• صفحه خانگی
  • >
  • آموزشی
  • >
  • توصیه هایی برای کاشت پیاز زعفران توسط کارشناسان / چگونه پیاز سالم را تشخیص دهیم ؟

توصیه هایی برای کاشت پیاز زعفران توسط کارشناسان / چگونه پیاز سالم را تشخیص دهیم ؟

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 29, 1399
  • آموزشی
پیاز زعفران_کشت زعفران_قاچاق پیاز

همزمان با آغاز کاشت زعفران در خراسان جنوبی کارشناسان جهاد کشاورزی توصیه هایی برای کاشت پیاز زعفران سالم ارایه کرد.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه دقت کشاورزان در انتخاب پیاز سالم در زمان کشت زعفران در پیشگیری از بروز و شیوع آفات، بیماری‌های زعفران و پوسیدگی نقش اساسی دارد، گفت: هشدار‌ها و آموزش‌های لازم به کشاورزان زعفرانکار درخصوص کشت پیاز‌های سالم، انتخاب پیاز‌هایی که به هیچ وجه دچار له شدگی نباشند داده شده است.

مهدی یوسفی افزود: وجود لکه‌های پوسیده و یا حفره‌های سیاه در بنه می‌تواند نشانه آلودگی به کنه و سایر عوامل خسارتزای گیاهی مانند انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد.

وی گفت: کنه‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های عامل پوسیدگی پیاز زعفران و نیز باعث باریک‌تر و کوتاه‌تر شدن برگ‌های بوته‌های زعفران آلوده نسبت به بوته‌های سالم و همچنین خزان زودتر از معمول بوته‌های آلوده شده و نهایتا باعث کاهش عملکرد محصول می‌ شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: کشاورزان به این نکته مهم نیز باید توجه داشته باشند که از جا به جایی خاک همراه با پیاز پرهیز کنند، زیرا احتمال آلودگی خاک همراه پیاز نیز بسیار زیاد است.

یوسفی افزود: کشاورزان با رعایت عمق کاشت مناسب پیاز (حدود ۲۰-۱۵ سانتی متر) از بکار بردن هر گونه کود و سموم شیمیایی بدون مشورت با کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی در سطح استان پرهیز کرده چرا که مصرف خودسرانه این مواد علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی می‌ تواند به علت ایجاد باقیمانده بیش از حد مجاز سموم در محصول تولیدی ضربه جبران ناپذیری به صادرات آن نیز وارد کند.

 

معاون استاندار : در تلاشیم که مجوز خرید توافقی زعفران را بگیریم / تشریح شیوه دریافت وام هزارمیلیاردتومانی برای متقاضیان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما