مروری بر معاملات زعفران در بازارهای مختلف در هفته ای که گذشت وقتی قیمت نقدی، از بورس جا می­ماند

مروری بر معاملات زعفران در بازارهای مختلف در هفته ای که گذشت

وقتی قیمت نقدی، از بورس جا می­ماند

طی هفته گذشته، معاملات زعفران نوسانات و رفتارهای غیرقابل تحلیل زیادی داشت. در معاملات آتی قیمت زعفران نگین برای تحویل آبان ماه تا 15.5 میلیون تومان هم بالا رفت اما در آخرین روز معاملاتی، یعنی پنج شنبه، با افت شدید 5 درصدی مواجه شد و به 14.7 میلیون تومان بازگشت. با این حال قیمت در گواهی سپرده به 12 و 13 میلیون تومان ( به ترتیب برای انبار مشهد و تربت) رسید تا تقریبا قیمت در همه قراردادهای فعال بورسی صعودی شود. با این حال بازار نقدی، بعد از فشارها و انتقادات، سرکوب شده و روند نزولی پیدا کرده است. یک کیلوگرم زعفران نگین در بازار فیزیکی  (نقدی) به 11.4 میلیون تومان رسیده است که از همه نرخ های بورسی کمتر است.


طی هفته گذشته، با وجود رشد نرخ های نگین در بورس، زعفران پوشال هم در بازار نقدی نزولی بود و به محدوده 6.5 میلیون تومان و بعضا کمتر رسید. نرخی که با توجه به قیمت 13 میلیونی زعفران نگین در گواهی سپرده، اصلا قابل باور نیست. به طور متعارف قیمت زعفران پوشال حدود 25 تا 30 درصد کمتر از نگین است. گفتنی است به طور متعارف زعفران به صورت پوشال از کشاورزان خریداری می شود.

با این حال طی هفته گذشته، موقعیت های باز در قراردادهای اتی به صورت مداوم صعودی بود اما با توجه به نوسانات قیمتی برداشتی از این روند نمی توان کرد.

حجم معاملات هم در آتی تحویل آبان به 796 کیلوگرم (7966 قرارداد 100 گرمی) رسید و در تحویل دیماه با رشد قابل توجه طی دو روز پایانی معاملات به 7.9 تن رسید. ارزش معاملات هم در قرارداد دیماه دوباره به محدوده 200 میلیارد تومان نزدیک شد.

 

طبق اطلاعیه هفته قبل بورس کالا، از امروز شنبه، وجه تضمین قراردادهای آتی هم به 695 هزار تومان افزایش می یابد. یعنی شما برای خرید و فروش هر قرارداد 100 گرمی زعفران نگین در بازار آتی باید 695 هزار تومان در حساب مربوطه سپرده کنید. با توجه به قیمت 1.5 میلیونی هر قرارداد (در تحویل آبان) و 2.3 میلیونی (در تحویل دی) قدرت اهرمی بازار 2 و 3 است؛ یعنی به میزان 2 و 3 برار سپرده خود می توانید معامله کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست داده های قیمت نقدی (spot price) و نحوه تهیه

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید