• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • زعفران در هفته ای که گذشت؛ چرخش مواضع آقای نماینده، باران و افت قیمت گل زعفران و شروع خرید تضمینی

زعفران در هفته ای که گذشت؛ چرخش مواضع آقای نماینده، باران و افت قیمت گل زعفران و شروع خرید تضمینی

بارش باران در فصل برداشت - افت قیمت گل زعفران

زعفران در هفته ای که گذشت؛

از چرخش مواضع آقای نماینده تا رقابت نمایندگان برای عکس یادگاری با خرید تضمینی

بارش شدید باران و ریزش شدید قیمت گل زعفران

خرید تضمینی؛ اعلام نرخ ها، شروع اجرا، افتضاح اطلاع رسانی جهاد کشاورزی و باز هم اما و اگرها

هفته گذشته، اگرچه نیمه تعطیل اما برای زعفران بسیار پرخبر بود. قیمت گل زعفران از ابتدا تا انتهای هفته، در برخی مناطق، نصف شد و از محدوده 70 تا 80 هزار تومان تا زیر 40 هزار تومان هم افت کرد. البته این وضعیت در همه مناطق وجود نداشته و طبیعتا متوسط قیمت ها اینگونه نبوده است. قیمت زعفران هم در این هفته عمدتا نزولی بود و تنها در انتهای هفته با اعلام خبر شروع خرید توافقی و اعلام نرخ های آن، منجر به رشد مختصر قیمت ها شد.

همزما با افت شدید قیمت گل زعفران ، در نحوه اعلام خبر خرید توافقی، شاهد تلاش بی محابای برخی نمایندگان شهرستان ها جهت نشان دادن نقش خود در اجرای این سیاست بودیم.کسی نیست بپرسد چرا اینقدر دیر؟ کاش عکس یادگاری را از ابتدای مهر می گرفتید تا از فشار بر بازار کاسته می شد.  به نحوی که نماینده یکی از شهرستان ها که مدتی قبل مداخله در فعالیت بازار و بخش خصوصی را مذموم شمرده بود، سخنان تندی علیه آنچه او مافیای بازار و … خواند ایراد کرد و تلاش کرد بهترین عکس هاس یادگاری را با سیاست جدید بگیرد. این در حالی است که در صورت تعجیل در اعلام و اجرای سیاست خرید حمایتی، وضع زعفران می توانست بسیار بهتر از اکنون باشد.

همزمان با این تحولات، بارش شدید باران و و پیش بینی ها در خصوص سرمای قابل توجه در هفته پیش رو نیز باعث نگرانی زعفران کاران شده است. پیشتر درباره آثار تنش های آب و هوایی بر برداشت و عرضه زعفران نوشته ایم. اکنون نیز احتمال اخلال سراسری زیاد نیست اما باید وزن بیشتری برای این موضوع قائل شد(اینجا بیشتر بخوانید). در روزهای آتی نیز در این رابطه می نویسیم. در هر حال اکون آنچه رخ داده افت شدید قیمت گل زعفران در اثر بارندگی و خیش خوردن گلهاست.

در ادامه مهمترین اخبار و اظهارنظرها در خصوص زعفران را با هم می خوانیم.

بارش باران و ریزش قیمت گل

این هفته همزمان با تعطیلی ها که فشار بر بازار گل را (به خاطر نبود نیروی کار) افزایش داد، بارندگی ها نیز برداشت و فروری زعفران را سخت تر و باعث فشار مضاعف بر قیمت گل شد. به نحوی که قیمت از محدوده 70 تا 80 هزار تومان در برخی مناطق به محدوده 40 هزار تومان و کمتر رسید. البته با توجه به قیمت زعفران، قیمت منطقی گل در محدوده 50 هزار تومان منطقی است و قیمت گل باران نخورده مرغوب هم اکنون همین مقدار است.

قیمت گل زعفران - بارش باران
بارش باران در فصل برداشت - افت قیمت گل زعفران
تصاویر منتشرشده از آبگرفتگی و سیل در مزارع زعفران تربت جام (منبع عکس: صراط )

خرید تضمینی؛ اعلام نرخ ها، شروع اجرا و باز هم اما و اگرها

خرید تضمینی هم، همزمان با ثبت یک افتضاح در اطلاع رسانی از سوی جهاد کشاورزی آغاز شد. خبر آغاز اجرا ابتدا به صورت غیررسمی منتشر و بعد به صورتی که گویا تبلیغات انتخاباتی یک نماینده است خبر اصلی اعلام شد؛ از جمله شروع اجرا در برخی شهرستان ها از روش پنج شنبه و نرخ خرید. اما باز جزئیات دیگر در این خصوص، از جمله نحوه مراجعه، مدارک لازم، کشاورزان مشمول و … مبهم بود. تا اینکه امروز جمعه جزئیات بیشتر در خصوص مدارک لازم و نحوه فروش محصول اعلام شد اما همچنان توضیحاتی درباره نحوه تسویه (دادن پول کشاورز)، نحوه تست، شرایط در صورت بازگشت خوردن محصول تحویلی از تست و … اعلام نشده است.

رشد 1 درصدی صادرات زعفران از خراسان رضوی در 6 ماهه اول سال

طی نیمه نخست امسال ۱۱۷.۵ تن زعفران تولیدی خراسان رضوی به کشورهای دیگر صادر شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی روز چهارشنبه با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: این میزان صادرات محصول راهبردی زعفران از خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک درصد رشد را نشان می دهد. محمدرضا اورانی افزود: در نیمه نخست سال گذشته معادل ۱۱۵تن محصول زعفران تولیدی استان به کشورهای خارجی صادر شده است.

نماینده سبزوار: دولت سریعا ورود کند!

علی سبحانی‌فر نماینده سبزوار وسخنگوی فراکسویون زعفران، در گفت‌وگو با فارس در سبزوار با تاکید بر ضرورت قیمت‌گذاری این محصول متناسب با تلاش کشاورزان، گفت: متأسفانه برخی از دلالان و واسطه‌گران زعفران را در فصل برداشت به نازل‌ترین قیمت می‌رسانند، بنابراین، از وزیر جهاد کشاورزی می‌خواهیم با خرید حمایتی یا بسته حمایتی نگذارد این طلای قرمز به دست واسطه‌گران به یغما برود. سبحانی‌فر متذکر شد: با توجه به اینکه فصل برداشت نزدیک است، بنابراین باید هرچه سریع‌تر خریدهای حمایتی و تضمینی انجام  شود، با این اقدام دست دلالان و واسطه‌گران کوتاه می‌شود.

اظهارات تند نماینده تربت علیه تشکل های بخش خصوصی

باستانی نماینده تربت هم از نبود اتحادیه تولید کنندگان زعفران بعنوان حلقه مفقوه تعیین قیمت این محصول یاد کرد و افزود: در حال حاضر صادرکنندگان با رقابت ناسالم در خارج از کشور در کاهش قیمت زعفران نقش اساسی دارند.

وی در گفتگو با صبح توس که پیشتر مداخله در امور بخش خصوصی را مذموم دانسته بود (اینجا) اکنون با حمله به تشکل های بخش خصوصی زعفران، یعنی شورای ملی و اتحادیه صادرکنندگان گفت: در حوزه زعفران دو بخش اتحادیه صادرکنندگان و تولید کنندگان مشغول فعالیت هستند که باید از هم تفکیک شوند زیرا اتحادیه صادرکنندگان زعفران دارای یک اقلیت قوی است که منصف نیستند. سعید باستانی افزود: به این افراد بارها توصیه شده که با حوزه کشاورزی زعفران مدارا کنند و در غیر این صورت با اطلاعاتی که در دست داریم، دست های پشت پرده و مافیای زعفران را به مردم معرفی و خواهیم گفت چه کسانی با سوار شدن بر گرده زعفرانکاران در مشهد هتل دار شدند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه شورای ملی زعفران را با ترکیبی از تولید کننده، صادرکننده، سازمانهای نظارتی، تعاون روستایی و  وزارت جهاد طراحی کردیم تا از این محصول و کشاورز حمایت شود، اما در حال حاضر شورای ملی زعفران صرفا شورای ملی صادرکنندگان شده است.

اعطای وام یارانه ای برای تولید محصولی که خریدار ندارد، چرا؟

در حالیکه ابتدای هفته قبل، خبری مبنی بر “توقف حمایت های توسعه ای از کشت زعفران ” از وزارت جهاد کشاورزی مخابره شده، اواخر این هفته و با گذشت فقط دو هفته، اعلام شده است که افراد همچنان می توانند برای زیرکشت بردن یک هکتار زمین زعفران ۸۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود یارانه ای ( ۷ تا ۹ درصد) دریافت کنند. (اینجا بیشتر بخوانید).

امکان راه اندازی واحدهای کوچک مقیاس بسته بندی زعفران

مجری طرح گیاهان دارویی این خبر را اعلام کرد. اینجا بیشتر بخوانید

روزهای پرخبر بورس کالا

در بورس، طی هفته گذشته 6 نماد جدید (2 نماد آتی و 4 نماد گواهی سپرده) بر روی محصول جدید تعریف شد که البته همه پایین تر از قیمت خرید تضمینی بود. قیمت ها هم قبل از روز پنج شنبه که نرخ خرید توافقی اعلام شد، نزولی بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید