توضیحات یک متخصص درباره خواص درمانی زعفران از نظر طب سنتی

توضیحاتی درباره خواص دارویی زعفران از زبان یک متخصص داروسازی سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه:

زعفران پای ثابت داروهای سنتی برای بیماریهای قلبی

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان ضمن اشاره به خواص مختلف درمانی زعفران از نظر طب سنتی با اشاره به اینکه زعفران رساننده سایر خواص ادویه به قلب است گفت به همین خاطر در خیلی از ترکیباتی که در طب سنتی برای درمان مشکلات قلبی تجویز می‌شده اند مقداری زعفران وجود دارد. وی بر خواص نشاط آوری د ضدافسردگی زعفران هم تاکید کرد و البته توضیحاتی نیز درباره عوارض مصرف زیاد آن ارائه کرد.

عطر خوش و طعم عالی تنها خواص زعفران نیست

محبوبه رئیس زاده ،متخصص داروسازی سنتی و عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان درباره خواص درمانی زعفران از نظر طب سنتی گفت:امروزه گیاه زعفران به عنوان گران‌ترین ادویه جهان شناخته می‌شود و قسمت مورد استفاده آن در واقع کلاله و خامه گل‌های گیاه است و علاوه بر استفاده از زعفران برای خوش بو و خوش طعم کردن غذا‌ها و نوشیدنی‌ها این گیاه از خواص دارویی متعددی نیز برخوردار است.

رفع مشکلات کلیه و مثانه و کنترل دردهای قاعدگی

رئیس زاده اظهار کرد: زعفران همچون بسیاری از گیاهان دارویی دارای ترکیبات آنتی اکسیدان است که منجر به خواص درمانی این گیاه می‌شود؛ نوشیدن دمنوش زعفران به درمان مشکلات مربوط به کلیه و مثانه و همچنین کنترل درد‌های دوران قاعدگی کمک می‌کند، همچنین خاصیت شادی آفرینی زعفران به کاربرد آن در درمان افسردگی و مشکلات روحی کمک می‌کند، زعفران به دلیل داشتن موادی معدنی، چون منگنز، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های محلول در آب در کارآیی قلب بسیار موثر است.

خواص درمانی زعفران از نظر طب سنتی

زعفران مفرح قوی و مقوی حواس

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان افزود: از دیدگاه طب سنتی ایران طبیعت زعفران گرم و خشک است و به عنوان مفرح قوی و مقوی حواس شناخته شده است؛ همچنین زعفران ادرارآور و محرک  است و دارای قوت قابضه است، در درمان درد رحم، کلیه و درد‌های روده‌ای نیز کاربرد دارد.

زعفران پای ثابت داروهای سنتی برای درمان مشکلات قلبی

این متخصص داروسازی سنتی تصریح کرد: این گیاه باعث نشاط و خنده شده و می‌توانند رساننده ی  سایر خواص ادویه به قلب باشد و به همین منظور در خیلی از ترکیباتی که در طب سنتی برای درمان مشکلات قلبی تجویز می‌شده اند مقداری زعفران وجود دارد؛ آشامیدن یک مثقال زعفران به تسهیل زایمان کمک می‌کند و همچنین در گذشته برای درمان مشکلات چشمی به صورت موضعی کاربرد داشته است.

خواص ضماد زعفران

رئیس زاده اضافه کرد: ضماد زعفران بر سر برای سردرد شدید و بی خوابی کاربرد داشته است و همچنین برای نقرس و درد مفاصل استفاده می‌شده و مقوی معده، کبد و احشا ذکر  و از بین برنده فضولات کلیه ، مثانه و همچنین پوست است.

برخی عوارض زعفران

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی کرمان ادامه داد: این ادویه جادویی در صورت مصرف نامناسب می‌تواند دارای عوارض جبران ناپذیری نیز باشد و از نشانه‌های عوارض مصرف بیش از اندازه زعفران می‌توان به اسهال، زردی پوست، خون دماغ، بی حسی پلک‌ها و لب ها، خستگی و سردرد شدید اشاره کرد.

گرم مزاج ها زیاد زعفران نخورند

رئیس زاده یادآور شد: البته در طب سنتی ایران هم به مضرات زعفران توجه شده است چرا که زیاده روی در مصرف آن برای کلیه ضرر داشته و باعث کاهش اشتها و تهوع می‌شده است؛ همچنین دوز زیاد آن در گرم مزاجان می‌تواند باعث سردرد و همچنین کدورت حواس شود و به اعصاب ضرر می رساند، مقدار مجاز مصرف روزانه آن ۷ گرم، و بیش ۱۰ گرم آن کشنده ذکر شده است.

سایر پرهیزها در خصوص مصرف زعفران

این متخصص داروسازی سنتی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مداومت به مصرف زعفران در طولانی مدت منجر به انباشته شدن ترکیبات آن در بدن و بروز عوارض می‌شود، همچنین مصرف نا به جای این ادویه می‌تواند منجر به افزایش بیش از حد ضربان قلب و حتی بروز سکته در فرد شود پس باید در مصرف دوز‌های دارویی آن احتیاط کرد و همچنین مصرف زعفران در زنان باردار به دلیل خواص قاعده آور آن توصیه نمی‌شود و حتی می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

درباره خواص مختلف غذایی و درمانی زعفران از جمله خواص درمانی زعفران از نظر طب سنتی اینجا بیشتر بخوانید:

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید