خسارات یخبندان به مزارع زعفران / تجربه 86 تکرار می­شود؟

سناریوی قیمت زعفران خسارت یخبندان به مزارع زعفران

یک مقام مسئول در جهاد کشاورزی تربت حیدریه خبرداد

خسارات یخبندان به مزارع زعفران/ تجربه 86 تکرار می­شود؟

در حالیکه یخبندان کم سابقه­ ای نواحی مختلف استان خراسان مخصوصا فریمان و جلگه رخ و تربت حیدریه را فراگرفته است، اهالی صنعت زعفران سال 1386 و افت شدید تولید ناشی از آن آن سال را به یاد می­آورند و نگران خسارت یخبندان به مزارع زعفران هستند.

به گزاش دنیای زعفران، در اثر یخبندانِ ان سال تولید زعفران در سال 1387 به شدت افت کرد و قیمت ها جهش کم سابقه ای را تجربه کرد. به نحوی که برای اولین بار در تاریخ به 3 هزار دلار و بیشتر رسید.

البته در سال جاری وسعیت برف و یخبندان کمتر است اما میزان دما کمتر از سال 86  (سردتر) است. زعفران در برابر دماهای زیر صفر مقاوم است اما دماهای خیلی پایین (طبق برخی مراجع زیر 18 درجه) را بر نمی تابد.

همانطور که میدانید زعفران بعد از فصل برداشت و عمدتا از نیمه پاییز تا نیمه بهار غذاسازی میکند و عمده زمان غذاسازی و ذخیره برای  گلدهی سال بعد در زمستان انجام می­شود. اختلال دراین غذاسازی و آسیب پیاز از جمله پیامدهای یخبندان است. البته باید این موضوع، گستردگی ان و …. بیشتر بررسی شود که در آینده با ذکر نمودار و علل فنی و ارجاع به مقالات علمی به آن خواهیم پرداخت.

درهمین رابطه مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه هم در مصاحبه ای میزان خسارات به مزارع زعفران را گسترده توصیف کرد.

گستردگی خسارت یخبندان به مزارع زعفران و باغات تربت حیدریه

به گزارش خبر فوری در خصوص خسارت یخبندان به مزارع زعفران ، مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه با بیان اینکه مزارع زعفران تربت حیدریه خسارت جدی از یخبندان اخیر متحمل شده اند، بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی با حضور میدانی در مزارع و باغات شهرستان رقم دقیق خسارات وارده را برآورد خواهند کرد و آن دسته از کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده باشند، غرامت می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه در خصوص یخبندان اخیر این شهرستان گفت: بر اساس برآوردهای اولیه خسارت یخبندان به مزارع و باغات این شهرستان به ویژه در مزارع زعفران گسترده است.

حسین محمدی اظهارکرد: اثر مخرب یخبندان در جلگه «رخ» تربت حیدریه است و سرمای ۲۰ درجه زیر صفر به مزارع زعفران، گندم، جو و باغات انار این منطقه، خسارت وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه با بیان اینکه مزارع زعفران تربت حیدریه خسارت جدی از یخبندان اخیر متحمل شده اند، بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی با حضور میدانی در مزارع و باغات شهرستان رقم دقیق خسارات وارده را برآورد خواهند کرد و آن دسته از کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده باشند، غرامت می‌گیرند.

امید داریم در روزهایی که کشاورزان زعفران کار ایران  به دلیل عدم تناسب قیمت تمام شده زعفران و قیمت فروش آن در بازار  از یک سو و تعلل سازمان تعاونی روستایی در پرداخت مبالغ توافق شده برای خرید تضمینی ، روزهای خوبی را سپری نمی کنند این آسیب دیدگی ها به مزارع آنها کمترین صدمه را وارد نماید.

آیا تجربه تلخ سال ۸۶ برای بازار زعفران ایران مجدد تکرار خواهد شد؟

بر اساس این گزارش ؛‌ با ادامه سرمای شدید در بیشتر مناطق کشور خبرهای نگران کننده از خسارت به مزارع و باغات شمال شرقی کشور به گوش می رسد. در میان محصولات کشاورزی این مناطق، زعفران از ارزشمندترین آن‌هاست که خاستگاه اصلی آن در این مناطق قرار دارد.

با یک تحقیق ساده می شود خبرهای فراوانی را از خسارات وارد شده به زعفران در شهرهای مختلف بر اثر سرمازدگی مشاهده کرد. در خیلی از مناطق کل سرمایه زعفران کاران از بین رفته است.

گیاهان زعفران میتوانند سرمازدگی ملایم را تحمل کرده و در پاییز به رشد خود ادامه دهند. اما کاهش ناگهانی دما به شدت مشکل ساز می شود.

کشاورزان زعفران کار  استان خراسان، تجربه مشابه کاهش شدید دما و بارش برف در مزارع زعفران در سال ۸۶ را به یاد دارند.در آن سال نیز سرمای شدید و بارش برف مزارع زعفران را تحت تأثیر قرار داد و زیان زیادی را به کشاورزان تحمیل کرد و بر اثر خسارات ناشی از سرما زدگی و خشکسالی ، تولید زعفران در سال زراعی بعد با کاهش چشمیگیری مواجه گردید و میزان تولید از ۱۴۰ تن در سال های قبل به کمتر از ۲۵ تن در آن سال رسید و در پیِ آن ، قیمت جهانی زعفران افزایش چشمیگری یافت.(دنیای زعفران: آمار ارائه شده قابل مناقشه است)

بیشتر بخوانید: تحلیل صادرات 9ماهه طلای سرخ +نمودار؛ یک پاییز معمولی!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید