اهالی بازار و نمودارها درباره قیمت زعفران در اسفند و نوروز چه می گویند؛ کاهش یا جهش؟

روایت های مختلف از عرضه زعفران در ایام پایان سال و نوروز و تاثیر آن بر قیمت

قیمت زعفران در نوروز؛ کاهش یا جهش؟

بازار زعفران بعد از افت و خیزهای فراوان پاییز، زمستان آرامی را پشت سر گذاشته است و هم اکنون نیز در محدوده تعادلی خود به سر میبرد، اما فعالان بازار، مخصوصا اهالی بازار سرمایه، منتظرند تا نشانه هایی برای تحولات تازه بیابند و روندهای پیش رو را پیش بینی کنند. یکی از مهمترین رخدادهای پیش رو، ایام پایان سال و نوروز است که طبق نظر برخی از اهالی بازار، با افت عرضه زعفران های خانگی در این ایام، قیمت ها رشد میکند اما برخی دیگر نظر متفاوتی دارند.

دو نظر ظاهرا متفاوت درباره قیمت زعفران در روزهای پایانی سال

به گزارش دنیای زعفران، غلامرضا میری از فعالان با سابققه صنعت زعفران و رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران چندی پیش در این رابطه، با بیان اینکه معمولا هر سال در چنین مقطعی با افزایش قیمت طلای سرخ مواجه هستیم، گفته بود: چرا که کشاورزان از ۲۵ اسفند تا بیستم فروردین‌ماه محصول خود را به بازار عرضه نمی‌کنند و از سوی دیگر تقاضا برای زعفران نیز وجود دارد و در نتیجه این محصول گران می‌شود.

اما اخیرا حسینی، دیگر فعال باسابقه این صنعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان نظر متفاوتی را ابراز و گفت: با توجه به آنکه میزان عرضه نسبت به تقاضا در ایام پایانی سال از سوی کشاورزان افزایش می یابد، از این رو نوسان چندانی در بازار شب عید متصور نمی شویم.

جمع دو نظر؛ یک افت و بعد یک جهش

البته جمع این دو نظر این است که باید روزهای پایانی سال را از ایام تعطیلات متمایز بدانیم. طی روزهای آتی تا اواخر اسفند، کشاورزان برای تامین نقیدینگی خریدهای نوروزی زعفران انبارشده خود را روانه بازار می کنند و بعد از آن، دیگر نیازی به این موضوع احساس نخواهند کرد. از سوی دیگر تعطیلی بازارها در ایام نوروز (در کنار فعالیت بازارهای خارجی و صادرات) می تواند باعقث افزایش تقاضا و رشد قیمت ها در فروردین سال بعد شود.

آمارها چه می گویند؟

سال گذشته در روزهای پایانی سال وضعیت زعفران خوب نبود و قیمت ها در کف چندساله قرار داشتند. اما در سال های دورتر، معمولا قیمت در پاییز و اوایل زمستان کف می ساختند و در اواخر زمستان ماه های ابتدایی سالبعد  رشد می کردند. به عنوان نمونه نمودارهای تغییرات قیمت در سال های 1390 و 1391 ( که مشابه امسال جهش ارزی هم داشتیم) در زیر امده است و نشان می دهد که قیمت ها در ایام اسفند و نوروز عمدتا صعودی بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید