اعتراض شدید کشاورزان ادامه دارد / هشدار به تمام بازیگران صنعت زعفران

سقوط آزاد قیمت گل زعفران و اعتراضات کشاورزان ؛ حاوی چه درس هایی است ؟

سقوط آزاد قیمت گل زعفران اعتراضات شدیدی را از جانب کشاورزان موجب شده است. در زاوه ، قلعه آقا حسن ، صفی آباد و … شاهد اعتراضات و تجمعات میدانی زعفرانکاران بودیم.از صبح تعداد پرشماری از کشاورزان از طریق دنیای زعفران اعتراضات تندی را نسبت به بازیگران موثر صنعت زعفران مطرح ساخته اند که بعضا حتی قابل انتشار نیست.

شرایط فعلی اصلا قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست .سالهای گذشته افت قیمت صرفا حاشیه سود کشاورزان را کاهش می داد اما اکنون حتی با نرخ های روز گذشته نیز از منظر اقتصادی سود خالص چندانی به کشاورز تعلق نمی گرفت . با سقوط امروز اما عملا زعفران به محصولی ضرر ده تبدیل شده است و نه تنها برای کشاورزان سودی نخواهد داشت بلکه زیان های سختی را نیز متوجه آنها خواهد کرد و همین امر اعتراضات تند کشاورزان در شهرهای مختلف را موجب شده است.

 

اعتراضات و اتفاقات امروز حاوی چه درس هایی است ؟

به نظر ما ، اتفاقات امروز هشدار بسیار مهمی برای بازیگران مختلف صنعت زعفران به شمار می رود. مقامات دولتی ، صادرکنندگان ، ایستگاه داران ، دلالان ،کسبه و همه و همه باید از اتفاقات امروز بیاموزند. همه باید بدانند که این وضعیت دیگر قابل تداوم نیست و در صورت ادامه ، منافع تمام این کنشگران به خطر خواهد افتاد.

صادرکنندگان باید بیاموزند که تداوم فعالیت آنها در سال‌های آتی در گرو بهبود قیمت ها است و از چوب حراج زدن به طلای سرخ در خارج از کشور دست بردارند.این گروه باید بیاموزند که رقابت های مخرب خود را در عرصه بین الملل خاتمه دهند؛ بیاموزند که در معادلات خویش و در معاملات خود لاجرم بایستی گوشه چشمی به منافع کشاورزان نیز داشته باشند.

کسبه باید بیاموزند که تداوم شغل آنها منوط به وجود انگیزه در زعفرانکاران است و نرخ های فعلی اساسا تداوم کشت زعفران را با خطرات جدی مواجه خواهد ساخت؛ پس از دامن زدن به اتفاقاتی که سویه های مخرب دارند ، اجتناب کنند.

فعالان رسانه ای و تحلیلگران باید بیاموزند که با یک غوره سردی نکنند و با یک مویز گرمی !! اینکه با رونمایی از هر طرح خام و نسنحیده ای ایرادات علمی و منطقی موجود در طرح را نادیده بیانگارند و نقش خود را به بوقچی مقامات مختلف تنزل دهند ؛ فرسنگ ها با وظیفه ذاتی و ماهوی رسانه فاصله دارد. افرادی که عنوان تحلیلگر را یدک می کشند ، نبایستی با رویت یک فاکتور حاوی قیمت انگین اتویی عنان از کف داده ، واقعیت های عینی را نبینند و بدیهی ترین اصول علم اقتصاد را نادیده بگیرند.

و اما مقامات دولتی ؛ باید بیاموزند که با سیاست های پوپولیستی نمیتوان صنعت زعفران را توسعه بخشید و از قیمتها حفاظت کرد؛ باید بیاموزند که رفع مشکلات فعلی در گرو احترام نهادن به دانش است ؛ در گرو استفاده از دانشمندان و متخصصان آشنا به زعفران است. این گروه باید بیاموزند که رفع معضلات این صنعت از طریق پروپاگاندای رسانه ای میسر نیست ؛ با فشار رسانه ای شاید چند روزی بتوان قیمت را بهبود بخشید اما نمی توان به مبارزه با چالش های پرشمار این صنعت پرداخت.

 

قبلی «
بعدی »

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما