• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی ؛ پایان خرید حمایتی با بیش از 60 تن، تشکل جدید در زعفران و حمایت ها از طرح عجیب اوپک زعفران

مرور هفتگی ؛ پایان خرید حمایتی با بیش از 60 تن، تشکل جدید در زعفران و حمایت ها از طرح عجیب اوپک زعفران

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران، در هفته پایانی آذرماه

پایان خرید حمایتی با بیش از 60 تن، تشکل جدید در زعفران و حمایت ها از طرح عجیب اوپک زعفران

انبار بورسی به خراسان جنوبی رسید، ظرفیت کل انبارهای بورسی از 34 تن فراتر رفت

بدرقه سبز فصل برداشت!

زعفران در حالی آذرماه را به پایان برد که قیمت طلای سرخ در همه بازارهای فعال کشور در هفته پایانی آذرماه صعودی بود. بیشترین رشد مربوط به پوشال در بازار گواهی سپرده با حدود 6 درصد بود. به این ترتیب آخرین هفته پاییز که فصل برداشت زعفران در دل ان قرار دارد با رشد قیمت ها همراه شد تا زعفران را از فصل زرد به فصل سرد و سفید برساند.

مرور اخبار مهم: خرید حمایتی زعفران به روزهای پایانی خود رسیده و به احتمال زیاد تمدید نخواهد شد. تا هفته قبل، میزان خرید به 60 تن رسید و نیمی از پول کشاورزان هم پرداخت شد. طی هفته قبل خبرهایی مبنی بر تصمیم گیری درباره ایجاد تشکل جدید در زعفران که نقش تولیدکنندگان هم در آن برجسته باشد، به گوش رسید. همزمان طرح عجیب تشکل بین المللی زعفران به نام اوپک زعفران یا اوسک هم که مدتی است مطرح شده و به نظر میرسد بیشتر یک موضوع تبلیغاتی است، توسط برخی مسئولین دولتی و خصوصی حمایت شد!

قیمت زعفران در هفته پایانی آذرماه

پرداخت نیمی از پول کشاورزان در طرح خرید حمایتی

مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت : ۵۰ درصد مبالغ خرید حمایتی زعفران به کشاورزان این استان پرداخت شد. ایرج ناصری‌مقدم افزود : در این راستا  ۷۷۵ میلیارد ریال به حساب کشاورزانی که زعفران خود را در قالب خرید حمایتی تحویل داده‌اند، واریز شده است. گفتنی است خرید حمایتی تا هفته قبل به محدوده 60 تن رسیده بود تا به احتمال زیاد رکورد سال 96 در خرید 70 تن زعفران تکرار شود.

سرقت گل زعفران در سرایان

سرهنگ علی وطن دوست، روز سه شنبه ۲۶ آذر گفت: با وقوع چند فقره سرقت منزل و گل زعفران در شهرستان سرایان، پیگیری موضوع به منظور شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان احتمالی به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

مشکلات ناشی از فضای کسب و کار داخلی پیش روی صادرات زعفران

شریعتی، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های مختلفی برای تولید و صادرات زعفران در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و الزامات اصولی تولید و بسته‌بندی این محصول نیز در کشور ایجاد شده است، حتی این شرکت‌ها با هزینه‌های خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور می‌یابند اما چیزی که مانع توسعه بیشتر این صنعت در کشور می‌شود، محدودیت و مشکلات فضای کسب و کار داخلی است.

تشکل جدید در زعفران

معتمد، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از تصمیم برای ایجاد یک تشکل جدید در زعفران خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تصمیم گرفت تشکل تخصصی با عنوان «زنجیره زعفران» ایجاد کندتا از یک طرف تولیدکنندگان در آن سهیم بوده و نقش آفرینی کنند و از طرف دیگر تجار و بازرگانان حضور داشته باشند.

چاپ کتاب «زعفران گلخانه‌ای» توسط جهاد دانشگاهی فارس

کتاب «زعفران گل‌خانه‌ای» توسط جهاد دانشگاهی استان فارس چاپ شد و در دسترس عموم علاقه مندان قرار گرفت. درباره زعفران گلخانه ای افسانه سرایی زیاد است (مخصوصا از طرف شرکت های تامین کننده تجهیزات آن و برگزارکنندگان دوره های آموزشی). لذا در ورود به این حوزه با دقت و واقع بینی و مطالعه وارد شوید و حتما با چند نفر فرد با تجربه و “بیطرف”، مشورت کنید.

ظرفیت انبارهای بورسی زعفران به نزدیکی 35 تن رسید

با رشد ظرفیت برخی انبارها و همچنین درج انبار نگین و پوشال بیرجند، کل ظرفیت انبارهای بورسی زعفران به ۳4٫۲ تن رسیده است. انبار بیرجند که هنوز مشخصات ان ثبت نشده، 3 تن ظرفیت نگین و 2 تن ظرفیت پوشال دارد. صفحات مربوط به این نماد در سایت مدیریت فناوری بورس تهران را اینجا ببینید؛ نگین بیرجندپوشال بیرجند

عبور عرضه صادراتی زعفران از مرحله مطالعه

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به اینکه، در حال تاسیس یک تشکل تخصصی زعفران  هستیم درباره عرضه زعفران در بورس کالا برای صادرات گفت: مطالعه فرایند معاملات از طریق فعال کردن رینگ صادراتی بازار فیزیکی به اتمام رسیده و آمادگی های لازم (از قبیل ارایه مستندات و اسناد مثبته، تودیع تضامین، انتخاب واحد قیمت گذاری، نوع تسویه و محل تحویل) برای عرضه زعفران در رینگ صادراتی بورس کالا وجود دارد. اینجا بیشتر بخوانید

ماجرای اوپک زعفران چیست؟

ماجرای ایجاد اوپک زعفران که اولین بار توسط مصطفوی، فعال جوان صنعت زعفران مطرح شد، با استقبال برخی مسئولین مواجه شده است. زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که بودجه به این مهم اختصاص یابد بخش خصوصی ایران سازمانی به نام «اوسک» مانند اوپک در حوزه زعفران ایجاد می‌کند تا کشورهایی که در حوزه تولید این محصول در دنیا فعال هستند با محوریت ایران گرد هم جمع شوند. شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هم اعلام کرد: از راه اندازي سازمان جهانی زعفران با عنوان “اوسك” حمايت مي كنيم.

به گزارش دنیای زعفران، ایجاد نهاد بین المللی مثل اوپک برای نفت برای زعفران، با توجه به تفاوت های اساسی نفت و زعفران، بسیار عجیب به نظر می رسد. در این رابطه خواهیم نوشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید