• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • یک تخمین از تولید زعفران ؛ مشابه دو سال قبل و 35 درصد کمتر از شرایط عادی

یک تخمین از تولید زعفران ؛ مشابه دو سال قبل و 35 درصد کمتر از شرایط عادی

کاهش 35 درصدی تولید زعفران - رابطه بارندگی و تولید زعفران - تخمین تولید زعفران

اولین اظهارنظر یک مقام رسمی درباره میزان تولید

تخمین تولید زعفران ؛ مشابه دو سال قبل و 35 درصد کمتر از شرایط عادی

ساربان: تولید زعفران در خراسان رضوی حدود 200 تن پیش بینی می شود

در حالیکه اظهارات ضد و نقیضی درباره تخمین تولید زعفران و تغییراتِ ان نسبت به سال قبل و متوسط بلندمدت شنیده می شود، یک مقام مسئول در جهاد کشاورزی در این خصوص توضیح داد.
به گفته آقای ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، میزان عادی برداشت زعفران در این استان بین 300 تا 320 تن است اما در سه سال اخیر در اثر تنش ها به شدت کاهش یافته است.
وی پیش بینی کرد که امسال تولید در این استان حدود 200 تن باشد که مشابه سال¬های قبل و کمتر از متوسط بلندمدت یا همان شرایط عادی است.
به نظر میرسد ایشان این بار با دقت بیشتری به ارائه امار پرداخته اند و تناقضاتِ پیشین (اینجا: تشریح رابطه بارندگی و تولید و تخمین تولید زعفران +تناقضات آقای ساربان)  تا حدود زیادی برطرف شده است.

البته در مقایسه سه سال اخیر (1400-1401-1402) تخمین تولید امسال بیشتر از تخمین خود ایشان از تولید دو سال قبل است (ایشان تولیدِ دو سال قبل را به ترتیب 150 و 180 تن تخمین زده اند)؛ لذا دو حالت متصور است؛

1-یا باید اعلام شود تولید از شرایط عادی بسیار پایین تر است اما در سه سال اخیر (شرایط غیرعادی) یک روند نرم صعودی داشته است.

2-و یا اینکه این اعداد دقیق نیستند و به صورت کلی باید گفت: تولید امسال هم مانند دو سال گذشته حدود 35 درصد کمتر از شرایط عادی است اما روند این سه سال با هم قابل مقایسه نیست چرا که اعداد دقیقی وجود ندارد.

به نظر میرسد تفسیر دوم منطقی تر است.

در ادامه متن اظهارات ایشان در گفتگو با شهرآرانیوز درباره تخمین تولید زعفران را می خوانیم:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: میزان برداشت محصول استراتژیک زعفران امسال هم به دلیل تنش‌های دمایی و بارشی روند کاهشی به خود گرفته است.
غلامحسین ساربان خصوص برداشت استراتژیک زعفران در خراسان رضوی، اظهار کرد: در سال‌های عادی میزان برداشت زعفران در استان ۳۰۰ تا ۳۲۰ تن بود، اما امسال بر برای سومین سال متوالی تحت تاثیر خشکسالی‌ها و نیز سرمای بی سابقه دی ماه پارسال پیشبینی ۲۰۰ تن و حتی کمتر را داریم.

وی اظهارکرد: امسال ۹۲ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی زیر کشت این محصول استراتژیک است که معادل ۷۶ درصد سطح زیر کشت زعفران کشور است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از ۱۵ مهرماه در اوج برداشت محصول هستیم و تا کنون ۳۵ درصد زعفران برداشت شده است، اظهار کرد: در اقلیم‌های سرد سال در شهرستان‌های زاوه، جلگه رخ، چناران، فریمان و قوچان برداشت به زودی آغاز میشود و پس از آن برداشت محصول در اقلیم‌های معتدل انجام خواهد شد.

ساربان بیان کرد: در سال‌های عادی به ازای هر هکتار سطح زیر کشت زعفران تعداد ۲۱۰ نفر روز اشتغال ایجاد میشد، اما در شرایط فعلی برداشت و روند کاهشی به ازای هر هکتار برای حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر روز اشتغال در استان ایجاد شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید