قاچاقچی جای صادرکننده زعفران را گرفته است!

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 17, 1401
  • اخبار
دلالی زعفران- قیمت جدید زعفران

اگرچه در اخبار می‌خوانید که ایران تأمین‌کننده ۹۰ درصد زعفران دنیا است اما از آنجا که راه قاچاق باز است لذا سود کاشته ایرانی ‌ها به جیب خارجی ‌ها می ‌رود و زعفران‌کاران، همچنان مظلوم واقع‌ شده‌اند.

 

مشکلات بسیاری از جمله خشکسالی، افزایش هزینه‌ ها و سود و ضرر قیمت زعفران ناشی از دلالی بخش خصوصی و خصولتی همواره کشاورزان خراسانی را آزرده است اما موضوعی که امروز مورد بحث ما در این گزارش است بحث صادرات و ارزش این محصول گران‌بها و قاچاقچی زعفران است که در نهایت زعفران به بهای ناچیزی فروخته می‌ شود و هرسال بازارهای بسیاری را از دست می ‌دهیم.

متأسفانه مشکلات مربوط به تعرفه صادرات به کشورهایی مانند هندوستان و چین،ۀ بازگشت ارز به سامانه نیما و همچنین موانع تجاری با سایر کشورها، دست‌به‌دست هم داده تا بازار صادرات هرسال محدودتر از سال گذشته شود و دلالان بین‌المللی جای تجار واقعی و صادرکنندگان ایرانی را بگیرند.

متأسفانه تعهدات ارزی و مقررات دست‌ و پاگیر، میزان قاچاق زعفران را به کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان افزایش داده و ماجرای قاچاق زعفران از کشور به قصه ای پرغصه و تکراری تبدیل شده است که هر از گاهی مسئولان دولتی با ابراز نگرانی برای آن از کنارش رد می شوند.

قاچاقچی جای صادرکننده زعفران را گرفته است

فریدون ناصری یکی از صادرکنندگان زعفران در خراسان شمالی است که در ارتباط با مشکلات موجود در حوزه زعفران اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود جلوی پای صادرکنندگان زعفران بحث عوارض صادراتی است که سبب شده تا صادرات این محصول ارزشمند برای تجار ارزش اقتصادی نداشته باشد.

وی گفت: در واقع این امر سبب شده تا قاچاق زعفران در کشور صورت گیرد و این محصول به صورت قاچاق از کشورمان خارج، به افغانستان ارسال و سپس به نام زعفران افغانستان به سایر کشورها صادر شود.

وی افزود: در حال حاضر قاچاق زعفران از ایران به شهر هرات در افغانستان کیلویی ۳ میلیون تومان هزینه دارد (بابت هزینه حمل) و سپس این محصول با گواهی مبدا افغانستان صادر می شود.

در افغانستان سالانه 40 تن زعفران تولید میشود و مابقی بصورت قاچاق  از ایران ارسال میشود

ناصری ادامه داد: ایران صادرات زعفران را به افغانستان ممنوع نکرده اما افغانستان واردات زعفران را به کشور خود ممنوع کرده است، در کشور افغانستان ۴۰ تن زعفران تولید می شود اما مابقی صادرات صورت گرفته از این کشور مربوط به زعفران های ایران است که به صورت قاچاق به آن کشور ارسال شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعرفه صادرات زعفران از افغانستان برای کشورهای چین، هند و ترکیه صفر است. این در حالی است که هزینه تعرفه صادرات زعفران از ایران برای کشورهای چین و هند ۴۰ و برای ترکیه ۵۵ درصد است.

این صادرکننده زعفران استان، بیان کرد: تعرفه گمرکی برای صادرات زعفران از ایران کیلویی ۱۰ میلیون تومان بوده اما از افغانستان صفر است.

وی گفت: میزان تولید زعفران در سال گذشته حدود ۲۵۰ تن بوده که ۵۰ تن در داخل کشور استفاده شده و حدود ۱۰۰ تن به صورت رسمی صادر شده، اما مابقی زعفران های تولیدی کجا رفته است؟

وی خاطرنشان کرد: در واقع قاچاق زعفران سبب شده تا قیمت این محصول در بازارهای جهانی به شدت کاهش یابد.

 

بیشتر بخوانید:

مدیر سازمان تعاونی روستایی از افزایش قیمت 100 درصدی قیمت زعفران خبر داد…

قیمت زعفران و گل زعفران چند!؟ / قیمت زعفران در بورس در روزی که گذشت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید