جلسه هماهنگی و اتحاد میان صادرکنندگان زعفران برگزار شد
میری و مصطفوی درباره قیمت زعفران چه گفتند؟
در جلسه ای که به منظور هماهنگی بین صادرکنندگان زعفران برگزار شد، میری در خصوص قیمت زعفران گفت: نبود ثبات قیمت در زعفران از یک سو و از سوی دیگر نیاز ارز حاصل از صادرات زعفران سبب شده برخی افراد زعفران ایران را در خارج از کشور با نرخهای بسیار پایینتر از ارزش واقعی این محصول به فروش برسانند. مصطفوی هم توضیح داد که : احسان مصطفوی، مدیر طرح سازمان جهانی اوسک نیز در ادامه این نشست ابراز کرد: در زمینه قیمتگذاری زعفران باید طرحهای برد – برد برای کشاورزان، واسطه گران، صادرکنندگان و حتی مصرفکنندگان ارائه شود و بر همین اساس، زنجیرههایی پیشبینیشده است.
به گزارش «کالاخبر» به نقل از روابطعمومی اوسک، جلسه هماهنگی و ایجاد اتحاد میان زعفرانکاران، صادرکنندگان زعفران و سازمان بورس کالای ایران با حضور جواد فلاح، مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، احسان مصطفوی، مدیر طرح سازمان جهانی اوسک و سایر صادرکنندگان زعفران در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.
جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران در این جلسه ضمن اشاره به اهمیت ایجاد اتحاد میان صادرکنندگان بهمنظور شفایت و استانداردسازی قیمت زعفران تصریح کرد: با همکاری و اتحاد صادرکنندگان زعفران، میتوان تعیینکننده قیمت زعفران در داخل و خارج کشور بود.
وی عنوان کرد: قیمت زعفران در بورس کالای ایران نظیر سایر کالاهای مبادله شده در این بازار، قابلیت تبدیلشدن به مرجع قیمت جهانی را دارد. برای دستیابی به این هدف، با ایجاد اتحاد میان صادرکنندگان بهسوی شفافسازی قیمت زعفران کشور گام برداشتهایم.
میری: تولید زعفران بیش از 435 تن بود
غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز در این نشست گفت: در سال ۱۳۹۹، ۴۳۵ تن زعفران ایرانی در داخل کشور و در بازار جهانی مصرف شد که ۳۲۵ تن از این مقدار، مربوط به صادرات زعفران بود؛ البته این در حالی است که مقدار تولید این محصول در کشور در سال گذشته بیشتر از این رقم بوده است.
میری تصریح کرد: نبود ثبات قیمت در زعفران از یک سو و از سوی دیگر نیاز ارز حاصل از صادرات زعفران سبب شده برخی افراد زعفران ایران را در خارج از کشور با نرخهای بسیار پایینتر از ارزش واقعی این محصول به فروش برسانند که خوشبختانه در این جلسه با ایجاد اتحاد در میان زعفرانکاران و صادرکنندگان تلاش شده تا با ایجاد شفافیت و یکسانسازی، قیمت زعفران به جایگاه اصلی خود بازگردد.
پیشنهاد طرح های برد-برد در زمینه قیمتگذاری زعفران
احسان مصطفوی، مدیر طرح سازمان جهانی اوسک نیز در ادامه این نشست ابراز کرد: در زمینه قیمتگذاری زعفران باید طرحهای برد – برد برای کشاورزان، واسطه گران، صادرکنندگان و حتی مصرفکنندگان ارائه شود و بر همین اساس، زنجیرههایی پیشبینیشده است.
وی با اشاره به توجه به نیاز جوامع بینالملل پیش از کشت و تولید، عنوان کرد: برای توسعه صادرات زعفران و نیز فروش زعفران با قیمت واقعی خود ابتدا باید نیاز جوامع بینالمللی بهخوبی سنجیده و سپس نسبت به تقاضا، کشاورزان اقدام به تولید کنند.
لزوم استاندارسازی زعفران انبارهای بورسی از نظر ظاهری
مدیر طرح اوسک با بیان این نکته که مشخصات زعفران پذیرفته شده در انبارهای بورس از نظر ظاهری نیز نیاز به یکسانسازی و استاندارهای مشخصی دارد، تأکید کرد: در استانداردسازی نمونه زعفران نیز، معیاری مشخص شده تا تعاریف سازمانهای مختلف از زعفران نمونه به یکدیگر نزدیک شود.
onsectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
1 دیدگاه