• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • شیرزاد: علت کاهش قیمت زعفران ، دلالان بین المللی و رقابت مخرب تجار بود

شیرزاد: علت کاهش قیمت زعفران ، دلالان بین المللی و رقابت مخرب تجار بود

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 13, 1398
  • اخبار
خرید توافقی زعفران

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی اعلام کرد؛

استقرار 18 مرکز خرید حمایتی/ خرید 2 تن زعفران از کشاورزان/ توضیحاتی درباره فرآیند خرید توافقی

شیرزاد: علت کاهش قیمت زعفران ، دلالان بین المللی و رقابت مخرب تجار غیرحرفه ای بود

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی درباره علت کاهش قیمت زعفران به ترفندهای دلالان بین المللی و رقابت منفی تجار اشاره کرد و از شروع خرید حمایتی از 8 آبان و استقرار 18 مرکز خرید در شهرستان های خراسان رضوی و جنوبی خبر داد و گفت: با تنها خرید حمایتی ۲ تن زعفران، شاهد تعدیل قیمت این محصول در بازار و نزدیک شدن به قیمت‌های حمایتی بودیم.

شیرزاد درباره فرآیند خرید توافقی هم گفت: طبق دستورالعمل مربوطه کشاورزان زعفران کار با اخذ معرفی نامه از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و تعیین میزان محصول قابل تحویل به یکی از انبارهای بورس کالا مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش کیفی محصول و تایید انطباق آن با استاندارد ابلاغی قبض انبار به نام کشاورز صادر خواهد شد.

پیشتر نیز جزئیاتی در خصوص خرید توافقی اعلام شده بود؛ اینجا .

علت کاهش قیمت زعفران ، دلالان بین المللی بودند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین شیرزاد با اشاره به اینکه زعفران اصیل ایرانی محصولی منحصر به فرد با ارزش‌های جهانی بوده که حفظ جایگاه تاریخی و بین‌المللی آن در رأس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار دارد، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته با عنایت به نوسانات ارزی، قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین حدود ۱۳ میلیون تومان بوده ولی در سال جاری این رقم به پایین تر از ۸ میلیون تومان تنزل یافت که متاسفانه ملاحظه شده منشاء این کاهش شدید قیمت در خارج و با ترفندهای دامپینگی دلالان بین‌المللی بوده است.

شروع خرید حمایتی از 8 آبان ماه

وی افزود: با پیگیری به عمل آمده توسط وزارت متبوع، سازمان مرکزی تعاون روستایی و نمایندگان مجلس، هماهنگی لازم با سازمان برنامه به عمل آمد و با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی ۸ آبان ماه طرح خرید حمایتی زعفران از کشاورزان کلید خورد. بازیابی و تثبیت مرجعیت قیمت زعفران در ایران برای بازارهای بین‌المللی به جای تبعیت از قیمت های کاذب، تناسب جایگاه تجاری با جایگاه تولید و صادرات زعفران ایران در دنیا و کاهش آثار رقابت مخرب تجار غیرحرفه ای در بازارهای هدف صادراتی از جمله اهداف مهم این طرح حمایتی به حساب می‌آید.

استقرار 18 مرکز خرید در شهرستان های خراسان رضوی و جنوبی/ خرید 2 تن زعفران

این مقام مسئول درباره اقدامات اجرایی انجام شده طی روزهای اخیر در چارچوب ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی گفت: این سازمان بلافاصله پس از دریافت ابلاغیه با تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی خرید حمایتی زعفران، نسبت به استقرار ۱۸ مرکز خرید در شهرستان های زعفران خیز استان‌های خراسان رضوی و جنوبی اقدام کرده که خوشبختانه طی یکی دو روز اخیر با تنها خرید حمایتی ۲ تن زعفران، شاهد تعدیل قیمت این محصول در بازار و نزدیک شدن به قیمت‌های حمایتی بودیم.

اولویت خرید با بخش خصوصی است

شیرزاد در خصوص تأمین مالی و نحوه اجرای عملیات طرح ادامه داد: به استناد بند ۱۰ ابلاغیه وزیر و مفاد دستورالعمل تنظیمی، ضمن تشکیل کارگروه های استانی در قطب‌های تولید زعفران با مسئولیت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، دبیری تعاون روستایی و عضویت نمایندگان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و نظام صنفی کشاورزی، نسبت به انتخاب مباشر خرید از بین اتحادیه‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزی و انجام اقدامات نظارتی و اجرایی مبادرت خواهد شد. ضمن آنکه براساس اظهارات وزیر، اولویت خرید زعفران از کشاورزان با بخش خصوصی بوده و نقش کارگروه خرید حمایتی، تعیین قیمت‌های منصفانه و رصد قیمت‌ها به منظور ایجاد تعادل و پر کردن خلأهای ناشی از نوسانات بازاری خواهد بود.

فرآیند فروش در قالب طرح خرید توافقی؛ از مراجعه به جهاد کشاورزی تا صدور قبض انبار

وی با اشاره به شیوه خرید حمایتی شامل حمل و نقل، انبارداری و بیمه گری محصول خریداری شده گفت: همانند سال گذشته و به تأسی از شیوه موفق استفاده از سازوکار بورس در خرید و فروش زعفران، طبق دستورالعمل مربوطه کشاورزان زعفران کار با اخذ معرفی نامه از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و تعیین میزان محصول قابل تحویل به یکی از انبارهای بورس کالا مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش کیفی محصول و تایید انطباق آن با استاندارد ابلاغی قبض انبار به نام کشاورز صادر خواهد شد.

فرآیند خرید توافقی زعفران - علت کاهش قیمت زعفران
قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: مهندسی قیمت زعفران در آن سوی مرزها | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید