میری: علت رشد قیمت ها کاهش طبیعی عرضه تا 20 فروردین بود

  • توسط دنیای زعفران
  • فروردین 22, 1398
  • اخبار
غلامرضا میری -رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران - کاهش مصرف زعفران - تولید زعفران

توضیحات یک فعال باتجربه بازار زعفران درباره رشد نوروزی قیمت

علت رشد قیمت ها کاهش طبیعی عرضه تا 20 فروردین بود

نایب رییس شورای ملی زعفران می گوید که : معمولا طبق  یک روال سنتی از ۲۵ اسفند تا ۲۰ فروردین وقفه‌ای در عرضه زعفران بوجود می‌آید. به گزارش دنیای زعفران، گفتنی است طبق این روال معمولا قیمت زغعفران در نیمه دوم زمستان یک کف قیمتی میسازد ودر ابتدای سال بعد اوج میگیرد. اینکه سقف قیمتی نیمه اول سال در چه زمانی ایجاد شود، نیازمند بررسی عوامل است.

غلامرضا میری، نایب رییس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار زعفران گفت: معمولا طبق  یک روال سنتی از ۲۵ اسفند تا ۲۰ فروردین وقفه‌ای در عرضه زعفران بوجود می‌آید، این کاهش عرضه در شرایطی است که هنوز تقاضا و فروش آن وجود دارد، از همین روی از ۱۷ فروردین شاهد افزایش تقریبا ۵ تا ۱۰ درصدی در قیمت زعفران هستیم.

وی افزود: البته کشت و عرضه زعفران کشور هر ساله با رشد همراه است و براساس آخرین آمار تقریبا ۱۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت در تمام نقاط کشور وجود دارد، جالب آنکه دیگر کشت زعفران مختص خراسان ‌نیست و در مناطق دیگر کشور حتی در سرزمین‌های پرآب نیز کشت می‌شود.

توضیحات میری در خصوص رشد زعفران در افغانستان

میری در مورد افزایش فعالیت کشور افغانستان در بازار زعفران گفت: متاسفانه ما دو دوستی این بازار را در اختیار افغانستان قرار می‌دهیم و مشتریان و بازار خود را به این کشور واگذاری می‌کنیم، بطوریکه ما هر سال ۷ یا ۸ واحد بسته‌بندی و صادراتی در نمایشگاه گلفود دبی داشتیم که این رقم به یک واحد کاهش یافته و در مقابل حالا افغانستان ۸ واحد بسته‌بندی و صادراتی دارد. وی اضافه کرد: در واقع فعالیت افغانستان در این بازار رو به افزایش است چون ما محدودیت در ارایه سرویس به مشتریان داریم در حالی که آنها ندارند، ما محدودیت صادرات به هند، افغانستان و عربستان داریم اما آنها به راحتی می‌توانند از این بازارها استفاده کنند. حتی شرایط به گونه‌ای است که برخی از تجار ما ناگزیر به فروش زعفران ایران به نام افغانستان هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید