ششمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی خراسان‌رضوی در سال‌جاری، لزوم تدوین دستورالعمل اجرایی تشکیل صندوق ملی زعفران و مشکلات پیش روی آن مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس این دبیرخانه در خصوص تاسیس صندوق ملی زعفران و تعاونی زعفرانکاران گفت: در تعامل با جهادکشاورزی استان به‌دنبال احصای مشکلات این بخش و بررسی راهکارهای مناسب در جهت حل چالش‌های موجود هستیم.

لبافی درخصوص اهمیت تدوین دستورالعمل اجرایی تشکیل صندوق ملی زعفران، به‌عنوان یکی از موضوعات این نشست گفت: ما نیازمند پیشنهادهایی شفاف هستیم تا بتوانیم موضوع تشکیل صندوق ملی زعفران را پیگیری کنیم. در ۶‌ماه ابتدایی سال‌گذشته، میزان صادرات این محصول در استان چندان مطلوب نبوده و باید به‌صورت جدی به این محصول و مشکلات متولیان آن پرداخته شود.

تشکیل صندوق ملی زعفران در استان های خراسان

در ادامه این نشست، رامین اسمی، کارشناس مسوول زعفران سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی بیان کرد: در فروردین‌ماه سال‌گذشته، موضوع صندوق ملی زعفران پیگیری شد. با توجه به اهمیت تشکیل این صندوق و شورای قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری، توافق شد که ۵۱‌درصد مالکیت این صندوق متعلق به دولت و ۴۹‌درصد دیگر آن سهم اعضای صندوق باشد و صندوق در استان‌های خراسان‌شمالی، جنوبی و رضوی تشکیل شود.

تعاونی زعفرانکاران تشکیل خواهد شد؟

کارشناس مسوول زعفران سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: جلسات متعددی برای ایجاد صندوق ملی زعفران برگزار شد اما به نتیجه لازم نرسید. ذی‌نفعان باید در این صندوق عضو شوند که برای این امر، پیشنهاد تشکیل تعاونی زعفران‌‌‌‌‌‌‌‌کاران ارائه شد تا تمامی شهرستان‌های تولیدکننده زعفران، تعاونی مربوط به این محصول را داشته باشند.با این کار، کشاورزان ترغیب به عضویت در این تعاونی‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌شوند و در غایت امر، اعضای صندوق‌ملی زعفران نیز از تعاونی‌‌‌‌‌‌‌‌های شهرستان‌ها انتخاب خواهند شد. با این پیشنهاد موافقت نشد. یکی از انتقادهای واردشده، عضویت همزمان برخی از اعضای تعاونی زعفران در دیگر تعاونی‌هاست. این امر سبب می‌شود افراد امکان عضویت در صندوق‌ملی را نداشته باشند. در حقیقت، شفاف و مشخص‌نبودن فرآیند تشکیل صندوق ملی زعفران و دستورالعمل‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سبب عدم‌تشکیل صندوق ملی زعفران تاکنون شده است.

حمیدرضا رضوی‌خبیر، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان‌رضوی نیز بیان کرد: به دلیل گستردگی شاغلان در حوزه زعفران، امکان حضور و عضویت تمامی این افراد در صندوق ملی زعفران وجود ندارد. لذا باید مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی به‌عنوان شرکت‌های تخصصی در این زمینه تشکیل شود و مرکزیت آن در استان خراسان‌رضوی باشد. از سویی باید به این موضوع توجه کرد که دولت به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌تواند سهم خود را برای تشکیل صندوق ملی زعفران تامین کند.

تشکیل تعاونی ملی زعفرانکاران امر دشواری است

لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی استان نیز در جمع‌بندی مباحث بیان کرد: بخش‌خصوصی درخصوص تشکیل شرکت تعاونی فراگیر مشکلی ندارد.اما مسوولان معمولا برای تشکیل تعاونی ملی و کشوری سختگیری‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری نسبت به تعاونی‌‌‌‌‌‌‌‌های استانی دارند.

لبافی تصریح کرد: باید شیوه‌نامه عضویت در تعاونی تدوین شود تا افراد دارای صلاحیت امکان ورود به این نهادرا داشته باشند.لذا با توجه به اهمیت تدوین دستورالعمل اجرایی تشکیل صندوق ملی زعفران، لازم است ابتدا اساسنامه برای شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری تعاونی زعفران در شهرستان‌ها تدوین و سپس به تعاون روستایی ارائه شود.

 

بیشتر بخوانید :

کشف 6 تن پیاز زعفران قاچاق در شهرستان فردوس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید