مسئول بخش خصوصی؛ دلار دو برابر شد، زعفران را نصف قیمت میخرند!!

اعتراف به فاجعه بازاریابی زعفران

 مسئول بخش خصوصی: دلار دوبرابر شد؛ زعفران را نصف قیمت می فروشیم!!

عضو شورای ملی زعفران به کاهش قیمت دلاری زعفران در اثر رشد نرخ دلار در داخل اعتراف کرد. قبلا درباره فاجعه قیمتگذاری زعفران صادراتی نوشتیم و گفتیم که با افزایش نرخ دلار(با توجه به ضعف اساسی بازاریابی، محدودبودن مشتریان و آگاهی خریداران از وضعیت داخلی و قدرت چانه زنی پایین صادرکنندگان ایرانی) قیمت زعفران را کاهش می دهند تا نرخ ریالی ثابت بماند ( و در عمل هیچ منفعتی نصیب حلقه تولید و عرضه ایرانی از رشد  دلار نشود).به گزارش دنیای زعفران، این موضوع را به نقل از برخی منابع آگاه و همچنین تحلیل خودمان نوشتیم. اما اکنون عضو شورای ملی زعفران رسما گفت: با کاهش ارزش ریال در برابر دلار مشتریان خارجی قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران ایرانی را تا 600 یورو کاهش دادند. تا سال قبل قیمت خرید هر کیلو زعفران ایرانی 1200 تا 1800 دلار بوده است.اما اکنون، علی حسینی، از اعضای پرکار شورای ملی زعفران، درگفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه مشتریان خارجی سال گذشته در همین زمان هر کیلوگرم زعفران ایرانی را 1200 یورو می خریدند، افزود: مشتریان خارجی زعفران ایرانی با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده برای اقتصاد کشور قیمت خرید این محصول را به نصف کاهش داده اند.

برای اطلاعات دقیق تر به تحلیل پیشین با عنوان “قیمت زعفران “صادراتی” ایران بی ربط به “دلار”؛ همه چیز به ریال!”  بروید.
حسینی همچنین مجددا از مداخله تعاون روستایی (جهادکشاورزی) در بازار و خرید تضمینی زعفران در سال گذشته انتقاد کرد و این موضوع را عاملی برای تضعیف صنعت زعفران دانست.البته بر خلاف نظر حسینی، با توجه به ناتوانی ناامیدکننده تجار در بازاریابی، متنوع کردن بازار و افزایش قدرت چانه زنی، ضروری است قیمت در داخل متناسب با دلار افزایش یابد تا تجار و سودجویان خارجی نتوانند نرخ خرید دلاری را کاهش دهند. در واقع به این ترتیب قدرت چانه زنی طرف ایرانی افزایش می یابد.آقای حسینی، مدرعامل شرکت زرگل و از اعضای هیئت موسس اتحادیه “صادرکنندگان” زعفران هستند. این اتحادیه حدود 20 سال قبل ایجاد شده است.
هرگاه دلار گران شده، بهای دلاری زعفران کاهش یافته است؛ اکنون نیز در سال 97 این تراژدی در حال تکرار است!

هرگاه دلار گران شده، بهای دلاری زعفران کاهش یافته است؛ اکنون نیز در سال 97 این تراژدی در حال تکرار است!

دقیق تر این است که بگویند زعفران را به نصف قیمت می فروشیم. سوال این است که چرا درباره سایر محصولات، از پتروشیمی و فولاد تا لبنیات، این مشکل ایجاد نشده است و شرکت ها از رشد نرخ دلار منفعت برده اند. سری به بورس بزنید و صف خرید شرکت های صادراتی را ببینید.

چرا قیمت بقیه محصولات صادراتی کم نشد؟

آقای حسینی عزیز، در کمال تعجب، می گویند که زعفران را با نصف قیمت قبل میخرند! در حالی که دقیق تر این است که بگویند زعفران را به نصف قیمت می فروشیم. سوال این است که چرا درباره سایر محصولات، از پتروشیمی و فولاد تا لبنیات، این مشکل ایجاد نشده است و شرکت ها از رشد نرخ دلار منفعت برده اند. سری به بورس بزنید و صف خرید شرکت های صادراتی را ببینید.

البته شبه انحصاری بودن تولید زعفران در ایران موضوع را کمی متفاوت می کند اما این انحصار، اتفاقا می تواند در جهت افزایش قدرت چانه زنی و قیمتگذاری استفاده شود اما اکنون دقیقا در نقطه مقابل قرار داریم!

 

 

 

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید