• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • زعفرانکاران خلیل آباد به علت کم آبی مزارع زعفران را به حال خود رها کرده اند / پیش بینی کاهش ۵۰ درصدی کاشت زعفران در خلیل آباد

زعفرانکاران خلیل آباد به علت کم آبی مزارع زعفران را به حال خود رها کرده اند / پیش بینی کاهش ۵۰ درصدی کاشت زعفران در خلیل آباد

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 11, 1402
  • اخبار
کاهش تولید و افزایش قیمت زعفران

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: بسیاری از کشاورزان این شهرستان به دلیل عدم بارندگی و قطع برق چاه موتورها مزارع زعفران خود را رها کرده‌اند.

محمود شبان در گفت و گویی‌رسانه ای اظهار کرد: با توجه به خسارت‌هایی که به مزارع زعفران این شهرستان وارد شده است پیگیر جبران خسارت وارد شده به مزارع زعفران و سایر محصولات هستیم.

وی در همین خصوص بر حمایت بیشتر از کشاورزان تأکید کرد و گفت: کشاورزان با کمترین امکانات در اختیار خود بیشترین سهم تولید را بر عهده دارند، می‌طلبد حمایت بیشتری از آن‌ها صورت گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم شهرستان کشاورز هستند، تصریح کرد: معمولاً کار برداشت زعفران در خلیل‌آباد تا پایان آذرماه سال جاری ادامه دارد.

کاهش ۵۰ درصدی کشت زعفران در خلیل آباد

وی در همین خصوص از کاهش کشت ۵۰ درصدی زعفران در خلیل‌آباد خبر داد و گفت: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی پیش‌بینی می‌شود میزان کشت زعفران در خلیل‌آباد نسبت به سال‌های گذشته با کاهش ۵۰ درصدی همراه باشد.

شبان کم آبی، خشکسالی‌های اخیر و گرمای بیش از حد در تابستان طی سال‌های اخیر را عامل افت زیاد کشت و تولید زعفران در این شهرستان عنوان کرد و افزود: میزان بارندگی در سال زراعی قبل در حدود ۸۰ میلی‌متر بود. متأسفانه بخشی  از میزان مورد نیاز بارش در منطقه تأمین نشد و منابع آبی با افت آب و برداشت روبرو شد، که به همین دلیل بهره‌برداران زعفران کار امیدی به برداشت یا کشت این محصول ندارند.

کشاورزان به ‌جای کشت محصول زعفران از میزان آب موجود خود برای آبیاری باغات انگور استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد عنوان کرد: با توجه به زیاد بودن میزان سطح باغات شهرستان، کمبود آب موجود برای کشاورزی منجر به این شده که کشاورزان به ‌جای کشت محصول زعفران از میزان آب موجود خود برای آبیاری باغات انگور استفاده کنند.

شبان خسارت‌های وارده از گرما و نیز کمبود آب را از موارد مهم در بحث کشت و کار ذکر و بیان کرد: با کمبود آب و افت و ته نشینی آب قنوات و چاه موتورها اگر در سال جاری میزان بارندگی به میزان سال گذشته باشد و امسال هم با کمبود بارندگی و قطع برق مواجه باشیم، بیم این می‌رود که به کشاورزی منطقه خسارت عمده‌ای وارد شود.

برای سال زراعی پیش رو در مزارع زعفران کاهش بیش از ۵۰ درصدی پیش‌بینی می‌شود

وی بیان کرد: مشکلات موجود در مزارع زعفران و از سویی عدم توجیه اقتصادی و کاهش عملکرد متأسفانه مزارع زعفران رها شده‌اند، عملاً با وضعیت موجود برای سال زراعی پیش رو در مزارع زعفران کاهش بیش از ۵۰ درصدی پیش‌بینی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در ادامه از خسارت ۸۵۰ میلیارد تومانی خسارت به حوزه کشاورزی شهرستان در سال گذشته به لحاظ کمبود آب و قطع برق و نیز سرمازدگی خبر داد و گفت: کاهش نزولات جوی موجب وارد شدن خسارت به محصولات زراعی (گندم و جو) و محصولات باغی شامل انگور، پسته، زعفران و انار شده است.

شبان با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر این حجم خسارت بی‌سابقه بوده و چنانچه برای جبران این خسارت‌ها تمهیداتی اندیشیده نشود باید منتظر بیکاری، مهاجرت و… باشیم، گفت: به عنوان متولی بخش کشاورزی از مسئولان بالادستی درخواست دارم نسبت به جبران خسارت در قالب اعتبارات زیرساختی شامل اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، اجرای پنل خورشیدی و خرید دیزل ژنراتور برای چاه‌های عمیق و …مساعدت نمایند.

شهرستان خلیل‌آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند. انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی دارند.
این شهرستان با ۲ بخش ششطراز و مرکزی در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

بیشتر بخوانید :


توضیحات درباره کاهش تولید و افزایش قیمت زعفران / میری: زعفران را به هر قیمتی میخرند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید