شفافیت قیمت زعفران در بازار به اوج خود رسید

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 25, 1397
  • اخبار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت پیشین بازار زعفران

شفافیت قیمت زعفران در بازار به اوج خود رسید

کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است، با افزایش حجم معاملات زعفران در قراردادهای آتی، گواهی سپرده و بازار فیزیکی بورس کالای ایران، شاهد شفاف ترین قیمت ها را برای زعفران هستیم.

به گزارش کالا خبر، حسن رضایی‌پور در گفتگو با ایستانیوز ضمن اشاره به اینکه زعفران کالایی است که تولیدکنندگان آن به صورت خرد تولید می کنند، گفت: تجمیع زعفران و عرضه آن در تالار فیزیکی بورس کالا مستلزم آن است که تشکل های کشاورزی و شرکت های فعال، زعفران را تجمیع نمایند و در قالب استانداردهای قابل عرضه در بورس، عرضه کنند.
وی افزود: تا سال گذشته امکان عرضه تولیدات خرد در بازار فیزیکی بورس کالا وجود نداشت و اما در سال قبل و در پی خرید های توافقی که سازمان تعاون روستایی انجام داد و تناژ آن بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ تن می شد، ۸۰ درصد آن در بورس کالا عرضه گردید و توجه بازار و سرمایه گذاران را به سمت بورس کالا جلب کرد.
رضایی پور تصریح کرد: با راه اندازی انبارهای گواهی سپرده، امکان تحویل مستقیم حداقل یک کیلوگرم کالا به انبارها برای کشاورزان فراهم شد تا از طریق گواهی سپرده قادر به فروش کالای خود باشند. همزمان با راه اندازی قراردادهای آتی زعفران و افزایش نرخ ارز مزید بر علت شده و این کالا با موفقیت چشمگیری همراه کرد. با توجه به این نکته که زعفران کالایی صادراتی است و کمتر از ۱۰ درصد آن در بازار داخل استفاده می شود، لذا قیمت آن وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد. بنابراین همزمان با افزایش نرخ ارز، بهای این کالا نیز در بازار بالا رفت و حجم بالای معاملات در قراردادهای آتی، گواهی سپرده و بازار فیزیکی انجام شد، شفاف ترین قیمت ها را برای زعفران رقم زد.

اثر کاهش نرخ ارز بر قیمت زعفران

وی به موضوع کاهش نرخ ارز در ادامه روند بازار اشاره داشت و گفت: همزمانی کاهش نرخ ارز با برداشت و تولید زعفران، سبب شد قیمت این کالا پایین بیاید و این کاهش نرخ نسبت به تابستان در بورس مشهود بود و به جرات می توان گفت، قیمت های کشف شده در بورس منطبق با قیمت های واقعی بازار زعفران بوده و واقعیت بازار را منعکس نموده است.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر این نکته که معاملات رینگ صادراتی بورس کالا از سال ها قبل و از سوی تجار و کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان در معاملات سایر کالا ها رصد می شود گفت: شاید آمارهای معاملاتی و قیمت های کشف شده زعفران در بورس هم اکنون مورد توجه کشورهای دیگر نباشد اما مبنای قیمت برای پیشنهادات صادراتی، قیمت های بورس کالا است.

وضعیت زعفران در بورس

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد زعفران ایران در شرایط فعلی در بورس عرضه می شود؟ گفت: اگرچه آمار دقیقی از تولید زعفران کشور به دلیل برخی سلف فروشی ها و عدم ثبت معاملات بخش خصوصی، در دست نیست اما از ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن زعفران تولید شده در کشور در سال گذشته، چیزی حدود ۷۰ تن در بورس کالا عرضه شد که این رقم بی سابقه بود.
این کارشناس ارشد بازار سرمایه ظرفیت انبارهای گواهی سپرده زعفران را حدود شش تن اعلام و تصریح کرد: پس از عرضه های بازار فیزیکی، دو انبار برای گواهی سپرده زعفران پذیرش شد که یکی در مشهد و دیگری در تربت حیدریه واقع شده بود. ظرفیت انبارها هر یک سه تنی بوده و انبار مشهد که موقتا تعطیل است به زودی مجددا باز می شود. انتظار می رود با توجه به نیاز بازار و توجه بخش خصوصی، انبارهای دیگر به مجموعه انبارهای گواهی سپرده زعفران افزوده شود. البته در این انبارها گردش کالا اتفاق افتاده و نسبتی از تولید بازار محسوب نمی شوند. در واقع این انبارها به طور مداوم در حال پر و خالی شدن می باشند.
رضایی پور درخصوص فرهنگ سازی عرضه زعفران در بورس کالا نیز گفت: دو نوع اطلاع رسانی در حوزه عرضه های زعفران در بورس کالا صورت گرفته است یکی اطلاع رسانی خبری است و دیگری اطلاع رسانی عملیاتی. از منظر اطلاع رسانی و جنبه خبری، پوشش لازم به خوبی صورت گرفته است و در حوزه عملیاتی با آشنا نبودن بسیاری از کشاورزان با سازوکار بورس روبه رو هستیم که این موضوع، کار بیشتر و فرهنگ سازی بهتری را می طلبد که در اینجا نقش کارگزاران، بورس کالا و رسانه های محلی پر رنگ تر خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید