• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • همه علیه صادرکنندگان زعفران ! / صادرکنندگان چه می گویند ؟+ اسناد

همه علیه صادرکنندگان زعفران ! / صادرکنندگان چه می گویند ؟+ اسناد

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 4, 1399
  • گزارش

دنیای زعفران _ در روزهای اخیر هجمه ی سنگینی علیه صادرکنندگان زعفران شکل گرفته است. کاهش قیمت گل زعفران و اظهارات نماینده تربت حیدریه نگاه ها را به اعضای شورای ملی زعفران و صادرکنندگان معطوف ساخت.دکتر زنگنه در گفتگوهای اخیر خود مکررا از اعضای شورا با عنوان سلاطین یاد کرد و مشکلات فعلی را ناشی از اقدامات این شورا دانست. البته ، در نگاهی منصفانه ، شورای ملی زعفران اساسا توان و ظرفیت اداره ی چنین بازاری را ندارد و مدیران آن نیز مکررا اعلام کرده اند که ما نه چنین اختیاری داریم و نه ظرفیت و امکان چنین موضوعی را. شورای ملی زعفران یک نهاد خصوصی است و فاقد بازوان مالی ، تقنینی و اجرایی. ادعای عدم مدیریت شرایط توسط چنین نهادی نیز سخنی گزافه است و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد. در دو روز اخیر مکررا اظهارات دکتر زنگنه را انعکاس داده ایم.بر ما فرض است که اظهارات صادرکنندگان را نیز منتشر سازیم تا مخاطبان محترم با ادعاهای این طیف نیز آشنا شوند و به قضاوتی منصفانه دست یابند. به جهت رعایت مصالح ، از ذکر نام صادرکنندگانی که طرف گفتگوی ما بوده اند ، خودداری کرده ایم.

 

صادرکنندگان زعفران چه می گویند؟

مقدمه : قیمت زعفران منصفانه نیست

با صادرکنندگان مختلفی سخن گفتیم. نکته جالب توجه آنست که ، تمام آنها معتقدند که قیمت زعفران منصفانه نیست و باید به نفع کشاورزان اصلاح شود اما این موضوع مستلزم اقدامات عملی و یک برنامه ی جامع است. با حرف و سخن نیز امکان اصلاح اش نیست.

 

اول :  وام ها هنوز تخصیص نیافته است !

صادرکنندگان مدعی اند که وام مورد ادعای دکتر زنگنه اساسا تخصیص نیافته است و در اختیار آنها قرار نگرفته است.این مبلغ اگرچه مکررا توسط دکتر زنگنه ادعا می شود اما تاکنون در اختیار صادرکنندگان قرار نگرفته است.

 

دوم : در هفته اول میلیاردها تومان از بابت خرید به قیمت مصوب متضرر شده ایم !

بزرگان شورا و اتحادیه و صادرکنندگان دیگری مدعی اند که در همان هفته ی آغازین برداشت زعفران ، با منابع مالی شخصی اقدام به خرید زعفران به نرخ مصوب کرده اند ؛ در حالیکه در همان روزها افراد پرشماری زعفران را به نصف این قیمت خرید و فروش کرده اند و همین موضوع تمام خریداران را با زیان های مالی هنگفتی مواجه کرده است. ما در همان مقطع به دکتر زنگنه اعلام کردیم که ادامه ی این روند منجر به ورشکستگی برخی از همکاران ما خواهد شد : نمی توان قیمت زعفران را به 20 میلیون خرید و در نرخ 10 میلیون با طرف خارجی به مذاکره نشست ! در روزهای جاری تعدادی از صادرکنندگان شدیدا به شورا و اتحادیه معترض اند و این زیان را ناشی از بی عملی اتحادیه و شورا می دانند.

 

سوم : اگر منابع تزریق می شد، بازهم با همان نرخ مصوب خرید می کردیم !

پس از روزهای نخست ، منابع مالی شخصی صادرکنندگان به اتمام رسیده بود و خبری از وام و اعتبار نبود ؛ مکاتبات ما نیز بی ثمر بود…

 

چهارم : ما همان روز نخست اعلام کردیم که این طرحی شکست خورده است ! به دلایل زیر …

ما همان روز نخست و در همان جلسه معروف صراحتا گفتیم چنین طرحی ممکن نیست و دلایل آنرا نیز برشمردیم اما وقتی نهایتا توسط دکتر زنگنه اعلام شد با آن همراهی کردیم.علت شکست طرح نیز آشکار بود : به همان دلایلی که شما ( دنیای زعفران ) در همان روز و طی یک تحلیل سیاستی بدان پرداختید ! و نیز چنان هم شد. فارغ از تحلیل های اقتصادی که در دنیای زعفران منتشر شد ، یک چالش بزرگ نیز در این طرح وجود داشت و آن عبارت بود از : ناتوانی صادرکنندگان در تودیع وثیقه. کدام صادرکننده زعفرانی توانایی تودیع وثیقه ی صد میلیاردی دارد ؟ هیچکدام ! همان زمان صراحتا این موضوع را اعلام کردیم و راه های جایگزین را نیز پیشنهاد دادیم اما بازهم پذیرفته نشد. اگر ان سازوکارها پذیرفته می شد ، بازهم می شد امیدوار بود که قیمت ها سقوط نکند…

 

پنجم : شورا به تک تک صادرکنندگان نامه نوشت ، تک تک پاسخ دادند وثیقه نداریم !

تعدادی از صادرکنندگان روایت نامه نگاری شورا را چنین بازگو می کنند :

همان روز نخست شورا به تک تک صادرکنندگان نامه ی رسمی ابلاغ کرد و از ما خواست که صرفا با قیمت مصوب خرید نمایند.تمام صادرکنندگان در پاسخ گفتند : با کدام پول !؟ گفتیم با وام ، گفتند : کدام وام !؟ گفتیم هزارمیلیارد : گفتند وثیقه ای در آن ابعاد نداریم ! به استانداری و نماینده مجلس اعلام کردیم که صادرکنندگان چنین می گویند ، کمک کنید به شیوه ای معقول و متعارف  مشکلات وثیقه حل شود اما کسی توجه نکرد ، بازهم !

علاوه بر این ، در روزهای بعد برخوردهای قضایی نیز آغاز شد.فضای شکل گرفته به نحوی بود که برخی از همکاران ما اساسا ترجیح دادند در آن شرایط با احتیاط گام بردارند تا مبادا با برخورد قضایی مواجه شوند .کنار کشیدن این افراد ، مقداری از حجم تقاضا کاست. و این اقدامات عملا شرایط را وخیم تر ساخت.

 

ششم : به راهکارهای شورا و اتحادیه توجهی نشد

در روز نخست قایل به راهکارهای دیگری بودیم اما توجه نشد ! وقتی که قیمت سقوط کرد ، بازهم پیشنهاداتی مطرح کردیم اما بازهم توجه نشد !

 

دنیای زعفران :

پا نوشت اول : انچه صادرکنندگان مدعی اند ، به مدد اسنادی که این افراد در اختیار ما قرار داده اند ، قابل اثبات است.نامه نگاری ها و تاریخ آنها و اظهارات مندرج در آنها گویای آنست که این نگرانی ها پیش از این در میان صادرکنندگان وجود داشته است و این افراد نیز پیش بینی چنین شرایط سختی را داشته اند.

پا نوشت دوم : مشکلات جاری در بخش صادرات زعفران بر اهل فن پوشیده نیست و ما از مدت ها پیش مکررا به این موضوعات به صراحت اشاره کرده ایم. و البته ، جای بسی تاسف است که برخی از صادرکنندگان از این وضعیت بغرنج منتفع نیز می شوند  اما در فضای شکل گرفته علیه این طیف نباید راه افراط پیمود. بدون حضور این طیف موثر ، نمی توان به اعتلای این صنعت کهن امیدوار بود. از نظر ما راه در این حوزه یکی است :

صادرکنندگان را باید تقویت کرد ، با قوانین موثر به رقابت های مخرب آنها خاتمه داد ، انتقادات آنها را شنید  و همزمان امکان ورود بازیگران دیگری را نیز تسهیل کرد. گول فضاسازی رسانه ای اخیر علیه این گروه موثر را نخوریم …

 

سند شماره یک : نامه اتحادیه به صادرکنندگان زعفران مبنی بر اعلام امادگی متقاضیان جهت دریافت وام

 

سند شماره دو : نامه اتحادیه به مقامات مسئول و اعلام عدم امکان تودیع وثیقه توسط صادرکنندگان و پیشنهاد شیوه های جایگزین

فریاد کشان ! / طرح و برنامه کیلویی چند!؟ نقدی بر رفتار نمایندگان تربت جام و تربت حیدریه

 

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید