• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • اخبار صنعت در هفته دوم بهمن؛از “زنجیره ای شدن” بازیگر دولتی-تعاونی صنعت زعفران تا جهش قیمت نهاده های کشاورزی

اخبار صنعت در هفته دوم بهمن؛از “زنجیره ای شدن” بازیگر دولتی-تعاونی صنعت زعفران تا جهش قیمت نهاده های کشاورزی

  • توسط دنیای زعفران
  • بهمن 13, 1397
  • اخبار

اخبار صنعت طلای سرخ در هفت ای که گذشت؛

از “زنجیره ای شدن” بازیگر دولتی-تعاونی صنعت زعفران تا جهش قیمت نهاده های کشاورزی

صنعت زعفران در هفته دوم بهمن ماه نیز آرام بود. قیمت ها در سطوح 8 و 13 پایدار است اما برخی از احتمال شروع رشد قیمت ها به خاطر رشد تقاضای خارجی در آینده می گویند. گزارش های رسمی جدید از رشد قابل توجه هزینه های تولید در بخش کشاورزی نیز حکایت دارد.

بازیگران دولتی-تعاونی زعفران به صورت زنجیره ای رشد می کند

سازمان و اتحادیه های تعاون روستایی که از سال گذشته به یکی از بازیگران اصلی صنعت زعفران تبدیل شده است و سال گذشته حدود 20 درصد زعفران تولیدی را خریداری کرد، امسال نیز به صورت محدودتر در خرید گل و سرگل زعفران فعال بوده است و البته در حال رشد به صورت زنجیره ای است. به گزارش ایلنا، حسین شیرزاد هفه قبل در نشست خبری گفت: ما بیش از ۱۳ اتحادیه در بخش‌‌های مختلف کشاورزی تشکیل داده‌‌ایم و در حال تشکیل نهادهای زنجیره‌‌‌ای بخش کشاورزی هستیم. تعاونی روستایی در سالی که گذشت (منظور از مهر 96 تا مهر 97 است) ۶۶ تن زعفران را در بورس با دو روش کالایی و فیزیکی عرضه کرد و در به‌سازی بازار زعفران موثر بود.

تعاون روستایی دستورالعملی برای خرید تضمینی ندارد/ برخی اعضای تعاونی سرمایه دار هستند

در همین رابطه، هفته قبل، میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی امسال دستورالعملی برای خرید توافقی طلای سرخ ندارد، گفت: بنابراین خریدتوافقی این محصول توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی متوقف شده است. میری در گفتگو با مهر، اضافه کرد: البته برخی از تعاونی های زیر مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی که سرمایه دار  و در کار تجارت هستند، زعفران را می خرند و آن را یا در بورس کالا عرضه می کنند و یا اینکه نگه می دارند و بعدها به فروش می رسانند. وی درباره اینکه آیا این اقدامات اختلالی در بازار ایجاد نمی کند؟، افزود: خیر، آنها نیز مانند سایر خریداران عمل می کنند.

گمرکی برای زعفران

به گزارش ایسنا، هفته، جواد جعفری، مدیر کل گمرک خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه دفاتر گمرکی بر اساس قابلیت مناطق در صادرات و واردات ایجاد می شود، ادامه داد:  تاکنون اسفراین، جاجرم و پتروشیمی خراسان در بجنورد از این امکان برخوردار شده‌اند و با توجه به ظرفیت فاروج در تولید و صدور زعفران، دفتر مزبور با رویکرد گمرک تخصصی زعفران در این شهرستان راه اندازی می‌شود.

احتمال رشد قیمت زعفران با رشد تقاضای خارجی

نایب رئیس شواری ملی زعفران، ضمن تاکید بر اینکه طی ۲۵ روز گذشته بازار زعفران بدون نوسان بوده است می گوید که با افزایش تقاضای خارجی و افزایش صادرات، احتمال رشد قیمتها وجود دارد. گفتننی است طی سال جاری با رشد شدید نرخ ارز، قیمت تمام شده دلاری زعفران برای مشتریان خارجی کاهش یافته و احتمال رشد تقاضای خارجی بالاست. وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه قیمت زعفران تابع عرضه و تقاضاست، تصریح کرد: البته با افزایش صادرات، احتمال رشد قیمت طلای سرخ دور از انتظار نیست.

ثبات قیمت ها در بازار؛ کانال های 8 و 13 حفظ شدند

اما قیمت ها در بازار همچنان در سطوح 8 تا 9 برای پوشال و محدوده 13 برای نگین در تعادل است. قیمتها زیر سطوح مقاومتی خود تثبیت شده اند و عاملی قوی برای عبور دادن نرخ ها از این سطوح فعلا مشاهده نمی شود. مگر آنکه در روزهای پایانی سال و تعطیلات طبق یک روند معمولی این اتفاق رخ دهد.

رشد قابل توجه قیمت سموم و کود با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی

ثبات قیمت ها در حالی است که هزنیه های تولید همچنان در حال رشد است. طی هفته گذشته، مرکز پژوهش های مجلی در گزارشی ضمن بررسی نتایج تخصیص ارز ترجیحی (4200 تومانی) به برخی کالاهای اساسی از جمله خوراکی های اساسی مثل گوشت و … و نهاده های مهم مثل کود و سموم کشاورزی، گزارش داد که عملا تخصیص این ارز تاثیری در کنترل قیمت ها نداشته است و قیمت این کالاها حدود 50 درصد رشد کرده است. در این میان انواع کود شیمیایی با 121 درصد رشد در آذر امسال نسبت به انتهای سال گذشته، بیشترین گرانی را تجربه کرده است. قیمت سموم نیز 67 درصد رشد کرده است.

گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از جهش قیمت کود در سال جاری با وجود تخصیص ارز ترجیحی- این گزارش اوایل بهمن منتشر شد
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید