• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • اولین آمار رسمی از تولید زعفران در سال جدید: رشد 7 درصدی تولید؛ 310 تن زعفران در خراسان تولید شد

اولین آمار رسمی از تولید زعفران در سال جدید: رشد 7 درصدی تولید؛ 310 تن زعفران در خراسان تولید شد

اولین آمار رسمی از تولید زعفران در سال جدید

رشد 7 درصدی تولید؛ 310 تن زعفران در خراسان تولید شد

به گفته مدیرامور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی حجم برداشت محصول زعفران از مزارع این استان امسال با 21 تن معادل 7 درصد افزایش به 310 تن رسیده است. کل تولید کشور نیز حدود 400 تن تخمین زده شده است.

سید هاشم نقیبی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این چارچوب امسال 310 تن محصول از سطح 86 هزار و 400 هکتار مزرعه زعفران برداشت شد. وی ادامه داد: پارسال از سطح 84 هزار هکتار مزرعه در خراسان رضوی 289 تن محصول زعفران برداشت شده بود. مدیرامور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در مجموع 144 هزار بهره بردار در حوزه کشت زعفران در سطح این استان فعالیت دارند. به ازای هر هکتار سطح زیر کشت محصول زعفران به میزان 200 نفرروز اشتغال ایجاد می شود. وی افزود: همچنین به ازای هر هکتار زیر کشت این محصول یک فرصت شغلی دائم ایجاد می شود.

به این ترتیب پیش بینی دنیای زعفران مبنی بر رشد تولید در خراسان رضوی که بر اساس مشاهدات میدانی از وضعیت مناسب تولید در خراسان رضوی حکایت داشت، محقق شده است. البته ابهاماتی درباره بهبود تولید در خراسان جنوبی وجود دارد. برای جزئیات بیشتر به این گزارش های “زعفران در دیار قائنات: مشکلات در تولید، رضایت از قیمت ها” و “سه روایت از وضعیت تولید در سال جدید؛ خوب در رضوی، سرمازدگی در جنوبی، مناسب در کل!” که طی یک ماه اخیر در دنیای زعفران منتشر شده، مراجعه کنید.

در رابطه با کل تولید کشور نیز، به گفته حسینی، فعال بخش خصوصی،  در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، براساس پیش بینی‌های اولیه و رصد مزارع تولید زعفران در کل کشور با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۰۰ تن می‌رسد.

تولید در همدان از نیم تن فراتر رفت

در رابطه با میزان تولید در سال جاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز با بیان اینکه متوسط عملکرد در سطح کشت زعفران همدان از میانگین کشوری بالاتر است گفت: کشت زعفران در این استان چهارکیلوگرم و در کشور 3.8 کیلوگرم است. حجت‌الله شهبازی در جمع خبرنگاران افزود: سطح زیرکشت باغ های زعفران استان همدان در سال 83 فقط 16 هکتار بوده که در سال جاری به 161 هکتار رسید. وی با بیان اینکه تولید زعفران در سال 83 در استان همدان 52 کیلوگرم بوده است اظهار داشت: در سال جاری 548 کیلوگرم زعفران از سطح باغ ها این استان برداشت شد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در 9 شهرستان استان همدان زعفران کشت می شود و شهرستان ملایر با 73 هکتار دارای بیشترین سطح کشت زعفران است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید