انتقادمجدد از پیمان سپاری ارزی، با وجود اصلاحات و معافیت ها

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 6, 1397
  • اخبار

انتقادمجدد از پیمان سپاری ارزی با وجود اصلاحات و معافیت ها

خطر کاهش شدید صادرات زعفران

صادرکنندگان زعفران همچنان نسبت به پیمان سپاری ارزی گلایه دارند و با وجود معافیت های اخیر می گویند که باید نگران قاچاق به افغانستان و کاهش شدید صادرات باشیم.


به گزارش خراسان، طبق این بخشنامه صادرکنندگان باید تضمین کنند که در زمان مشخصی ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برگردانند. البته اخیرا معافیت هایی برای صادرات کمتر از 1 میلیون دلار اعمال شد اما همچنان صادرکنندگانن گلایه های جدی دارند.

بخشنامه جدید، تنبیه صادرات عمده است!

در این رابطه، غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران کشور نیز در گفتگو با مهر گفت: بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی صادرکنندگان نیز نمی‌تواند راهکار موثری برای کنترل قاچاق طلای سرخ باشد؛ این در حالی است که حجم قاچاق طلای سرخ زیاد است و روز به روز نیز بر حجم آن افزوده می‌شود. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بخشنامه جدید در واقع نوعی تنبیه برای کسانی است که بیشترین صادرات را داشته باشند، افزود: برداشتن پیمان سپاری ارزی راه حل جلوگیری از قاچاق زعفران است. وی تصریح کرد: ما در این زمینه صحبت و مذاکرات زیادی انجام داده ایم که متاسفانه نتیجه‌ای نداشت.

شاهد یک نوع پیمان فروشی هستیم

به گزارش ایلنا، صادرکننده برتر سال 96 در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: درجلسه‌ای که با رئیس سازمان توسعه تجارت داشتم هم این موضوع را متذکر شدم که صدور این قبیل دستورات حاکی از شتابزدگی آقایان است ما از یک طرف از صادرکننده‌‌ها می‌خواهیم که فعالیت خود را بیشتر کنند و بازارهای خود را توسعه دهند؛ خصوصا در حوزه محصولات کشاورزی که ارزبری خاصی ندارند و در داخل به راحتی تولید می‌شوند مانند زعفران و گیاهان دارویی اما از طرف دیگر در سال جاری به خاطر بخشنامه‌های غیرعملی و گاها مضر که به نفع صادر کننده واقعی نبوده شاهد یک نوع پیمان‌فروشی هستیم.

وی گفت: زعفران ایران امروز به افغانستان قاچاق می شود و از آنجا بسته‌بندی و به نام این کشور صادر می‌شود در صورت ادامه این وضع در آینده شاهد برند شدن زعفران افغانستان خواهیم بود. وی گفت: قاچاق زعفران به علت حجم سبک آن افزایش یافته است. شریعتی در خصوص وضعیت صادر کننده و میزان صادرات تا پایان سال جاری گفت: بیشتر صادراتی که امروز اعلام می‌شود واقعی نیست و در برخی از کالاها 2 تا 3 برابر قیمت واقعی است تا پیش از این بخشنامه در اظهارنامه‌ها که خود ما به صورت داوطلبانه آنها را انجام می‌دادیم نصف قیمت پایه صادراتی ذکر می‌شد چطور آن زمان به صادرکننده اعتماد داشتند اما اکنون خیر.

وی اظهار داشت: ما باید ابتدا تصمیم بگیریم که می‌خواهیم صادرات خود را حفظ کنیم یا به دنبال اعداد غیرواقعی هستیم وقتی انتقال ارز به داخل بسیار پرهزینه است باید مشتریان خود و فرصت های باقیمانده را حفظ کنیم با این روش صادرات و ارزآوری واقعی ما به حداقل مقدار ممکن خواهد رسید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید