• صفحه خانگی
  • >
  • آموزشی
  • >
  • به بهانه رشد چشمگیر قیمت زعفران نگین اتویی؛ زعفران نگین اتویی چیست؟علت گرانی آن صرفا زیبایی ظاهری است؟

به بهانه رشد چشمگیر قیمت زعفران نگین اتویی؛ زعفران نگین اتویی چیست؟علت گرانی آن صرفا زیبایی ظاهری است؟

علت گرانی نگین اتویی چیست؟ صرفا ناشی از زیبایی ظاهری است یا دلایل دیگری نیز دارد؟

در ماه های اخیر زعفران نگین اتویی با تقاضای بسیار بهتری نسبت به انواع دیگر زعفران مواجه بوده است و بدین سبب قیمت آن فاصله ی چشمگیری با سایر انواع زعفران یافته است.فقط در هفته ی اخیر، نگین اتویی با رشد قریب 20 درصد در بازار نقد بسیاری را متعجب ساخت.به این بهانه نگاهی انداخته ایم به تعریف این این نوع از زعفران و دلایل اقبال مناسب بازار نسبت به آن.

نگین اتویی یکی از انواع مرغوب زعفران است که طی چند سال اخیر و با پیشرفت روش ها و تجهیزات خشک کن کلاله زعفران باب شده است.
اگرچه قلم درشت از مشخصات مهم نگین اتویی است اما مهمترین ویژگی آن مربوط به نحوه خشک کردن کلاله است. در این روش، کلاله ها با استفاده از خشک کن های مجهز به هنگام خشک کردن با حالت صاف و کشیده قرار می گیرند که زیبایی خاصی به محصول میدهد.
اما چرا نگین اتویی پرطرفدار و گران است؟ فقط به خاطر کشیدگی قلم ها و زیبایی ظاهری؟
اگرچه ادبیات واحدی بین اهالی بازار سنتی وجود ندارد اما برخی به نگین اتویی، نگین پفکی هم می گویند. پیشگیری از کلاف شدن کلاله ها داخل هم در هنگام خشک شدن و راست و کشیده بودن قلم ها باعث می شود که زعفران تولیدی حجیم به نظر برسد. این موضوع باعث می شود هنگام بسته بندی، مقدار (وزن) کمی از این نوع زعفران یک بسته را پر کند و اصطلاحا در بسته بندی چشم نواز باشد.
لذا اگرچه تسریع در فراوری و خشک کردن می تواند کیفیت زعفران اتویی را هم بهبود ببخشد اما دلیل اصلی تقاضای بالا برای این نوع محصول، ظاهر خوب برای بسته بندی است.

البته هستند کسانی که گرانی و رشد چشمگیر قیمت نگین اتویی در مدت اخیر را به موضوعات دیگری منتسب می کنند.نمونه ای از این نظرات را اخیرا در کانال دنیای زعفران و با هشتک نظر همراهان منتشر ساختیم.مختصرا آنکه، این طیف معتقدند که گرانی اخیر نگین اتویی اولا ناشی از تلاش گروه های ذینفع دارنده ی این نوع از زعفران ( و نه کشاورزان ، زیرا در این فصل عملا نگین اتویی در دست کشاورز باقی نمانده است) و دوما ، تلاش شرکت های سازنده دستگاه های خشک کن گران قیمت جهت ترغیب کشاورزان به خرید این دستگاه ها می باشد.

پیشتر به طور مفصل به تشریح انواع مختلف زعفران پرداخته ایم.برای اشنایی با انواع زعفران، مقالات منتشرشده در دو لینک ذیل را بخوانید:

لینک نخست: آشنایی تفصیلی و تطبیقی با انواع زعفران

لینک دوم : انواع ۵ گانه زعفران در استاندارد، ۱۰ گانه در بازار

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما