حباب منفی در فاصله قیمتی نگین و پوشال در بورس، چگونه تخلیه خواهد شد؟

مسیر ناهمخوان فاصله قیمتی نگین-پوشال در بورس و بازار

فاصله منطقی نگین و پوشال چقدر است؟

کسانی که قبل از سال 97 با بازار زعفران همراه بوده اند می دانند که در گذشته نه چندان دور، فاصله قیمتی زعفران نگین و پوشال، خیلی زیاد نبود؛ چیزی بین 5 تا 10 درصد. اما از اوایل سال گذشته، این فاصله بسیار زیاد شد و در مقاطعی از 50 درصد هم بالاتر رفت. اما، همانطور که اواخر سال گذشته تحلیل و پیش بینی کرده بودیم و فروردین امسال گزارش کرده بودیم (اینجا: رمزگشایی از رفتار ناهمسان نگین و پوشال در بورس؛ حباب بورسی فاصله قیمت نگین از پوشال در حال تخلیه شدن است؟ و اینجا؛ تخلیه حباب قیمت نگین نسبت به پوشال ) این نسبت (بالای 30 درصد اختلاف) صرفا یک حباب بود که در شرایط هیجانی سال قبل ایجاد شده بود. با شروع سال جدید این حباب از بین رفته و نسبت قیمت ها به سطوح معقولی رسید. اما اکنون روند معکوسی در بورس، قابل مشاهده است؛ یعنی ایجاد حباب منفی! نمودار زیر این موضوع را نشان می دهد و تجویزاتی هم درباره آینده روندها در بازار دارد که در ادامه تشریح می شود.

/// خلاصه: نسبت متعادل چقدر است؟ چرا روند در بورس ناهمسان است؟ روند جدید و تخلیه حباب چگونه خواهد بود؟

نسبت قیمت نگین به پوشال در بازارهای مختلف از ابتدای سال (با تخلیه حباب) کاهش یافته و در سطح 1.2 متعادل بود اما اخیرا این نسبت در بورس، حباب منفی گرفته است!

نسبت متعادل چقدر است؟

 البته اکنون، قطعا نمی توان نسبت 1.1 (10 درصد اختلاف که در سال 96 و قبل رایج بود) را تعادلی دانست. هم اکنون در بازار نقد بین 20 تا 25 درصد اختلاف بین متوسط قیمت پوشال و نگین دیده می شود. این نسبت در روزهای اخیر، با رشد برخی انواع مرغوب نگین بیشتر هم شده و از سطح 20 درصد به 24 درصد رسیده است. لذا می توان نسبت ایجادشده در بازار نقد، یعنی 20 تا 25 درصد را محدوده متعادل نسبت قیمت نگین به پوشال دانست.

(جایی که درصد عنوان می شود، منظور درصد اختلاف نگین از پوشال است؛ مثلا 20 درصد یعنی نسبت قیمتی به 1.2 برسد).

روند ناهمسان در بورس

اما در بورس، هم آتی و هم گواهی، این نسبت، اخیرا به شدت افت کرده و به کمتر از 1.2 رسیده است. مثلا نسبت نگین زرین به پوشال زرین به 1.12 رسیده است. همچنین نسبت نگین شهریور به پوشال شهریور هم به 1.17 کاهش یافته است. درباره نگین مرداد به پوشال مرداد هم این نسبت در محدوده 1.12 است.

روند جدید چه خواهد بود؟

طبیعتا تخلیه این حباب به دو شکل ممکن است؛ افت قیمت پوشال در بورس و یا رشد قیمت نگین در بورس! برای تصمیم گیری و تحلیل در این رابطه باید برخی واقعیات را مرور کرد:

  1. به طور کلی، پوشال در بورس (اعم از آتی و گواهی) با حجم معاملات کم و برخی نوسانات نامعقول (ناشی از فاصله زیاد سرخط های خرید و فروش) معامله می شود. اما در روزهای اخیر، حجم خرید در پوال زرین بهبود یافته و فاصله سرخط ها هم کاهش یافته است و قیمت تحت این چنین شرایطی رشد کرده است.
  2. نگین در بورس، بیشتر از پوشال تحت تاثیر عوامل روانی و هیجانی ( و شاید نوسان سازی ها) است. به همین خاطر،  همبستگی پوشال با عوامل بنیادین بیشتر است.
  3. در بازار نقد، اخیرا نگین بهتر از پوشال خرید می شود.

نکات دوم و سوم تجویز می کند که باید برای تخلیه حباب منتظر رشد نگین باشیم. اگرچه نکته اول، مبنا قراردادن پوشال را اندکی زیر سوال می برد.

با توضیحات فوق، چنانچه روند کلی بازار زعفران نقد تا اوایل شهریور، نسبت به هفته چهارم تیرماه را صعودی فرض کنیم و تحرکات کم جان در خرید نگین را افزایشی و فزایده در نظر بگیریم، می توان انتظار داشت که حباب منفی شکل گرفته در نسبت نگین به پوشال با بهبود قیمت ها در نگین های بورسی، از بین برود و در افق زمانی یک ماهه، نسبت ها در محدوده 20 تا 25 درصد متعادل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید