افزایش بی ضابطه تولید و کاهش صادرات زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • اسفند 6, 1398
  • اخبار

نایب رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه در خصوص کاهش ۳ درصدی صادرات زعفران در ۱۰ ماهه امسال گفت: افزایش تولید در اکثر استان ها و قیمت پایین تر زعفران در بازار های جهانی نسبت به نرخ های پایه صادراتی زمینه کاهش صادرات را فراهم اورده است.

نایب رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه در رابطه با وضعیت فعلی بازار زعفران و کاهش قیمت این محصول در چند ماه اخیر گفت : علت اصلی رکود در این بازارافزایش تولید است به گونه ای که در حال حاضر تولید زعفران به بیش از ۵۰۰ تن رسیده است.

علی شریعتی مقدم در گفتگوی با جهان صنعت نیوز در ادامه افزایش قاچاق و همچنین و الزام صادرکنندگان بر انجام تعهدات ارزی را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و گفت : بر اساس مصوبه دولت که در راستای کنترل بازار ارز صورت گرفت صادرکنندگان مجبور به عرضه ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما هستند که این موضوع به همراه افزایش قاچاق زعفران زمینه کاهش صادرات این محصول را در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی فراهم اورده است .

کاهش تمایل به صادرات

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد : گسترش تولید زعفران در ا کثر استان ها که با هدف کسب سود از طلای سرخ صورت گرفته باعث بهم خوردن بازار عرضه و تقاضا شده است.از سوی دیگر کاهش قیمت عدم پوشش دهی هزینه های تولید را رقم زده است بنابراین ایجاد بازار های تخصصی می تواند علاوه بر ثبات قیمتی ، عرضه را نیز افزایش دهد .

نایب رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه در ادامه خاطرنشان کرد : نرخ فروش زعفران در بازار های صادراتی به واسطه رقابت با سایر کشورها بسیار کمتر از قیمت پایه صادراتی تعیین شده از سوی دولت است .از سوی دیگر مشکلات ناشی از تحریم ها ، نقل و انتقالات مالی را تحت شعاع قرار داده است. بنابر این امکان انجام تعهدات ارزی فراهم نبوده و صادر کنندگان تمایل کمتری برای صادرات دارند.

افزایش قاچاق زعفران

شریعتی مقدم در پاسخ به دلایل افزایش قاچاق زعفران گفت : پیاز زغفران قبلا در سطح گسترده قاچاق شده است که هم اکنون با روش های مختلفی در خارج از کشور امکان تکثیر ان فراهم شده است به طوری که بعضی از کشور ها مانند هلند پیاز زعفران را به کشورهای مختلف صادر میکنند که باعث کاهش رقابت پذیری محصولات ایرانی در بازار های جهانی شده است.

وی در ادامه اضافه کرد : زعفران در سال ۹۷ حدود ۲۰ تن به صورت قانونی از ایران به افغانستان صادر شده در حالی که ورود آن به افغانستان ممنوع بوده است که نشان میدهد که ما مزیت خود را در ایران جهت نفوذ در بازار های مختلف را از دست داده ایم که این مسئله بشدت بر روی بازار تاثیر منفی گذاشته است .

قبلی «
بعدی »

2 دیدگاه ها

  1. کاهش صادرات چه ربطی به افزایش تولید داره
    حجم صادرات کم شده
    خیلی جالبه…

    • ممکنه منظورشون این موارد باشه:
      1- افزایش تولید>> کاهش قیمت>> کاهش “ارزش” صادرات
      2- افزایش تولید>> افزایش رقابت منفی صادراتی>> کاهش “ارزش”صادرات
      3- افزایش تولید در کنار ثبات صادرات>> کاهش سهم نسبی صادرات از کل تولید

      مورد سوم با توجه به آمارها منطقی تر به نظر می رسه اما در هر حال، خودشون باید توضیح بدن.
      به طور کلی، صنعت زعفران از نبودِ اصناف حرفه ای و سخنگوهای بیطرف و دارای دانش، سخت رنج میبره.
      آقای شریعتی خوبه، بسیاری از افراد دیگه ای که به عنوان رئیس یا نایب رئیس فلان اتحادیه یا صنف (که عملا تعطیل هست) صحبت میکنن، بسیار نادقیق تر هستند متاسفانه. اما در هر حال، الان این عزیزان بلندگوی زعفران هستند و باید تلاش کنیم به همراه هم و با همراهی با همین عزیزان، امور رو به پیش ببریم و صنعت رو ارتقا بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید