پاسخ به 7 سوال درباره تجار 300هزارتومانی/ تجار 300هزار تومانی چه کسانی هستند و چه بر سر زعفران آورده اند؟

پاسخ به 7 سوال درباره تجار 300هزارتومانی

تجار 300هزار تومانی چه کسانی هستند و چه بر سر زعفران آورده اند؟

تعداد بسیار زیادی تاجر زعفران در کشور وجود دارند که زعفران را به صورت ریالی و با حاشیه سود کم به بازارهای واسطه ای میفروشند. آنها معمولا با برخی ایرانی ها در خارج از کشور در ارتباط هستند و زعفران را ریالی معامله میکنند.

قیمتگذاری چطوریه؟ نحوه قیمتگذاری اینگونه است که هر کیلو زعفران را حدود 300 هزار تومان بالاتر از قیمت ریالی در داخل به طرف مقابل در خارج از کشور میفروشند و معادل آن درهم یا دلار دریافت میکنند. در این شرایط فرقی نمیکند که قیمت زعفران 4 میلیون تومان باشد یا 12 میلیون تومان! یا اینکه دلار 4 هزار تومان باشد یا 22 هزار تومان. آنها دلشان به 300 هزار تومانشان خوش است!

مشتری ها کین؟ مشتری ها هم عمدتا ایرانی های مقیم خارج و یا خارجی های بسیار آشنا به تحولات داخلی ایران هستند که زعفران را به قیمت ریالی داخلی میخرند و دلاری میفروشند

با کدام کشورها کارمیکنند؟ مهمترین بازارهای واسطه ای زعفران که مقصد 300 هزار تومانی ها هستند، کشورهای امارات، هنگ کنگ و اسپانیا هستند که البته افغانستان  و ترکیه را هم باید به انها افزود. تجارِ 300 هزار تومانی، زعفران را به دلالان بین المللی در این کشورها میفروشند.

چرا 300 هزار تومان؟ علت اصلی حاشیه سود پایین این تجار آن است که مشتریان محدودی دارند و قدرت چانه زنی بسیار کم! در واقع این افراد را صادرکننده که نه، تاجر هم نه بلکه باید کارپرداز یا مباشر خارجی ها در داخل دانست که با دریافت یک کارمزد حداقلی طلای سرخ را برای دلالان بین المللی به آن سوی مرزها میفرستند. طبیعتا اگر جسارت بازاریابی و توان نفوذ به بازارهای نهایی وجود داشت، قدرت قیمتگذاری هم بیشتر بود، قیمت ها دلاری تعیین میشد و حاشیه سود و قیمت زعفران بسیار بالاتر میرفت.

چرا 300 هزار تومانی ها، فقط در زعفران هستند؟ علت اصلی این موضوع ان است که زعفران انحصاری ایران است و به بیان دیگر قیمت جهانی ندارد. اگر زعفران قیمت جهانی داشت، همه طرفین مبادله (از جمله تجار 300 هزار تومانی و دلالان بین المللی و سایر تجار و مصرف کنندگان) قیمت پذیر بودند. یعنی مبادلات با نرخ های جهانی انجام میشد و قدرت چانه زنی طرفین متوازن میشد. اما اکنون فقط ایران تعیین کننده قیمت است و کشور ما هم لشکری ترسو و ریسک ناپذیر از تجار 300 هزار تومانی را به خط مقدم فرستاده است که حتی کار را برای تجار و صادرکنندگان خوشنام هم سخت میکنند.

چند تا تاجر 300 هزار تومانی داریم؟ تعداد افرادی که به نحو فوق زعفران را به ان سوی مرزها میفرستند کم نیست. اما آنها که در حجم بالاتر کار میکنند حدود 190 نفر هستند. البته حواسمان باشد که همگی خیلی گمنام هم نیستند. برخی از همین برندهای نام آشنا که بسته بندی های شیکی در ویترین خود گذاشته اند، عملا تاجر 300 هزار تومانی اند. بسته بندی ها به زبان های چندگانه فقط ویترین ماجراست اما درامد اصلی آنها از همین سود 300 هزار تومانی در هر کیلو زعفران است که وقتی در حجم بالا ضرب می شود قابل توجه می شود.

راهکار چیست؟ راهکار رهایی زعفران از دست 300 هزار تومانی ها، بگیر و ببند و شعار و تمرکز وظایف در نهادی مثل شورای ملی و یا صدور کارت اهلیت و مبارزه با قاچاق و رفع تعهد ارزی و …. نیست. راهکار صرفا توسعه بازارها و نفوذ به بازارهای بین المللی است تا قدرت چانه زنی طرف ایرانی افزاییش یابد. چگونه؟ باسرمایه گذاری در بازاریابی و اندکی ریسک پذیری. به اعتقاد دنیای زعفران برون رفت از این شرایط اسفناک، نیازمند مداخله قاعده مند و دانشمندانه دولت و سرمایه گذاری نهادهای عمومی غیردولتی در قالب یک برنامه مدون است که به مرور اجزای آن را منتشر خواهیم کرد.

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. نگفتی با کارت خودشان یا کارت اجاره ای یا قاچاق

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید