دو روند معکوس در نگین و پوشال

تحلیل کوتاه مدتی بازار زعفران در روزهای زوج/ شنبه 24 فروردین

دو روند معکوس در نگین و پوشال

تقاطع روندها بین پوشال و نگین، نشانه ویژه ای است؟

رصد اخبار و روندهای عمده موجود در بازار، مخصوصا طی هفته سوم فروردین، نشان از وقوع سه روند معکوس بین نگین و پوشال در بازار دارد. برای اولین بار قیمت گواهی سپرده پوشال از قیمت دو سررسید آتی فرارتر رفته است. اما در سوی دیگر، قیمت گواهی سپرده نگین از قیمت بازار کمتر شده است. همزمان با تغییرات وجه تضمین معاملات آتی، خاصیت اهرمی پوشال از حدود 5.3 به 4.7 کاهش می یابد اما درباره نگین اهرم از 2.7 به 3.5 می رسد. حدود 50 روز قبل (3 اسفند) در یادداشتی با عنوان (ارزیابی جذابیت اهرم ۴٫۵ و نسبت سود به ریسک قراردادهای آتی پوشال) درباره بازدهی مناسب پوشال آتی با توجه به قیمت های حداقلی (در آن مقطع) و اهرم مناسب بحث کردیم. اما اکنون با تغییرات صورت گرفته در قیمت بازار و وجه تضمین، چنین سناریویی درباره نگین قابل تصور است. تصوری که با توجه به وضعیت بازار و مخصوصا حباب موجود در نسبت قیمتها، نمی تواند چندان درست باشد.

پوشال؛ پیشی گواهی سپرده از آتی، برای اولین بار

زعفران پوشال در بازار نقد، تا انتهای هفته گذشته روند صعودی خود را حفظ کرد. اگرچه در انتهای هفته سرعت رشد کمتر بود.

اما نکته جالب در گواهی سپرده رخ داد. جایی که قیمت پوشال در برخی دقایق تا محدوده 9.8 بالا رفت. قیمت پایانی هم به محدوده 9.5 رسید که برای اولین بار بیشتر از نرخ آتی (سررسید اردیبهشت) است. به طور کلی، بعد از مدتی همگرایی، نرخ های بورسی از نرخ بازار (نقد) بیشتر شده و یک فاصله قابل تشخیص ایجاد شده است. با توجه به این موضوع (در کنار شرایط عوامل بنیادین، قیمت ارز و وضعیت عرضه در بازار نقد) انتظار نمی رود که تحول ویژه ای طی هفته جاری در بازار داشته باشیم.

مگر آنکه تحت تاثیر تزریق پول های جدید به بورس، نمادهای گواهی سپرده ( که بر خلاف آتی با کد بورسی معمولی قابل خرید و فروش هستند) با افزایش تقاضای تازه واردها مواجه شوند. ممکن است برخی رشد هفته پیش پوشال را نیز اینچنین تحلیل کنند اما باید دقت شود که در این صورت، باید نگین نیز در بازار گوای سپرده رشد می کرد، اما اینچنین نشد.

نگین؛ پیشی نقد از گواهی، باز هم برای اولین بار

اما شرایط درباره نگین متفاوت است. در این نوع از زعفران، برای اولین بار قیمت نقد به محدوده قیمت گواهی سپرده رسیده و حتی از هر دو نماد (زرین و روستا) فراتر هم رفته است. متوسط قیمت نگین در بازار به 12.2 میلیون تومان رسیده است اما دو نماد گواهی سپرده، در قیمت های 12 و 12 هفته قبل را به پایان بردند.

مهمان جدید آتی، یعنی آتی سررسید تیرماه نیز که چهارشنبه در قیمت 13.5 وارد بازار شد، روز پنج شنبه اندکی رشد کرد و به 13.6 رسید.

ثبات این روزهای بازار منطقی است و چنانچه اتفاق غیرمنتظره ای در بازار ارز و یا وضعیت سیاسی رخ ندهد، برای ایجاد روندهای جدید باید صبر کرد. شاید مهمترین اتفاق پیش رو، سیاست های جدید ارزی باشد.

اخبار بازار؛ دو اتفاق جدید در بازار آتی

وجه تضمین آتی نگین از فردا یک شنبه 100 هزار تومان کاهش یافته و به 360 هزار تومان می رسد. این موضوع خاصیت اهرمی بازار را افزایش داده و موجب جذابیت معامله گری می شود. بورس کالا، البته، همزمان وجه تضمین پوشال را افزایش داده و به 200 هزار تومان رساند.

وجه تضمین پوشال از 180 به 200 هزار تومان افزایش یافت/ وجه تضمین نگین از 460 به 360 رسیده است

هفته قبل قرارداد آتی نگین تحویل تیرماه هم راه اندازی شد تا تعداد نمادهای فعال به 4 مورد برسد. البته نگین فروردین سه شنبه 27 فروردین سررسید می شود. این در حالی است که فردا یک شنبه پوشال فروردین سررسید می شود اما هنوز هیچ اطلاعیه ای مبنی بر راه اندازی قرارداد پوشال جدید نیست.

قرارداد تازه وارد، رکورد سود آربیتراژ را از آن خود کرد

بهترین سود آربیتراژ هم برای اعمال در معاملات امروز متعلق به قرارداد تازه وارد یعنی آتی تیر است؛ 9 و 11 درصد تا سررسید و حدود 40 درصد سالیانه. 94 روز تا سررسید مانده است.

اخبار صنعت

مهمترین اتفاق صنعت، همچنان، روند افزایشی تقاضاست که با وجود تضعیف، تا پایان هفته قبل ادامه یافت. آمار صادرات سال 98 هم منتشر شد که نشان داد در 10ماهه نزدیک به کل سال قبل، زعفران صادر شده است. نرخ صادراتی زعفران هم 800 تا 1200 یورو اعلام شد. برای ملاحظه مشروح این اخبار به آرشیو دنیای زعفران و همچنین مرور هفتگی اخبار صنعت بروید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید