روزهای تحلیل ناپذیری بازار زعفران؛ فشار “دلال های مدرن” جواب داد؟

تداوم روند ریزشی بازار زعفران

روزهای تحلیل ناپذیری بازار زعفران؛ فشار “دلال های مدرن” جواب داد؟

در حالیکه نرخ ارز در سطحی معادل حدودا 3.5 برابر سال گذشته، متعادل شده است و شرایط بینالمللی کشور هم چشم اننداز بهتری پیدا کرده است و این موضوعات رفتارهای هیجانی را از بسیاری از بازارها دور کرده (مثلا بورس و فرابورس متعادل شده اند)، روند نزولی بازار زعفران همچنان با سرعت ادامه دارد و در کمال تعجیب قیمت به سطوح سال 1391 برگشته است! موضوعی که به راحتی قابل تحلیل نیست.


قیمت زعفران پوشال در بازار نقدی به بازه 5 تا 6 میلیون تومانن برگشته است؛ زعفران نگین در بازار گواهی سپرده هم حال روز بهتری ندارد و به سطح 11 هزار تومان رسید؛ این اتفاق بعد از حدود 4 روز کاری روند نزولی از چهارشنبه گذشته تا دیروز رخ داد. حتی طی روزهای یک شنبه و دوشنبه فشار فروش بسیار بالا بود و صف های خرید هم شکل گرفت. اما چرا؟

علت افت شدید قیمتها چیست؟

برخی علت این موضوع را ناآشنایی فعالان بورسی با مختصات زعفران می­دانند. به اعتقاد آنان، حالا که به فصل برداشت نزدیک شده ایم، و با تلقین برخی با عرضه محصول جدید قیمت کاهش خواهد یافت، این افراد کم اطلاع به یک باره درباره سرمایه خود احساس خطر کرده و با سرعت دست به فروش می­زنند. این در حالی است که چنانچه بارها در دنیای زعفران تحلیل کرده ایم، در سال های نوسان ارزی، قیمت زعفران رفتار فصلی متعارف را نداشته است و حتی در فصل برداشت هم صعودی شده است.

اما اگر کمی دقیق تر به موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که این کاهش ابتدا از بازار نقدی شروع شد. بازار سنتی زعفران که معمولا در آستانه فصل برداشت در عمل تعطیل است و زعفرا زیادی برای معامله نیست. در این شرایط بزرگان (بخوانید صاحبان شرکت های بزرگ و یا همان دلالان مدرن) دست به کار شده و طی دو هفته اخیر، قیمت بازار نقدی را به شدت کاهش داده اند؛ کاری که در بازار کم عمق این روزها، اصلا سخت هم نیست. در کنار این موضوع عملیات رسانه ای افرادی چون علی حسینی، غلامرضا میری و علی شریعتی، از افراد سنتی صنعت زعفران را هم ببینید که مدام بازار زعفران را با عباراتی چون آشوب، تلاطم، جهش قیمتها و …. توصیف می کنند.

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید