آقای ساربان تخمین میزان تولید زعفران را 20 درصد کاهش داد

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 17, 1402
  • اخبار
تخمین میزان تولید زعفران

آقای ساربان تخمین میزان تولید زعفران را 20 درصد کاهش داد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی که بیشتر تخمین میزان تولید زعفران در سال جاری را مشابه دو سال قبل و 35 درصد کمتر از سال 1399 (شرایط طبیعی) تخمین زده بود، تخمین خود را 20 درصد کاهش داد.

به گزارش دنیای زعفران، آقای ساربان این بار میزان کاهش نسبت به شرایط طبیعی (سال 1399 و قبل) را 50 درصد و میزان کاهش نسبت به سال قبل را 20 درصد عنوان کرد.

یعنی تخمین میزان تولید زعفران در سال جاری را نسبت به هر دو مبدا 20 درصد کاهش داد. این اظهارات در نیمه آبان ماه و با گذشت حدود 20 روز از فصل برداش انجام شده است.

گفتنی است از اوایل آبان ماه بسیاری از فعالان بازار از کاهش قابل توجه تولید زعفران خبر داده اند و به نظر میرسد آقای ساربان نیز با توجه به شواهد تخمین دقیق تری ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: یک تخمین از تولید زعفران ؛ مشابه دو سال قبل و 35 درصد کمتر از شرایط عادی

کاهش ۵۰ درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی

میزان تولید زعفران نسبت به سال گذشته حداقل ۲۰ درصد و نسبت به برخی سالها مانند سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما درباره تخمین میزان تولید زعفران ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوری خراسان رضوی گفت: زعفران با ۹۲ هزار هکتار در خراسان رضوی بالغ بر ۷۶ درصد وسعت اراضی زعفران کشور را در برگرفته و این استان قطب تولید زعفران کشور است.

ساربان افزود : گیاه زعفران به شدت تحت تاثیر دو شاخص اقلیمی شامل دما و بارندگی است و از این جهت، سال زراعی گذشته، سال زراعی مناسبی نبود؛ چراکه با ورود سامانه پرفشار سیبری به استان، دما در دی ماه بسیار کاهش پیدا کرد و به زیر صفر رسید، به طوریکه این گیاه فرصت مناسبی برای رشد و ذخیره مواد غذایی نداشت.

وی ادامه داد: علی‌رغم پیش‌بینی‌های هواشناسی، سال بسیار خشکی تجربه کردیم و میزان بارندگی به ۱۱۱ میلیمتر رسید که کمترین میزان بارندگی نسبت به دوره بلند مدت بود و ۵۳.۶ درصد کاهش داشت.

تخمین میزان تولید زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاوری خراسان رضوی بیان کرد: برداشت زعفران از نیمه مهرماه آغاز شده و در بخش زیادی از مزارع استان در اقلیم‌های سرد، زعفران جمع‌آوری شده و در اقلیم‌های معتدل تا ۱۰ آذر نیز جمع‌آوری زعفران ادامه دارد؛ پیش‌بینی‌می‌شود از ۹۲ هکتار سطح زیر کشت زعفران استان تاکنون ۶۵ درصد آن برداشت شده باشد.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: ساربان: تولید زعفران در خراسان رضوی نهایتا 150 تن خواهد بود | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید