• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • در طرح انتقال آب از دریای عمان ، برای زعفران چه خوابی دیده اند ؟ 30 هزار هکتار کاشت زعفران !!

در طرح انتقال آب از دریای عمان ، برای زعفران چه خوابی دیده اند ؟ 30 هزار هکتار کاشت زعفران !!

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 2, 1399
  • گزارش

معاون استاندار: بخشی از این آب به کاشت زعفران اختصاص خواهد یافت / میری :اگر صنایع تبدیلی نباشد ، با این طرح کشت زعفران برای هیچکس مقرون به صرفه نخواهد بود !!

یکی از طرح های پر مناقشه ی سالهای اخیر ، طرح انتقال آب دریای عمان به شرق کشور بوده است. یکی از موضوعات مندرج در این طرح ، افزایش کاشت زعفران در خراسان می باشد.البته متولیان خوب می دانند که کاشت این مقدار زعفران چه بر سر طلای سرخ خواهد آورد لذا به مقوله ی کاشت اکتفا نکرده اند و از فراوری و بسته بندی نیز سخن گفته اند تا بدین طریق از انتقادات در مصون مانند!! معاون استاندار و جناب میری در گفتگوی اخیر خود با رسانه ها به صراحت از برنامه های دولت و شرکای خصوصی این طرح برای گسترش کاشت زعفران پرده برداری کرده اند.برای اطلاع از کم و کیف این برنامه ها اظهارات این دو بزرگوار را مطالعه فرمایید.

غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران در آغاز با اشاره به وضعیت زعفران در خراسان رضوی گفت: ما مقدار زیادی مازاد تولید زعفران داریم، محصولی که حداکثر بیست درصد آن در داخل مصرف می‌شود و ۸۰ درصد را باید صادر کنیم. 

او گفت: سال ۹۷ با توجه به همه حمایت‌های انجام شده و نشده، توانستیم ۳۲۰ تن زعفران را تولید کنیم، حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ تن آن روی دست کشاورز، تاجر و مغازه دار هر سال می‌ماند.

رئیس اتحادیه صادر کنندگان زعفران ایران می‌گوید: با توجه به مطالبی که در جلسات مطرح کردند، در بخش زعفران قصد دارند سی هزار هکتار زعفران بین گناباد و کاخک کشت کنند.
بنا به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، میری می‌افزاید: اگر طرح انتقال آب از دریای عمان اتفاق بیفتد، مشکل آب برای کشت زعفران رفع می‌شود، اما اول باید ببینند که با این مقدار تولید زعفران قصد دارند چه کاری انجام دهند؟
او ادامه می‌دهد:اگر در چشم انداز این طرح استفاده از زعفران برای صنایع تبدیلی دیده شود و یک بخش از سرمایه گذاری به سمت صنایع تبدیلی برود، کار بسیار خوبی انجام می‌شود.
نائب رئیس شورای ملی زعفران می‌گوید:، اما اگر ایده‌ای برای تولید زعفران و صنایع تبدیلی نباشد و بخواهیم زعفران را بصورت خام صادر کنیم، مطمئنا این مقدار زعفران هم مازاد خواهد بود و روی دست کشاورز می‌ماند و کشت زعفران برای هیچکس مقرون به صرفه نخواهد بود.

معاون استاندارخراسان رضوی : بخشی از آب انتقال یافته به کشت زعفران اختصاص خواهد یافت !

احمد یزدان پناه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در باره این طرح می‌گوید: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور توسط شرکت تابش با سرمایه گذاری بخش خصوصی، مردم، ذینفعان منطقه و حمایت دولت و استانداران خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.
او ادامه می‌دهد: این طرح با هدف ایجاد منابع آبی پایدار، اشتغال و جلوگیری از کوچ جمعیتی در نوار شرقی کشور در جهت رفع کمبود و نیاز‌های آب شرب صنعت و کشاورزی پربازده در سه استان شرقی و مرزی کشور انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی می‌گوید: طرح انتقال آب از دریای عمان با مشارکت صنایع معدنی سنگان خواف، صنایع فولاد و پتروشیمی مکران، شرکت‌های سازنده تجهیزات شیرین سازی نیروگاهی و خطوط انتقال و همچنین پیمانکاران بزرگ صنعت آب کشور انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش استانداری و دولت در این طرح، می‌گوید: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و همچنین دستور ریاست محترم جمهوری به ضرورت انجام این طرح عظیم و ملی، استانداری‌های سه استان خراسان رضوی خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مجوز‌ها و تسهیلات قانونی مورد نیاز را فراهم می‌نمایند و نقش نظارتی و حمایتی خود را تا اجرایی شدن طرح بر عهده خواهند داشت.

یزدان پناه با اشاره به اختصاص بخشی از این آب به حوزه کشت زعفران، می‌افزاید: در این خصوص با دور اندیشی استاندار محترم جناب آقای مهندس رزم حسینی هلدینگ نگین تابش رضوی با مشارکت بخش خصوصی تشکیل شده است که قرار است با ایجاد شرکت‌های تعاونی مردم محور تابعه و واگذاری زمین‌های منابع طبیعی در طول مسیر ۵۰ هزار هکتار، سهم آب مورد نیاز را تامین کرده و فرصت سرمایه گذاری برای کلیه تجار و کشاورزان استان را فراهم کند. 

طرح انتقال آب از چابهار چقدر از بار مشکلات خراسان رضوی می‌کاهد؟

او ادامه می‌دهد: صنایع فرآوری و بسته بندی زعفران فرصتی برای ایجاد ارزش افزوده در قالب هلدینگ مذکور بوده و معتقدیم ایران باید جایگاه واقعی خود را در داشتن گردش مالی حداکثری این محصول در جهان داشته باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی می‌گوید: سهم خراسان رضوی ۱۲۰ میلیون متر مکعب در فاز اول است و در خطوط توسعه بعدی میزان بیشتری تخصیص خواهد یافت.
یزدان پناه افزود: مطالعات مفهومی و پایه طرح انجام شده، عملیات اجرایی از اوایل سال ۹۹ شروع خواهد شد که مدت اجرای طرح ۷ سال در نظر گرفته شده است.
او ادامه می‌دهد: حجم سرمایه گذاری برای فاز اول و انتقال ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب در سال به سه استان در حدود دو و نیم میلیارد یورو ارزیابی شده است.

دنیای زعفران :امیدواریم پیش از اغاز این طرح سخنان منقدان شنیده شود و پاسخ داده شود.نادیده گرفتن الزامات زیست محیطی ، اکوسیستم و تبعات اجتماعی این طرح ، پیامدهای ناگواری خواهد داشت وحیات آیندگان را در این سرزمین کهن تحت تاثیر قرار خواهد داد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید