انتشار اوراق آتی صندوق‌های کالایی در دستور کار بورس کالا

حامد سلطانی نژاد با اشاره به توسعه ابزارهای زعفرانی خبر داد؛

انتشار اوراق آتی صندوق‌های کالایی در دستور کار بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران از آغاز معاملات اوراق آتی مبتنی بر واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی در آینده نزدیک خبر داد. گفتنی است هفته قبل مدیر توسعه بازار بوری کالا نیز گفته بود که هدف ما در بورس کالا این است که این ابزار معاملاتی (صندوق کالایی زعفران) به زودی راه اندازی شود. به این ترتیب به نظر می رسد بورس کالا در نظر دارد دو ابزار جدید (صندوق کالایی و آتی روی آن) را در کنار اختیار معامله زعفران به زودی راه اندازی کند.

بازار صندوق ها دو طرفه می شود

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،حامد سلطانی نژاد ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: همزمان با توسعه بازار آتی زعفران و برنامه راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران تا پایان سال جاری، ایجاد بازار اوراق آتی مبتنی بر واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی نیز در دستور کار بورس کالا قرار دارد که در صورت تایید سازمان بورس و اوراق بهادار راه اندازی خواهد شد. مدیرعامل بورس کالای ایران در تشریح جزییات انتشار اوراق آتی مبتنی بر واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی اظهار کرد: براساس طرحی که در دست اقدام داریم، مقرر شده امکان عرضه و انتشار اوراق آتی مبتنی بر واحدهای صندوق های سرمایه گذاری کالایی را فراهم کنیم. با این اقدام، بازار صندوق های سرمایه گذاری کالایی به نوعی دوطرفه می شود که جذابیت آن برای سرمایه گذاران افزایش ‌می یابد.

صندوق های کالایی چه هستند؟

سلطانی نژاد افزود: صندوق های سرمایه گذاری کالایی، صندوق هایی هستند که بخشی از منابع مالی خود را صرف خرید یک نوع کالای مشخص و سایر انواع اوراق بهادار می کنند و طبق طرح جدید قرار است امکانی فراهم شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند واحدهای این نوع صندوق ها را در قالب اوراق آتی نیز معامله کنند. مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: این بازار شرایط سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار کالاها را فراهم می کند و موجب می شود نقدینگی به سمت دارایی های مالی هدایت شود. از طرف دیگر سرمایه گذاران در واحدهای صندوق های کالایی می توانند از طریق خرید اوراق آتی این واحدها، ریسک خود را کاهش دهند.

آثار کلان ابزارهای جدید

وی با بیان اینکه انتشار این اوراق می تواند برخی نگرانی ها، نسبت به کاهش ارزش دارایی ها در برابر روند تورم را مرتفع کند، گفت: انتشار این اوراق از طریق کاهش تمایل عمومی برای تبدیل ریال به ارزهای خارجی موجب حفظ ارزش پول ملی می‌شود، زیرا چنان‌که گفته شد این نوع اوراق و صندوق های سرمایه گذاری می‌تواند ارزش دارایی ها را در برابر تورم حفظ کند. به این ترتیب برمبنای مکانیسم های طراحی شده و طبق مقررات بازار سرمایه میزان دارایی های این صندوق ها به طور شفاف برای نهادهای نظارتی کاملا مشخص و روشن خواهد بود. همچنین انتشار این اوراق می تواند مقدمه ای برای تأسیس و فعالیت صندوق های ملی در چارچوب اقتصاد ایران باشد که این نوع صندوق های سرمایه گذاری ملی به افزایش دارایی سرمایه گذاران منجر خواهد شد.

مزیت های ابزارهای جدید در بازار زعفران

سلطانی نژاد در پایان اظهار داشت: همزمان با برنامه های اعلام شده بورس کالای ایران برای توسعه ابزارهای مالی همچون صندوق های سرمایه گذاری کالایی، بورس کالا از آغاز امسال با تأسیس بازار آتی زعفران، گام بلندی را برای اصلاح ساختار بازار این محصول برداشته است. چراکه بازار معاملات آتی ابزار مناسبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد و به کشاورزان قدرت پیش‌بینی می دهد و به افزایش منافع آنان منجر می شود. این در حالی بود که در گذشته واسطه ها قبل از برداشت، محصول زعفران را به قیمت بسیار پایین از کشاورزان خریداری می کردند و بعد با قیمت های بالاتری می فروختند، اما هم اکنون نفع اصلی نصیب کشاورزان می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما