• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • با اشاره به رشد هزینه های تولید؛ کشاورزان: قیمت فعلی زعفران تعریفی ندارد

با اشاره به رشد هزینه های تولید؛ کشاورزان: قیمت فعلی زعفران تعریفی ندارد

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 22, 1397
  • اخبار

با اشاره به رشد قابل توجه هزینه تمام شده زعفران

کشاورزان: قیمت فعلی زعفران تعریفی ندارد

در حالیکه قیمت زعفران نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد رشد کرده است، رشد قابل توجه هزینه های تولید، مثل دستمزد، کود، سموم  و مخصوصا آبیاری، باعث شده است این رشد کفایت هزینه ها را نکند. مخصوصا آنکه با فرض ثبات دلار در محدوده 8 هزار تومان، زعفران هنوز باید 50 درصد دیگر رشد کند تا سود حاصل از رشد دلار، کمتر به جیب خارج نشین ها برود. در این رابطه، حسینی؛ یکی از زعفران‌کاران اهل تایباد می‌گوبد: امسال هزینه‌های تمام‌شده برای زعفران‌کاران 40 درصد افزایش یافته و هزینه کارگر در فصل برداشت نسبت به سال گذشته دو برابر شده اما قیمت این محصول به‌دست دلالان از اوایل فصل برداشت به‌شدت پایین آمده است. زعفران‌کاران هم به‌دلیل بدهی به بانک‌ها و بازار مجبور به فروش محصول خود به‌قیمت ناچیز هستند.


وی در گفت‌وگو با تسنیم بیان کرد: بسیاری از زعفران‌کاران زحمتکش منطقه در طول سال برای کاشت محصول زعفران نیاز به پول و نقدینگی دارند و بعضی از دلال‌ها با سوء استفاده از این موضوع، مبالغی به زعفران‌کار می‌دهند و به‌جای مبالغ داده‌شده در فصل برداشت، زعفران از کشاورز می‌گیرند و با این کار عملاً سود زحمات کشاورز به جیب دلال سودجو و پولدار سرازیر می‌شود و سر زعفران‌کار زحمتکش بی‌کلاه می‌ماند. وی یکی دیگر از مشکلات نگه‌داری این محصول ارزشمند را امنیت آن دانست. یکی دیگر از زعفران‌کاران تایبادی نیز اظهار کرد: مراحل برداشت زعفران بسیار دشوار است اما سود واقعی نصیب بهره‌‌برداران می‌شود و از طرفی کمبود باران و خشکسالی در این چند سال سبب شده که چاه‌های کشاورزی با کمبود آب مواجه شوند و زعفران‌کاران را با مشکل مواجه کند.

اجرای مجدد خرید توافقی

رئیس جهاد کشاورزی تایباد در این باره با توجه به افت قیمت زعفران طی روزهای اخیر مکاتبات و پیگیری‌های لازم از طریق استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی استان و فرمانداری شهرستان با وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای مجدد طرح خرید توافقی این محصول به‌عمل آمده که موضوع به‌صورت ویژه و خاص توسط وزارت‌خانه در دست پیگیری و اقدام است. وی با اشاره به اینکه نه افزایش قیمت و نه کاهش قیمت زعفران به‌سود کشاورزان است گفت: افزایش و کاهش قیمت زعفران مناسب نیست چراکه باز هم سود نصیب دلال‌ها می‌شود و قیمت کنونی زعفران چندان تعریفی ندارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما