• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • نظر اهالی “بازار پنجم” درباره روند قیمت زعفران در روزهای پایانی سال

نظر اهالی “بازار پنجم” درباره روند قیمت زعفران در روزهای پایانی سال

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 7, 1397
  • گزارش

گزارش میدانی دنیای زعفران از بورس زعفران بازار رضای مشهد

نظر اهالی “بازار پنجم” درباره قیمت زعفران در روزهای پایانی سال

تقریبا همه برندهای معروف و بسیاری از تجار بزرگ گل زعفران در بازاررضای مشهد یک دکه دارند و خرید و فروش عمده زعفران را انجام می دهند. نظراتشان درباره روند قیمت در انتهای سال و ابتدای سال بعد، متفاوت است؛ برخی از وضعیت دلار می گویند و بلاتکلیفی و برخی به اردیبهشت آتی امیدوارند. اما یکی هم می گوید که انبوه محصول موجود در خانه ها ممکن است روانه بازار شود. اما همه در یک چیز متفق القولند؛ فعلا خبر خاصی در بازار نیست و همه چیز راکد است. کشاورزان هم از رکود قیمت ها در سطوح فعلی، ناراضی اند؛ تجار و واسطه ها نیز.

جایی که همه نام های مشهور زعفران، دکه ای دارند

به گزارش دنیای زعفران، برخی بازار رضای مشهد را بورس سنتی زعفران و محل تعیین قیمت بازار نقد می دانند؛ همه برندهای معروف در طبقه دوم این بازار سنتی (از بازار سوم تا پنجم و مخصوصا بازار پنجم) یک مغازه ولو کوچک دارند. نام و نشان دلال های بزرگ گل هم در گوشه و کنار پیداست  و بسیاری از افراد حقیقی هم یک دکه کوچک برای خرید و فروش زعفران مهیا کرده اند.

کشاورزان زیادی را می شود دید که برای فروش یا گرفتن مظنه بازار راهی طبقه دوم بازاررضا شده اند و بین بازار سوم تا پنجم (از طرف حرم و دوم تا چهارم از طرف 17 شهریور) قدم می زنند و نرخ می گیرند. حالا البته پای بورس بازان هم به این بازار باز شده تا برای فروش محصول خریداری شده از بورس مظنه بگیرند یا اینکه سمت و سوی قیمت ها در آینده را از زیر زبان اهالی خبره بازار بکشند.

از بورس نخرید!

یکی از فعالان جوان این بازار درباره روند قیمت ها در آینده می گوید که هیچ چیز معلوم نیست و نمی توان به بهبود قیمت ها در سال جدید خیلی امیدوار بود. او قیمت ها بورس را هم غیرواقعی می داند و تصریح می کند که اگر از بورس بخرید و بخواهید در بازار نقد بفروشید ضرر می کند. یکی فعالان کهنه کار بازار هم چنین نظری دارد.

توضیح دنیای زعفران: اگر بخواهید زعفران را از بورس بخرید و در جایی مثل بازاررضا بفروشید، احتمال درستی این موضوع، یعنی تحقق ضرر بالاست چرا که در این محل شما زعفران را به واسطه هایی می فروشید که قدر خودشان بعدا محصول را به شرکت هی بسته بندی می فروشند. اما اگر مستقیم محصول را به شرکت ها تحویل دهید، دو مزیت ایجاد می شود: 1- یک واسطه حذف شده است و 2- شرکت ها برای محصول استاندارد و نسبتا با کیفیت بورسی ارزش بیشتری قائلند.

منتظر هجوم عرضه به بازار باشیم؟

همچنان که در طبقه دوم پیش رفتیم و با اهالی بازار صحبت می کردیم تا اینکه در بازار پنجم، بحث های بهتری شکل گرفت. یکی دیگر از فعالان بازار که دستی هم در معاملات بورس دارد، نگرانی دیگری درباره قیمت ها در سال جدید دارد. او می گوید که امسال خرید تعاون روستایی بسیار کم بوده است و به همین دلیل انبوهی از محصول در خانه های کشاورزان انبار شده است. عرضه این حجم محصول به بازار ممکن است قیمت ها را ریزشی کند.

توضیح دنیای زعفران: اگرچه اینکه خرید محدودتر تعاون روستایی حجم محصول موجود در بازار را افزایش داده درست است اما باید توجه کرد که این نهاد، هم اکنون ظرفیت خالی زیادی برای خرید دارد و احتمالا به محض افت قیمت ها وارد بازار می شود. مخصوصا آنکه این موضوع توسط شیرزاد، مدیرعامل تعاون روستایی صریحا اعلام شد و طی روزهای نیمه آذرماه امسال نیز دیدیم که به محض افت قیمت ها این نهاد ورود کرد و ثبات را به بازار بازگرداند.

روزهای متلاطم اقتصاد کلان و انفعال اهالی بازار

دیگران هم به سختی می توانند برای آینده چشم اندازی ارائه کنند. رخوت در بازار وجود دارد و تقریبا همه ناراضی اند؛ از کشاورزان تا تجار و دلالان. درباره اینکه قیمت در روزهایی از اسفندماه افت کند و کف بسازد و به مرور از ابتدای سال بعد رشد کند هم، همگی، اگرچه ته دلشان امیدوار به این اتفاق اند اما تردیدهای بسیار هم دارند. حق هم دارند؛ آنقدر تحولات پیرامونی و اثرات خارجی بزرگ برای تاثیرگذاری بر بازار وجود دارد ( نرخ ارز، شرایط تجارت بین المللی و …) که تحولات فصلی و اثرات تضعیف یا تقویت عرضه زعفران خانگی به بازار، نمی تواند موج های حرکتی اصلی را شکل بدهد، بلکه صرفا تعیین کننده ریزموج ها خواهند بود.

در تحلیل های خود، قوت عوامل مختلف موثر را در نظر بگیرید و بعد احتمال وقوع هر کدام را در قدرت اثرگذاری اش ضرب کنید تا به یک تحلیل بهتر برسید.

جواد غیاثی / دنیای زعفران

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید