• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • مرور هفتگی؛ توضیحاتی درباره حالِ بد بازار نقدی زعفران و علل نوسانات ناهمگون قیمت در بازارهای مختلف

مرور هفتگی؛ توضیحاتی درباره حالِ بد بازار نقدی زعفران و علل نوسانات ناهمگون قیمت در بازارهای مختلف

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران

رشد محدود گواهی، ریزش سنگینِ نگین آتی

توضیحاتی درباره اوضاع رکودی بازار زعفران

در مرور هفتگی این هفته، سه موضوع را بررسی می کنیم. ابتدا تحولات قیمت زعفران در بازارهای مختلف را مرور میکنیم؛ جایی که شاهد روندهای ناهمگون در بازارهای مختلف بودیم. سپس اخبار منتشرشده درباره حال و هوای بازار – که این روزها رکودی است- را میخوانیم و نهایتا خبرهای مختلف منتشرشده، از جمله انتشار ، استاندارد کشت گلخانه ای زعفران را مرور میکنیم.

رشد محدود در گواهی، بازگشتِ نگین آتی به قیمت های یک هفته  قبل

زعفران در حالی وارد مرداد شده بود که در هفته قبل از آن یک ریزش قابل توجه را ثبت کرده بود؛ بازار نقد به کفِ ثبت شده در خرداد بازگشت اما گواهی سپرده، بیشتر سقوط کرد و به سطحی پایین تر رسید. اما طی هفته ای که گذشت، شاهد روندهای ناهمسو در بازارهای مختلف بودیم. گواهی سپرده (هم نگین و هم پوشال) بین 1 تا 3 درصد رشد کرد تا اندکی از کف ثبت شده در هفته چهارم تیر، فاصله بگیرد (نگین کانال 11 را پس گرفت). پوشال آتی هم به میزان اندکی نوسان کرد اما نگینِ آتی حدود 5 درصد سقوط کرد و دقیقا به سطح لمس شده در هفته چهارم تیر بازگشت. در بازار نقد اما، شاهد بهبود تقاضا برای انواع مرغوب تر زعفران بودیم که نهایتا موجب رشد 2 درصدی شاخص قیمت زعفران نگین شد. اما پوشال بعد از یک افت و یک رشد، مجموعا ثابت ماند.

علت این روند ناهمگون چیست؟

اگر افت سنگین نگین آتی را فاکتور بگیریم، سایر روندها، طبیعی است؛ نوسانات محدود در نزدیکی کف قیمتی در یک بازار رکودی! درباره دو نماد نگین آتی هم که 5 درصد افت کردند باید از وضعیتِ نرخ ارز سراغ گرفت. در نیمه هفته که نرخ ارز صعودی بود، خریداران در این بازار پرقدرت نبودند و قیمت ها افت کرد. اما هنگامی که نرخ ارز نزولی شد و به محدوده تعادلی خود بازگشت، فروشندگان در آتی بسیار قوی عمل کردند. به هر حال، همه می دانیم که آتی زعفران بازاری کم عمق است که بسیار دلارزده است و حتی، گاهی به روندهای دارایی پایه خود هم ، به خاطر دلار، بی توجهی میکند. اما اینکه به روند نزولی دلار بیشتر از روند صعودی واکنش نشانن می دهد را، شاید ، باید در ترس بازیگرانِ بازار از نافرجام بودن تمام روندهای صعودی قبلی ( هم در دلار و هم زعفران آتی) طی 2 ماه اخیر جستجو کرد. پدیده ای که خریداران را در روندهای صعودی، بسیار محتاط و دست به عصا می کند.

وضعیت بازار نقد چگونه است؟

با توجه به گزارش های ما و اخبار منتشرشده از بازار، وضعیت بازار نقدی زعفران، تعریفی ندارد؛ معاملات کم و قیمت ها در حداقل است. تقاضای قابل توجهی هم به چشم نمیخورد. البته از میانه هفته، مقداری شرایط بهتر شد اما همچنان تا روزهای معمولی بازار، فاصله وجود دارد؛ تا برسد به روزهای اوج! مکمل این وضیعت بد، جایی بود که رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران از افت حدودا ۱۵ درصدی صادرات زعفران در بهار امسال خبر  داد. البته آمار رسمی گمرک هنوز اعلام نشده اما میری میزان صادرات در بهار را ۴۷ تن اعلام کرده است که حدود ۸ تن کمتر از بهار سال قبل است. متاسفانه گمرک، از اواسط تیرماه، حتی انتشار آمار روزانه را هم متوقف کرده است. برخی اهالی بازار، امیدوارند که نزدیک شدن به ماه محرم و تقویت تقاضای داخلی در آستانه این ماه (اوایل شهریورماه) بازار را تحریک کند اما برخی دیگر، این وضعیت را تا فصل برداشت پایدار می دانند.

انتشار استاندارد کشت گلخانه ای زعفران

مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای فاروج گفت: به همت کارآفرینان حوزه زعفران شهرستان و با پیگیری های مرکز آموزش فنی و حرفه ای، استاندارد کشت گلخانه ای زعفران برای استفاده عموم مهارت آموزان کشور در درگاه این سازمان بارگذاری شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید