پیگیری برای تداوم خرید حمایتی زعفران در خراسان

  • توسط دنیای زعفران
  • دی 12, 1401
  • اخبار
زعفران خریداری شده توسط تعاون روستایی- نحوه واگذاری 50 تن زعفران - خرید حمایتی زعفران در خراسان

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی:

پیگیری برای تداوم خرید حمایتی زعفران در خراسان

در حالیکه خرید حمایتی زعفران در خراسان از حدود دو هفته قبل به دلیل صدور بخشنامه جدید درباره درجه بندی و قیمتگذاری محصول متوقف شده است، مدیرسازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: تداوم خرید حمایتی زعفران با نگاه حمایت از زعفرانکاران در استان در حال پیگیری از وزارت جهاد کشاورزی است.

آرش آوان روز شنبه هفته جاری در گفت و گو با ایرنا درباره خرید حمایتی زعفران در خراسان افزود: باتوجه به صدور دستورالعمل جدید وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تغییر شرایط خرید که منجر به بازنگری در نحوه خرید حمایتی این محصول راهبردی شده است همچنان پیگیر تعیین تکلیف برای خرید حمایتی در استان هستیم.

وی اضافه کرد: طبق ابلاغیه این دستورالعمل مبنی بر اعمال برخی تغییرات، خرید بر اساس قیمت‌های گذشته اما با شرایط و درجه بندی جدید باید انجام شود.

مدیرسازمان تعاون روستایی خراسان رضوی با اشاره به توقف خرید حمایتی محصول زعفران در خراسان از ۲ هفته پیش گفت: باید برای ادامه خرید تعیین تکلیف نحوه خرید و چگونگی پرداخت مبالغ به کشاورزان روشن شود.

سابقه خرید حمایتی زعفران در خراسان در سال 1401

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق گزارشهای دریافتی از کشاورزان و زعفرانکاران ، طی ۲۰ روز گذشته ۱۱ مرکز خرید در خراسان رضوی، خرید حمایتی محصول زعفران را به دلیل آنچه تغییر قیمتها طبق دستورالعمل جدید ذکر شده، متوقف کرده اند.

طبق آخرین اعلام انجام شده در هفته اول آذر ماه جاری در قالب اجرای طرح خرید حمایتی زعفران، زعفرانکاران این استان ۲۰ تن محصول خود را تحویل سازمان تعاون روستایی داده‌اند که درصد اندکی درجه‌بندی و وارد پروسه خرید شده است و با صدور دستورالعمل جدید و تغییرات در نحوه خرید به طور قطع این میزان زعفران تحویل و خریدهای جدید بر اساس روند نو انجام می شود.

تا قبل از این خرید حمایتی زعفران توسط دولت در قالب پنج نوع محصول در ۱۱ مرکز انجام می‌شد و بر اساس دستورالعمل اعلامی، نگین زعفران به ازای هر کیلوگرم ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، شبه نگین ۳۳ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۳۲ میلیون تومان، پوشال معمولی ۳۱ میلیون تومان و زعفران دسته‌ای یا “دسته پیچ” ۲۵ میلیون تومان خریداری می‌شد.

جایگاه اقتصادی و اهمیت زعفران

خراسان رضوی با داشتن ۳۳ شهرستان هم اکنون بیش از ۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارد که در ۱۱ شهرستان آن زعفران کشت می شود.

هر هکتار کشت و برداشت زعفران به طور میانگین به ۲۱۰ نفر – روز نیروی کار نیاز دارد و بر این اساس، هر هکتار کشت زعفران حدود یک نفر اشتغال دائم در حوزه تولید این محصول راهبردی ایجاد می‌کند.

امسال ۹۲ هزار هکتار اراضی خراسان رضوی زیر کشت محصول زعفران است که ۱۸۰ تن محصول برداشت شده است و خرید حمایتی طلای سرخ در شهرستان‌های تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، رشتخوار، خواف، زاوه، سبزوار، گناباد، کاشمر، مشهد و نیشابور انجام شد.

بیشتر بخوانید: انتقاد شدید نماینده مجلس از شورای ملی زعفران ؛ بساط شورا باید جمع شود! / دستور رییس جمهور جهت پیگیری مصوبه اخیر تعاونی روستایی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید