• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • سود چشمگیر مالزی ، افغانستان و مراکش از محدودیت های صادرات زعفران ایران

سود چشمگیر مالزی ، افغانستان و مراکش از محدودیت های صادرات زعفران ایران

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 14, 1402
  • اخبار

انتقاد رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از محدودیت های صادرات زعفران

به گزارش دنیای زعفران ، رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران از محدودیت تجاری ایران و محدودیت های صادرات زعفران که منجر به سود هنگفت افغانستان و مالزی شده است، انتقاد کرد.

علی شریعتی‌مقدم درباره وضعیت صادرات زعفران ایران بیان کرد: با توجه به نیاز آبی کم محصول زعفران و ارزش افزوده بالا خیلی از کشور ها با اینکه کاشت زعفران را به صورت تاریخی نداشتند، اما به آن روی آوردند در حالی که ما با وجود میراث‌دار بودن در حوزه زعفران از آن غافل هستیم.

۸۵ درصد صادرات زعفران ایران به صورت خام

وی افزود: ۸۵ درصد زعفران ایران به صورت ماده خام صادر می‌شود در حالی که ظرفیت ۲۰۰ میلیون دلاری زعفران ایران تا ۵ برابر بیشتر یعنی یک میلیارد دلار می‌تواند رشد کند.

بیشتر بخوانید :

توضیحات درباره کاهش تولید و افزایش قیمت زعفران / میری: زعفران را به هر قیمتی میخرند

وی گفت: در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ درصد از ظرفیت صادراتی استفاده می‌کنیم و دچار محدودیت های صادرات زعفران به شکل قابل توجهی هستیم اما در دهه ۷۰ شاهد رشد ۲۰ برابری زعفران بودیم.

تنها ۲۰ درصد ظرفیت صادرات زعفران فعال است

رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در باب محدودیت های صادرات زعفران ایران تاکید کرد: از ظرفیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلاری زعفران فقط ۱۰۰ میلیون دلار به داخل کشور باز می‌گردد و ۱۰۰ میلیون دلار آن با کارت های یک بار مصرف صادر می‌شود و حدود ۹۰ تا ۱۰۰ تن آن نیز قاچاق می‌شود و این موضوع برای کشور هایی مثل افغانستان و مراکش ایجاد مزیت کرده تا از فرصت‌های محدودشده یا مغفول شده در تجارت خارجه ایران استفاده کنند.

بیشتر بخوانید :

زعفرانکاران خلیل آباد به علت کم آبی مزارع زعفران را به حال خود رها کرده اند / پیش بینی کاهش ۵۰ درصدی کاشت زعفران در خلیل آباد

 

.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید