• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • اظهارات متناقض مقامات جهادکشاورزی خراسان شمالی : از رشد 10 درصدی تولید زعفران تا کاهش 40 درصدی تولید زعفران !!!

اظهارات متناقض مقامات جهادکشاورزی خراسان شمالی : از رشد 10 درصدی تولید زعفران تا کاهش 40 درصدی تولید زعفران !!!

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 3, 1402
  • اخبار
کاهش تولید زعفران

دنیای زعفران – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج در خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود که در سال زراعی جاری حدود ۹ تُن زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود که این میزان به نسبت سال گذشته کاهش 40 درصدی تولید زعفران را نشان می دهد.

عباس حیدری روز چهارشنبه در گفت و گویی رسانه ای در باب رشد یا کاهش تولید زعفران در فاروج اظهار کرد: سه هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای این شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت زعفران رفت که معادل ۸۰ درصد از سطح زیر کشت این محصول در خراسان شمالی است.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۱ تُن زعفران نگین در فاروج تولید می شود افزود: متاسفانه امسال از ناحیه خشکسالی، سرمازدگی بهاره و زمستانه و بارش های پراکنده خسارت زیادی به کشتزارها وارد شد.

80 درصد تولید زعفران خرسان شمالی در فاروج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج در خراسان شمالی تصریح کرد: هفت واحد فناوری زعفران شامل واحدهای خشک کن و بسته بندی در این شهرستان بعنوان قطب تولید این محصول در شمالشرق کشور در راستای جلوگیری از خام فروشی ایجاد شده است که ارزش افزوده مناسبی ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۵ غرفه فروش گل زعفران نیز در بازارچه فاروج برای خرید و فروش زعفران دایر شده است که روزانه ۲ مرتبه توسط کشاورزان، نمایندگان غرفه ها، اتحادیه ها و نماینده جهاد کشاورزی قیمت گل را تعیین می کنند و در تابلویی به زعفران کاران این خطه اطلاع رسانی خواهد شد.

حیدری افزود: قیمت گل زعفران به ازای هر یک کیلوگرم اینک چهار میلیون و ۸۰۰ هزار ریال تا پنج میلیون ریال است و هنوز قیمت نگین نیز به طور دقیق مشخص نشده است اما در روزهای آینده با خرید و فروش این عدد تعیین خواهد شد.

وی گفت: کشاورزان بعد از مشخص شدن قیمت نهایی می توانند محصولات خود را در قالب گل به فروش برسانند و یا بعد از پاک کردن، نگین آن را به فروش برسانند.

هزینه کارگری؛ سدی در برابر تولید زعفران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی زعفران کاران تامین هزینه های نیروی کاری برای جمع کردن محصول و پاک کردن گل است که نقدینگی قشر کشاورز را می طلبد.

حیدری بر حمایت از قشر کشاورز تاکید کرد و افزود: میز زعفران در سال گذشته با حضور کارشناسان، محققان و بهره برداران در این شهرستان با هدف ارایه راه کارهایی برای ایجاد جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده بالا، فراهم کردن زمینه صادرات زعفران، ایجاد شرکت های دانش بنیان برگزار شد.

وی تصریح کرد: زعفران محصول اقتصادی و صادراتی است که از سرمایه گذاران، تجار، بازرگانان می خواهیم تا زمینه صادرات آن و همچنین فرآوری در حوزه های مختلف را در راستای ارزش افزوده بالا فراهم کنند تا قشر کشاورز نیز مورد حمایت قرا گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج گفت: اینک که فصل برداشت گل زعفران است در راستای حمایت از کشاورزان در کمیسیون آرد و نان، سهمیه آرد برای روستاهایی که اراضی زیر کشت زعفران دارند در نظر گرفته شده است تا کشاورزان برای تامین نان نیروی کارگری با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: همچنین برنامه ریزی کرده ایم تا تسهیلات مورد نیاز برای خریداران گل زعفران اختصاص یابد تا کشاورز با کمبود نقدینگی مواجه نباشد.

میانگین عملکرد تولید زعفران در خراسان شمالی بیش از 6.2 کیلوگرم در هر هکتار

حیدری بر خرید حمایتی نگین زعفران از کشاورزان نیز تاکید کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی باید از کشاورزان به موقع محصول خرید کند تا دست واسطه ها در این خصوص کوتاه شود.

به گزارش دنیای زعفران ، بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی؛ سطح زیر کشت زعفران در ۲۸ استان کشور در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است که میانگین عملکرد تولید زعفران در خراسان شمالی بیش از ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری است.

همچنین سرانه مصرف زعفران کشور هفت دهم گرم در سال است و ایران با مصرف سالانه ۶۰ تن زعفران، رتبه نخست جهان را در مصرف طلای سرخ دارد و از آنجایی که زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است از این جهت اراضی کشاورزی کم آب این خطه از شمالشرق کشور بهشت کشت زعفران تلقی می شود و این استان از سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان که شامل کشت زعفران، گل محمدی، زیره سبز، نعناع فلفلی، آلوورا، گل گاوزبان، موسیر، آویشن، سیاه دانه، بادرنجبویه و به‌لیمو است به هفت هزار هکتار رسیده است.

از رشد 10 درصدی تا کاهش 40 درصدی تولید زعفران

پیش بینی این مقام ارشد مبنی بر کاهش تولید زعفران در حالی است که طی روزهای گذشته مدیریت باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی از پیش بینی رشد 10 درصدی تولید زعفران رونمایی کرده بود !! با توجه به آنکه بیش از 70 درصد تولید زعفران خراسان شمالی و به روایتی تا 80 درصد متعلق به شهر زعفرانی فاروج می باشد ، جمع این اظهارات متناقض اساسا ممکن نیست ؛ آنهم چنین اختلاف چشمگیری.

 

بیشتر بخوانید :

یک تخمین از تولید زعفران ؛ مشابه دو سال قبل و 35 درصد کمتر از شرایط عادی

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید