پیش بینی رشد 25 درصدی تولید زعفران در سال 98

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 29, 1398
  • اخبار

پیش بینی تولید 500 تن زعفران در سال جاری

روایتی از حضور دلال های خارجی و مباشرها در خانه کشاورزان

در حالیکه آخرین آمار رسمی حکایت از تولید 376 تن زعفران در سال 96 دارد و برآوردها از تولید حدود 400 تن یا بیشتر زعفران در سال 97 حکایت دارد، برخی پیش یبینی می کنند به واسطه بارندگی های اخیر این رقم در سال جاری با جهش 25 درصدی به 500 تن برسد. در ادامه ضمن مطالعه نظر دو فعال بازار در این رابطه، روایتی هم درباره حضور دلالان در خانه کشاورزان بخوانید. می دانید که بسیاری از تجار خارجی به واسطه مباشران و دلالان ایرانی خود در فصول مختلف در روستاها حضور می یابند و محصولات را به صورت مستقیم از کشاورزان می خرند؛ این پدیده درباره بسیاری از محصولات از جمله پسته، کشمش، زعفران و حتی گل زعفران وجود دارد.

اثر بارندگی ها بر بازار زعفران و تولید

به گزارش ایسنا، در رابطه با وضعیت تولید زعفران در سال جاری، میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به تاثیر بارندگی‌های اخیر بر میزان تولید زعفران اظهار کرد: این بارندگی‌ها مخصوصا در استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی که خوشبختانه خساراتی را هم وارد نکرده است، برای زعفران بسیار به موقع وارزشمند بوده است، زیرا در این مقطع از سال پیاز زعفران نیاز به آبیاری دارد و با توجه به کمبود آب بعضی از کشاورزان به بارندگی‌ها اکتفا می‌کردند و پیاز‌ها درشت نمی‌شد و گاهی علف‌های زعفران سبز می‌شد و در تولید زعفران تاثیر گذار بود.

میری تصریح کرد: خوشبختانه امسال بارندگی‌های اخیر سبب شده که علف‌های زعفران تا یک متر الی یک متر و ۲۰ سانت رشد کنند و کاملا سبز است و هیچ خسارتی به آن وارد نشده، به همین دلیل با توجه به شرایط جوی خوبی که امسال وجود داشته، در سال ۹۸ حدود ۵۰۰ تن زعفران را به راحتی برداشت خواهیم کرد.

تولید 500 تنی زعفران، بازار می خواهد

حسینی دیگر فعالا بازار زعفران نیز اظهار کرد: وضعیت تولید زعفران در سال گذشته بسیار مناسب بوده و حدود ۴۰۰ تن از این محصول ارزآور را برداشت کردیم و امسال با توجه به افزایش بارندگی‌ها پیش‌بینی می‌شود که تولید بیشتری داشته باشیم و با توجه به اینکه در آینده نزدیک تولید زعفران به حدود ۵۰۰ تن می‌رسد باید بیش از پیش به این نکته توجه کنیم که بازاری برای زعفران ایرانی فراهم کنیم تا این محصول ارزآور ایرانی به تهدیدی برای کشاورزان تبدیل نشود.

دلالان تا خانه کشاورزان نفوذ کرده اند

این عضو شورای ملی زعفران اعلام کرد که دلالان طی سال‌های اخیر ترفندهای جدید یاد گرفتند و مشتریان خارجی را از کشورهای مختلف همچون چین به خانه روستاییان تولیدکننده زعفران می‌برند و چوب حراج به زعفران ایرانی می‌زنند تا سود بیشتری نصیب‌شان شود. علی حسینی در این باره به ایسنا گفت: دلالان همچنان حضور پررنگی در بازار دارند و در این بازه زمانی با شایعه پراکنی سعی دارند تا بازار را در اختیار بگیرند و به هر قیمتی که دل‌شان می‌خواهد زعفران ایرانی را بفروشند اما اینها همان کسانی هستند که هیچ نقش و جایگاهی در تولید و بازار زعفران ندارند و تنها به برند این محصول ارزآور ایرانی ضربه می‌زنند. وی افزود: برخی از این دلالان برای آنکه به مشتریان خارجی ثابت کنند زعفران را از کشاورزان به صورت مستقیم خریداری می‌کنند آنها را به خانه‌های تولیدکنندگان زعفران ایرانی در روستاهای کشور می‌برند و در واقع با چوب حراج زدن به زعفران ایرانی، ضمن جلب اعتماد مشتریان خارجی، به دنبال قدری سود بیشتر برای خودشان هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما