مرور هفتگی: انتقاد آقای فرماندار از انبار بورس تا شروع معاملات پیاز زعفران

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران/ هفته چهارم اردیبهشت

انتقاد آقای فرماندار از سخت گیری های انبار بورس

در روزهای کاشت زعفران، پیاز با چه نرخی قیمت می خورد؟

زعفران در بورس، دو هفته پرهیاهو را پشت سر گذاشت؛ یک هفته سراسر صعودی و یک هفته عمدتا منفی و نزولی. اکنون قیمت ها در آتی و گواهی نسبتا همگرا شده است و فاصله با بازار نقد هم کم شده و در میانه کانال خود قرار دارد. بازار سنتی هم طبق تحلیل(جدول پیش نگر اردیبهشت) به صعود نرم و روند باثبات خود ادامه می دهد. این در حالی است که این روزها با شروع دوره خواب پیاز زعفران و  آغاز استخراج پیاز زعفران از زمین در مناطق مختلف، دوره معامله و کاشت مجدد پیاز در زمین های جدید آغاز شده است. اینکه پیاز زعفران با چه نرخی معامله شود، تا حدودی انتظارات بازار از آینده قیمت ها و میزان اطمینان به قیمت های زعفران را نشان خواهد داد. پیاز یا بنه، مهمترین نهاده تولید زعفران است که بعد از کاشت تا 7 سال محصول می دهد و بعد از این مدت حدودا 4 برابر می شود. لذا زمین فضای کافی برای رشد پیازها را ندارد و کشاورزان بعد از این دوره، زمین را شخم زده و ضمن استخراج پیازها، مقدار مازاد را به فروش رسانده و مقدار باقیمانده را مجددا برای یک دوره 7 تا 10 ساله کشت می کنند.

به مناسبت همین ایام، هشدارها نسبت به قاچاق پیاز به افغانستان هم جدی تر شده است. موضوعی که به اعتقاد دنیای زعفران، تهدید نیست بلکه فرصتی برای صنعت زعفران است.

موضوع مهم دیگر در بازار، موج گواهی کردن زعفران در انبارهای بورسی است. موضوعی که با توجه به فاصله گرفتن قیمت بورس از نقد، منطقی و قابل پیش بینی بود. در همین حین، بار دیگر شاهد انتقاد از نحوه پذیرش زعفران در انبار شرکت زرین در تربت حیدریه هستیم.

باز هم هشدار نسبت به افغانستان، چرا؟

حسینی، عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه قاچاق طلای سرخ برای بزرگترین تولیدکننده زعفران یک معضل به شمار می‌رود، بیان کرد: قاچاق زعفران ایرانی از طرف افغانستان به کشور‌های دیگر معضلی است که به مرور به یک پدیده شوم تبدیل می‌شود، از این رو به مسئولان ذی ربط هشدار می‌دهیم از قاچاق پیاز زعفران جلوگیری کنند چرا که ادامه این روند در آینده نزدیک به ضرر کشور تمام می‌شود.

ایشان توضیح ندادند که صدور پیاز زعفران به کشور همسایه، از چه مسیری و چگونه باعث وارد آمدن زیان به کشور می شود.

تقاضای ماه رمضان، تامین شده است

حسینی فعال بازار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در آستانه ماه رمضان تقاضا برای خرید زعفران از سوی کشور‌های مسلمان و همسایه افزایش یافت و این امر بر نوسان قیمت محصول در بازار دامن زد اما هم اکنون به سبب تعادل عرضه و تقاضا بعید است که نوسان خاصی در ماه مبارک رمضان اتفاق بیفتد.

قاچاق زعفران ادامه دارد

وی ادامه داد: بنده تصور می‌کنم افرادی که باید مراقبت بیشتری از مرز‌های کشور و موضوع قاچاق داشته باشند، چشمان خود را بر روی فعالیت افرادی که تیشه به ریشه این محصول استراتژیک می‌زنند، بسته اند. این در حالی است که با توجه جدی به این موضوع باید از خروج زعفران به کشور‌های دیگر جلوگیری شود تا رقبا نتوانند زعفران ایرانی را با برند خود به دیگر کشور‌ها صادر کنند.  به گفته حسینی، مسئولان ذی ربط باید از خروج غیر قانونی زعفران جلوگیری کنند چرا که پدیده شوم قاچاق علاوه بر جلوگیری از ورود ارز به کشور منجر به تلاطم بازار می‌شود.

میری؛ یک پیشنهاد برای بازگرداندن ارز و یک انتقاد از نرخ پایه گمرکی

میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران، در کارگروه توسعه صادرات استان خراسان در دفتر استاندار خاطرنشان کرد: اکنون مرتب نامه‌هایی برای صادرکنندگان ارسال می‌کنند که اگر ارز را برنگردانید، کارت شما تعلیق می‌شود و به قوه قضاییه معرفی خواهید شد. ما آمادگی داریم که صادرات خود را با کارت واردکننده کالا انجام دهیم، ارز را در اختیارش می‌گذاریم تا با آن ارز کالا وارد کند و پول ما را بدهد. وی با اشاره به اینکه مساله دیگر تفاوت نرخ پایه است، تصریح کرد: فردی که 59 میلیون دلار صادرات روی کاغذ دارد، در واقع 25 میلیون دلار است. نرخی که ما با آن صادر می‌کردیم، بین 500 تا 700 دلار بود، اما نرخ پایه 1600 دلار بوده است.

این اظهارات میری در حالی است که نرخ پایه گمرکی زعفران به 1070 دلار کاهش یافته است و نرخ 500 تا 700 دلار نیر احتمالا برای ضعیف ترین نوع زعفران است وگرنه، با توجه به نرخ های داخلی، صادرات زیان ده است!

انتقاد آقای فرماندار از سخت گیری بورس

فرماندار تربت‌حیدریه در گفتگو با ایسنا، با بیان این که جدال بازار سنتی و مدرن بر سر محصول زعفران وجود دارد، گفت: سنتی‌کاران این حوزه بر این باور هستند، سخت‌گیری در خرید محصول زعفران از طریق بورس باعث شده که بورس بتواند 10 تا 15درصد تولید کل زعفران منطقه را بخرد و تنها حدود 9 تا 13 تن زعفران از طریق بورس معامله می‌شود و باقی آن در بازار سنتی سرگردان است.

تربت حیدریه قطب تولید زعفران در کشور است. پیشتر گزارش های دیگری نیز در انتقاد از نحوه پذیرش محصول توسط انبار زرین تربت حیدریه مطرح شده بود. اینجا بخوانید

معطلی کارخانه مدرن فرآوری در تربت حیدریه

رستمی عنوان کرد: مدرن‌ترین و مجهزترین کارخانه‌جات فراوری زعفران دنیا در تربت‌حیدریه با مشارکت کشور اسپانیا راه‌اندازی شده و ظرفیت تحویل گل خام را دارد تا بتواند محصول بسته‌بندی با انوع تیپ‌‎ها و حتی اسانس یک لیتر ده میلیون دلار را ارائه دهد و همچنین از قدرت انبارداری، تست و آزمایش نیز برخوردار است، اما به دلایلی چند سالی است که ظرفیت آن در شهرستان تربت‌حیدریه معطل مانده که بخشی از آن به دلیل بی‌‎هنری سرمایه‌دار ایرانی و مشکلی که با سرمایه‌دار خارجی به وجود آمده است.

وضعیت بازار؛ رشد قابل توجه وجه تضمین

اما وضعیت بورس در هفته اخیر پرتلاطم بود. از سویی قیمت ها روند نزولی گرفت و از سوی دیگر وجه تضمین بعد از چند مرحله رشد به 280(برای پوشال) و 540 (برای نگین) هزار تومان رسید. در گواهی سپرده نیز شاهد افزایش عرضه محصول به انبارها هستیم.

با رشد قیمت زعفران در بورس سرعت تحویل زعفران به انبارهای بورسی بیشتر شده است. طی ۱۰ روز اخیر (از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت) “به طور خالص” ۶۲۴ کیلو و ۹۳۳ گرم زعفران در انبارها گواهی شده است. بیشترین مقدار هم مربوط به انبارهای طلای سرخ و زرین است که با حدود ۵ تن، بزرگترین انبارها از نظر ظرفیت هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید