تعهد ارزی و قاچاق زعفران را چاره کنید!

در گفتگوی “دنیای زعفران” با نائب رییس شورای ملی زعفران، مطرح شد :موانع پیش روی صادرکنندگان ، قاچاق زعفران را رونق بخشیده است!

جناب میری در ابتدای این گفتگو تهیه نگین در بازار نقد را در این روزها نسبت به پوشال ، مقداری مشکل می داند و علت عمده نوسان اخیر قیمت نگین را نیز همین موضوع می داند.در سال جاری مقدار نگین تولید شده کاهش یافته است؟ ایشان این موضوع را رد می کند و معتقد است که علت کمیابی نگین در بازار نقد ناشی از کاهش تولید نیست بلکه به سبب فعالیت بورس می باشد.در واقع، بخشی از نگین تولید شده تحویل تعاونی روستایی شده است و مقدار دیگری از آن نیز در بورس عرضه شده است و این دو موضوع مقدار نگین موجود در بازار نقد نسبت به سالهای گذشته کاهش داده است.با لحاظ این امر مقدار نگین تولید شده نه تنها کاهش نیافته است اما می توان تخمین زد که به نسبت افزایش تولید زعفران تولید نگین نیز افزایش یافته است لکن محل عرضه آن بر خلاف سابق انحصاری نیست و در بازارهای مختلف ارائه می شود.لذا ، اگر در سالیان گذشته تمام نگین تولید شده از مسیر کسبه در اختیار تاجر یا مصرف کننده قرار می گرفت اما اکنون دیگر اینچنین نیست و همین موضوع به این تصور توسط کسبه دامن زده است که میزان نگین تولید شده کاهش یافته است و از طریق کسبه به سایرین نیز انتقال یافته است؛ درحالیکه در واقع چنین نیست و هیچ آمار معتبری نیز این ادعا را تایید نمی کند.

ایشان در خصوص شرایط حاکم بر صادرات زعفران بیان نمود که: صادرات زعفران نیز نسبت به سال گذشته کاهش نیافته است؛ هرچند که می تواند در ادامه دستخوش تغییر شود.

جناب میری در پاسخ به پرسش دنیای زعفران در خصوص وضعیت قیمت زعفران در دو ماه باقیمانده از سال بیان کرد: نوسانات جزئی قیمت طبیعی و محتمل است اما رشد معناداری را در این دو ماه شاهد نخواهیم بود مگر آنکه مشکل تعهد ارزی و سایر موانع پیش روی صادرات زعفران برطرف شود و صادرات این محصول افزایش یابد.تعهد ارزی، صادرکنندگان زعفران را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است و بخش مهمی از انرژی صادرکنندگان را به خود مشغول کرده است.ایشان پافشاری بانک مرکزی بر این مصوبه را نادرست می داند و آنرا مانعی مهم بر گسترش صادرات زعفران می داند.صادرکننده زعفران را در قیمت بین 500 تا 800 دلار بسته به کیفیت صادر می کند، در حالیکه مکلف است تقریبا 1300 دلار را بابت آن بازگرداند. ایشان البته از تلاش ها برای اصلاح این مصوبه سخن می گوید ، تلاش هایی که دنیای زعفران به رسم امانت از بیان آن معذور است ، امری که باید منتظر ماند و دید که آیا موثر واقع خواهد شد یا خیر.

ایشان در نهایت به موضوع قاچاق زعفران می پردازد و از مسئولان مربوطه تقاضای پیگیری این موضوع را دارد.بیش از 3 تن زعفران در یک ماه به افغانستان صدور یا قاچاق شده است ؛ این حجم از محصول چرا باید به کشوری تولید کننده قاچاق شود؟ چرا مدیران علل این موضوع را در نمی یابند و سعی در برطرف کردن اش نمی کنند؟چه دلایلی به جز جز قوانین دست و پاگیر و به طور خاص تعهد ارزی می تواند اینچنین بازارهای ما را به کشورهای رقیب هدیه نماید ؟ مسئولان مربوطه اگر خواهان رونق یافتن صنعت زعفران می باشند باید موانع دست و پاگیر را رفع نمایند و با صادرکنندگان همراهی بیشتری به خرج دهند.

  • با سپاس فراوان از آقای میری ، مصاحبه حاوی نظرات شخصی ایشان می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت بازار، این تحلیل را نیزمطالعه فرمایید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید