• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی: آغاز به کار واحد تحقیقات زعفران/ افت سنگین پوشال در بازار آتی و رشد عجیب در بازار گواهی/ دو اظهارنظر درباره شرایط و زمان رونق صادرات

مرور هفتگی: آغاز به کار واحد تحقیقات زعفران/ افت سنگین پوشال در بازار آتی و رشد عجیب در بازار گواهی/ دو اظهارنظر درباره شرایط و زمان رونق صادرات

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 16, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران در هفته ای که گذشت

آغاز به کار واحد تحقیقات زعفران/ افت سنگین پوشال در بازار آتی و رشد عجیب در بازار گواهی/ دو اظهارنظر درباره شرایط و زمان رونق صادرات

ثبت بزرگترین افت هفتگی یک نوع زعفران در سال جاری در پوشال آتی

صنعت زعفران در حالی هفته دوم شهریور را پشت سر گذاشت که قیمت زعفران نگین در بازارهای مختلف متعادل بود؛ در اتی نسبت به انتهای هفته قبل افت کرد اما در گواهی رشد. اما زعفران پوشال همچنان محل بازی ها و نرخ سازی های عجیب است! در گواهی نرخ این محصول به بیشتر از 10 میلیون تومان رسید در حالیکه در بازار آتی، تا 7 میلیون تومان سقوط کرد! نمادهای آتی پوشال در هفته گذشته به طور متوسط 15 درصد سقوط کردند که بزرگترین افت هفتگی در سال جاری ابرای یک نوع زعفران است. پیشتر سقوط 11 درصدی بازار آتی (نگین و پوشال) در هفته سوم مرداد، صاحب رکورد بیشترین سقوط هفتگی بود. بازار نقدی نیز، همانطور که نظرسنجی هفتگی پیش بینی کرده بود، شاهد افت محدود قیمت ها بود.

اما در بازار با وجود بهبود معاملات نسبت به اواخر مرداد، همچنان وضعیت رکودی تفسیر می شود. حسینی عضو شورای ملی زعفران پیش بینی کرد که با شروع فصل برداشت صادرات رونق بگیرد. اما میری دیگر عضو این شورا شرط رونق صادرات را رفع موانع و مشکلات ارزی دانست. در ادامه ضمن ارائه نمودارهای تغییراتی هفتگی قیمت، اهم اخبار و تحولات هفته گذشته را مرور می کنیم.

روند قیمت ها

در حالیکه پوشال گواهی از نگین  پیشی گرفت، پوشال آتی بیشترین افت هفتگی سال را به نام خود ثبت کرد. روندهای عجیب در پوشال صدای بسیاری را در آورده است. حجم کم معاملات در این بازار، فرصت قیمت سازی را فراهم کرده است.

آغاز به کار واحد تحقیقات جامع زعفران کشور

“واحد تحقیقات جامع زعفران کشور” ۱۳ شهریور طی مراسمی در محل مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد. سید هاشم نقیبی روز پنجشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با افتتاح این بخش تحقیقاتی از این پس تمامی امور تحقیقاتی در مورد محصول زعفران در زمینه‌ها و بخشهای گوناگون آن همچون کاشت، داشت، برداشت و فرآوری به طور متمرکز، کامل و جامع در همین واحد صورت می گیرد.  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با شروع فعالیت “واحد تحقیقات جامع زعفران کشور” در مشهد می‌توان امیدوار بود تحولی موثر و هدفمند در مسیر سیاستگذاریها و برنامه ریزیها پیرامون این محصول راهبردی رخ دهد.

اظهارات آقای پرمصاحبه درباره قیمت زعفران در محرم/ جهش صادرات با شروع فصل جدید

حسینی عضو شورای ملی زعفران، در هفته گذشه دو اظهار نظر متفاوت درباره قیمت در ماه محرم داشت. حسینی روز 9 شهریور قیمت زعفران در بازار محرم را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام محرم، نوسان قیمت زعفران دور از انتظار نیست. اما هم اکنون نمی‌توان درصدی برای آن را اعلام کرد. این عضو شورای ملی روز 13 شهریور (4روز بعد) گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا، افزایش قیمتی را برای ایام تاسوعا و عاشورا متصور نیستیم و پیش بینی می‌شود بازار همچنان در آرامش به سر برد.

حسینی درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران گفت: بنابر آمار سه ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش یافت که پیش بینی می‌شود این روند تا پایان شهریور ادامه یابد، در حالیکه با برداشت زعفران نو و ورود به بازار شاهد جهش صادرات خواهیم بود.

نیاز زعفران به بورس، شفافیت، شرکت های بزرگ و مکانیزاسیون

ایبنا-معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عدم توسعه مکانیزاسیون در حد ضرورت و نیاز، نقطه ضعف موجود در تولید زعفران کشور محسوب می شود گفت: بورس زعفران، شفافیت در قیمت این محصول و تسریع در سپردن زعفران در بورس از نیازهای امروز بازار زعفران بوده که این رویدادها در حال انجام است.وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید خود با قوت و تمامیت وارد عرصه شود و در حوزه بهبود وضعیت زعفران سرمایه گذاری کند، گفت: بورس زعفران، شفافیت در قیمت این محصول، تسریع در سپردن زعفران در بورس و تشکیل شرکت های بزرگ در عرصه کشت و تولید این محصول استراتژیک از نیازهای امروز این محصول است.

اقبال کرمانی ها به بورس کالا

مدیر کل امور روستایی استان کرمان در نشستی با موضوع ایجاد بستر عرضه زعفران زرند در بورس کالای ایران، در خصوص مشکلات زعفران کاران تصریح کرد: «وجود دلال‌ها و واسطه‌های فراوان بازار زعفران یکی از مهمترین مشکلات فروش این محصول می باشد و ما معتقدیم بورس کالا بهترین بازار برای عرضه زعفران است.» مدیر کل امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان، ضمن ابراز خرسندی از فراهم شدن بستر فروش محصول پسته زرندی در بورس کالا، کاهش هزینه‌های معاملاتی، کشف قیمت عادلانه، شفاف سازی و از بین رفتن معایب روش‌های فروش سنتی و ایجاد بستری مطمئن برای انجام معامله محصولات را از مزایای عرضه زعفران در بورس کالا عنوان کرد و بر لزوم ایجاد زمینه فروش زعفران زرندی نیز در بورس کالا و فرهنگ سازی و تشویق کشاورزان به فروش محصول خود از طریق بورس کالا تاکید کرد.

تسریع خروج زعفران از انبارها

در مصاحبه ای که روز پایانی هفته منتشر شد، معاون توسعه بازار بورس کالای ایران، ضمن تبیین علل افت قیمت زعفران در ماه های اخیر، توضیحاتی درباره روند خروج زعفران از انبار ارائه کرد و گفت: و دلیل اینکه در دو ماه اخیر خروج کالا از انبارها قوت گرفته، ناشی از رشد تقاضای صادراتی این محصول است که به واسطه نزدیک شدن به ماه محرم و تقاضا برای زعفران به خصوص از کشورهای اطراف، صادرات آن از محصول سال ۹۷ انجام خواهد شد. به گفته وی این روند همچنان و با توجه به بهود تقاضای داخلی در ایام محرم، ادامه خواهد داشت.

انبارهای برای دریافت محصول جدید خالی خواهد شد

وی درباره سررسید شدن نمادهای ۹۸۰۸ هم با تاکید بر اینکه این محصول بعد از انتهای آبان قابلیت معامله نخواهد داشت و باید تحویل گرفته شود تصریح کرد: انبارها، در زمان سررسید نمادها (آبان ماه)، قادرند محصول مشتریان را تا زمانی که مشتری مایل به تحویل و خروج محصول از انبار باشد، در انبار غیربورسی نگهداری کنند. به گفته وی “با خروج تدریجی زعفران های فعلی از انبار تا سررسید و نیز ایجاد ظرفیت های جدید انباری (که مجموع ظرفیت انبارهای زعفران را به بیش از ۲۰ تن می رساند)انبارهای مورد پذیرش در زمان سررسید نمادهای فعلی، ظرفیت خالی خواهند داشت”.

شرط رونق چشمگیر صادرات زعفران/ پیش بینی ثبات بازار

میری نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به مشکلات صادراتی زعفران و افت حدودا 3 میلیونی  قیمت زعفران در بازار،  درباره آینده صادرات زعفران گفت: اگر دولت یا بانک‌مرکزی مشکل ارز حاصل از صادرات را حل کند، بدون تردید صادرات طلای سرخ رونق چشمگیری خواهد داشت. نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت و ذخیره محصول در انبار‌ها پیش بینی می‌شود که نوسان قیمتی در بازار اتفاق نیفتد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید