چند و چون سرمایه گذاری صندوق ها در زعفران

سرمایه گذاری صندوق ها در زعفران

حقوقی ها و صندوق ها از زعفران چه میخواهند؟

چند و چون سرمایه گذاری صندوق های درآمد ثابت در زعفران

این روزها سوالات زیادی درباره وضعیت بازار زعفران در بورس مطرح هست. یک سوال همراهان این است که بازیگران حقوقی جدید که هستند و انگیره انها چیست؟ انگیزه سرمایه گذاری صندوق ها از خرید قریب به 50 تن زعفران چیست؟

نحوه سرمایه گذاری صندوق های درامد ثابت در زعفران

هم اکنون حدود 50 تن زعفران در انبارهای بورسی است که تقریبا همه آن را صندوق های سرمایه گذاری و کالایی  خریده اند. جالب اینکه اکثر صندوق ها هم، از نوع درآمد ثابت هستند. این صندوق ها تقریبا تمام بازار گواهی سپرده زعفران را در اختیار گرفته اند در حالی که تا قبل از اواخر سال 1400 اصلا اینگونه نبود و واضح است که این صندوق ها ربطی به بازار زعفران ندارند.

اهالی بازار سرمایه می دانند که این صندوق ها اصلا ریسک پذیر نیستند و عمدتا در محل های بدون ریسک سرمایه گذاری میکنند. در این شرایط چرا وارد بازار پرریسک و پرنوسان زعفران شده اند؟!

سهامدارانوضعیت سهامداران/ دارندگان انبار طلای سرخ با حدود 30 تن موجودی زعفران نشان دهنده سرمایه گذاری صندوق ها در زعفران به صورت گسترده استسرمایه گذاری صندوق ها در زعفران

پوشش ریسک در بازار مشتقات

واقعیت این است که این صندوق ها در بازار مشتقه (آتی و اختیار) حجم زیادی اختیار فروش در قیمت بالا (40 میلیون تومان) خریده اند و لذا ریسک خود را تقریبا صفر کرده و سود خود را تضمین کرده اند. یعنی یک نفر با فروش اختیار فروش، تضمین کرده که زعفران را در تیرماه به قیمت 40 میلیون تومان از آنها بخرد. با توجه به خرید آنها در قیمت حدود 34-36 و قیمت اختیار فروش، بین 6 تا 12 درصد سود در حدود 3 ماه کسب کرده اند که در دوران رکود بازارهای مالی کشور، بسیار جذاب است.

به بیان دیگر یک سود شیرین ثابت از بازار زعفران به جیب زده اند. این سود انها تثبیت شده است و فارغ از اینکه قیمت ها رشد کند یا کاهش یابد، این سود را کسب میکنند.

سرمایه گذاری درآمدثابتها در زعفران؛ پس نگرانی چیست؟

نگرانی این است که چه کسی اختیار فروش ها را فروخته است؟ طبیعتا سود هنگفت بالا از آسمان فرود نمی اید و از جیب یک نفر خارج و به این صندوق ها میرسد.

البته اگر قیمت ها تا تیرماه رشد کند و به حدود 40 میلیون تومان برسد، همه سود میکنند؛ هم فروشنده اختیار و هم خریدار ان ( که گواهی سپرده خریده است). اما اگر قیمت ها رشد نکند فروشنده اختیار باید زعفران ها را در قیمت 40 بخرد و به قیمت روز بفروشد. این یعنی ایجاد یک شوک بزرگ در بازار.

البته پشت این داستان یک قرارداد هزار میلیارد تومانی (به اندازه حدود 30 تن زعفران) است که یک شرکت زعفرانی با یک کارگزاری بسته و طبیعتا ریسک نمیکند و امیدوار است که یا بتواند قیمت ها را تا 40 رشد دهد و یا اینکه بازی فوق را با صندوق ها تمدید کند….

صندوق های درآمد ثابت و صندوق های سرمایه گذاری متفاوت با صندوق های کالایی اختصاصی زعفران هستند. اینجا بیشتر بخوانید

این گزارش ادامه دارد(با ارائه آمار و جدول و نمودار)………

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک:  بازیگران جدید زعفران بورسی و روزهای خاص زعفران | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما