• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • تاثیر کرونا بر قیمت وحجم صادرات زعفران افغانستان / کرونا چه بر سر قیمت زعفران افغانستان آورد؟

تاثیر کرونا بر قیمت وحجم صادرات زعفران افغانستان / کرونا چه بر سر قیمت زعفران افغانستان آورد؟

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 30, 1399
  • گزارش

مدیران اتحادیه ملی زعفرانکاران افغانستان می گویند که به دلیل شیوع کرونا حدود 8 تن زعفران هرات به خارج از کشور صادر نشده است

مدیران اتحادیه زعفرانکاران افغانستانی از ورشکستگی شمار زیادی از تولید کنندگان افغانستانی زعفران خبر می دهند و خواستار مداخله ی دولت از طریق بازاریابی و صادرات زعفران در این شرایط هستند.زعفرانکاران افغانستانی نیزاز رکود شدید صادرات زعفران افغانستان در 4 ماه اخیر خبر می دهند.

به گزارش رادیو آزادی ، رشیدی ، رییس اتحادیه ملی زعفرانکاران افغانستانی ،وضعیت فعلی را خطیر می داند و می افزاید : بالغ بر 3 ماه من مطمینم که هیچ صادرات زعفرانی انجام نشد و اکنون نیز این وضعیت ادامه دارد و ضعف در صادرات اشکار است.شرکت های فعال در صنعت زعفران باید توسط دولت حمایت شوند تا از خطر ورشکستگی رهایی یابند.

زعفرانکاران افغانستانی نیز از شرایط پیش آمده اظهار نگرانی می کنند.آنها می گویند که قیمت زعفران بیش از 40 درصد کاهش یافته است. در سال گذشته هرکیلو زعفران را بین 50 تا 60 هزار افغانی می فروختیم اما اکنون 35 تا 40 هزار افغانی.در واقع تمام کسانی که زعفران خود را در آغاز فصل برداشت نفروختند ، اکنون با ضرر سنگینی مواجه شده اند.

هرات 90 درصد زعفران افغانستان را تولید می کند.مدیران کشاورزی این ایالت معتقدند که در صورت عدم از سرگیری صادرات زعفران ،قیمت این محصول با افت بیشتری مواجه خواهد شد.عتیق رومل معتقد است :از 17 تن زعفران هرات ، بخش عمده ی آن تاکنون صادر نشده است و با ادامه ی این وضعیت حتی در سال آینده نیز بازار خوبی نخواهیم داشت و بازار زعفران اشباع خواهد بود مگر آنکه صادرات رونق یابد و محصول موجود عرضه شود.

گفتنی است که هم اکنون هر کیلو زعفران در افغانستان به کمتر از 40 هزار افغانی کاهش یافته است.هند بزرگترین واردکننده زعفران افغانستان به شمار می رود و بیش از 80 درصد زعفران این کشور به هند صادر می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید