• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی؛ افت 5 تا 10 درصدی قیمت ها در بورس، یک هفته بعد از شروع روند بازار نقد

مرور هفتگی؛ افت 5 تا 10 درصدی قیمت ها در بورس، یک هفته بعد از شروع روند بازار نقد

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 8, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران در اولین هفته تابستان

افت 5 تا 10 درصدی قیمت ها در بورس، یک هفته بعد از شروع روند بازار نقد

تداوم مخابره اخبار مثبت از بازار نقد

زعفران، هفته ابتدایی تیر را با افت 5 تا 10 درصدی قیمتها در بورس و ثبات نسبی در بازار نقد پشت سر گذاشت. در گواهی سپرده قیمت ها حدود 5 درصد و در بازار آتی حدود 10 درصد افت کرد. مهمترین علت این افت، کاهش نرخ ارز از محدوده 13.5 به 13.1  (حدود 3 درصد) بوده است. به طور طبیعی، نرخ ها در کوتاه مدت، حساسیت زیادی به تحولات نرخ ارز دارند. لذا همانطور که در تحلیل ها مورد اشاره قرار می گیرد، لازم است بین روندهای کوتاه و میان مدت بازار تفکیک قائل شویم.

نکته مهم دیگر این است که افت قیمت ها در بازار زعفران (مخصوصا آتی) بسیار بیشتر از افت نرخ ارز بوده است. دلار حدود 3 درصد افت کرده است اما آتی زعفران نگین حدود 10 درصد. این موارد باعث شده است که شاهد شکل گیری حباب منفی در قیمت زعفران باشیم. با این حال، بازار نقد روندی منطقی داشته است و بعد از بازپس گیری کانال های 10 و 12 (پوشال و نگین) در هفته پایانی خرداد، اکنون برای روند میان مدتی خود تا اواخر تابستان آماده می شود. طبیعتا یک روند میان مدتی، می تواند شامل چند روند کوتاه مدتی (مثبت یا منفی) باشد. طی هفته قبل، شاهد تداوم مخابره خبرهای مثبت از بازار هم بودیم. یک فعال بازار از روی آوردن تجار بیشتر به صادرات زعفران در اثر رشد نرخ ارز خبر داد.

تغییرات قیمت زعفران در یک هفته اخیر

اخبار صنعت

زنجیره یکپارچه تولید زعفران

دوشنبه هفته قبل، مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از صدور مجوز تأسیس نخستین زنجیره یکپارچه زعفران در این استان خبر داد. به گفته وی، با صدور این مجوز و راه‌اندازی زنجیره یکپارچه زعفران، از مراحل کاشت، داشت، برداشت تا فرآوری، بسته‌بندی، خرید وفروش از طریق زنجیره صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه در این زنجیره تولید فرآوری نیز انجام می‌شود، گفت: در فرآیند فرآوری بسته‌بندی سرگل و گل زعفران و انواع فرآورده‌های زعفران انجام خواهد شد.

وام 4 درصدی برای زعفران کاران

خبر دیگر مرتبط با صنعت اعطای وام به زعفران کاران در قالب طرح کشت مبتنی بر قرارداد بود. در حالیکه حدود یک سال از شروع طرح توسعه کشت مبتنی بر قرارداد با همکاری شرکت نوین زعفران، وزارت کار و بانک کشاورزی می گذرد، این طرح وارد فاز اجرایی شده است. در این رابطه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای هر هکتار ۱۱ میلیون تومان اعتبار در اختیار زعفران‌کاران قرار داده می‌شود به‌گونه‌ای که این تسهیلات در مناطق مرزی با سود چهار درصد و غیرمرزی با سود شش درصد پرداخت خواهد شد.

روی آوردن تجار به زعفران

فرزاد سحرخیز، عضو هیأت مدیره گروه شرکت‌های زعفران سحرخیز در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ ارز تا چه میزان می‌تواند بر رونق صادرات زعفران تأثیر بگذارد، گفت: افزایش نرخ ارز به نسبت ۲ سال گذشته، موجب روی آوردن تجار ایرانی فراوانی به سمت این محصول با ارزش شده است. همچنین کاهش نرخ خرید دلاری نیز اثر خود را در کاهش قیمت جهانی آن گذاشته است؛ اما نکته مهم این است که در چند ماه گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت ریالی زعفران نیز افزایش یافته و این موضوع موجب افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است.

بسته ۱ گرمی زعفران، ۹۲۰ هزار تومان؟!

طی روزهای قبلی، صدا و سیما گزارشی را از ترکبه پخش کرد که در آن به فروش ادویه و زعفران ایرانی در ترکیه پرداخته است. در این ویدئو، گزارشگر توضیح می دهد که قیمت یک بسته زعفران یک گرمی ایرانی، حدود ۴۰ لیر ترکیه است. با احتساب هر لیر ترکیه معادل ۲۳۰۰ تومان، قیمت ریالی این محصول در ترکیه حدود ۹۲۰ هزار تومان است.می توانید اینجا، مشروح این گزارش را به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان و همچنین ویدئوی مربوطه را ببینید.

اخبار بازار

طی هفته قبل، وجه تضمین نگین دوباره به 500 هزار تومان افزایش یافت. این افزایش بعد از رشد قیمت ها در هفته پایانی خرداد، اعلام و طی هفته قبل اجرایی شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید