قرارداد آتی زعفران برای دومین روز به صف نشست

رسوخ دلار به بازار آتی؛ آتی قیمت نقدی کشاورزان را هم رشد خواهد داد؟

امروز یک شنبه نیز متاثر از رشد نرخ دلار در بازار، معامله گران بازار آتی فقط در موقعیت خرید نشستند و بازار با حداکثر نوسان قیمت (3 درصد) بسته شد.

رشد قابل توجه قیمت زعفران در روزهای اخیر در بازار آتی، کاملا متاثر از رشد نرخ دلار است. زعفران جزو کالاهای دسته سوم است که صادرکنندگان می تواند ارز خود را به قیمت آزاد به فروش برسانند.
باید منتظر ماند و دید آیا تجار می توانند از این افزایش نرخ استفاده کنند یا مانند قبل مازاد سود خود را دودستی تقدیم سودجویان آن سوی آب ها خواهند کرد (نرخ دلاری زعفران را کاهش داده تا نرخ ریالی با توجه به رشد دلار ثابت بماند!!). امید هست که اینچنین نشود و رشد دلار، چیزی هم نصیب کشور و مخصوصا کشاورزان کند. مخصوصا امید هست که بورس کالا و داغ شدن معاملات در این بازار از قدرت چانه زنی رانت جویی دلالان آن ور آبی بکاهد.

چند نکته درباره معاملات آتی
چنانچه می دانید معاملات قرارداد آتی زعفران از دوم خرداد امسال شروع شد و تاکنون معاملات در دو سررسید شهریور و آبان انجام می شود.

چنانچه در قسمت آموزشی، بخش زعفران در بورس می خوانید، منظور از بازار آتی، قراردادی است که در آن طرفین متعهد به خرید/فروش مقدار مشخصی کالا (در اینجا زعفران) در تاریخ مشخص به قیمت مشخص می شوند و هیچ معامله واقعی انجام نمی شود. اگر طرفین تا قبلا از سررسید موضعی متفاوت اتخاذ کنند(خریداران بفروشند و فروشندگان بخرند) در عمل هیچ مبادله فیزیکی انجام نخواهد شد اما اگر تا سررسید بر مواضع خود باقی بمانند باید طبق شرایط کالا را تحویل بگیرند یا تحویل بدهند.

در این بازار هر روز قیمت حداکثر می تواند 3 درصد کاهش یا افزایش یابد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما