امکان سرایت کرونا از طریق گل‌های زعفران وجود دارد/ پاک گرها پروتکل ها را رعایت نمایند

دنیای زعفران-در حالی که در شهرستان‌های مختلف استان خراسان رضوی برداشت زعفران آغاز شده، یک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص انتقال و سرایت ویروس کرونا از طریق گل‌های زعفران هشدار داد.

دکتر خاطره عربیخوان اظهار کرد: با توجه به زمان جمع‌آوری گل‌های زعفران در شهرستان‌های مختلف استان خراسان رضوی از جمله کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن می‌طلبد کشاورزان و شهروندان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: بدون شک اگر در زمان جمع‌آوری و پر کردن گل‎های زعفران نسبت به هشدارهایی که از سوی مسئولان بهداشتی صادر می‌شود، بی‌تفاوت باشیم به زودی باید منتظر آمارهای نگران کننده دیگری در این شهرها نیز باید بود.

عربیخوان تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کشاورزان به خصوص روستاییان در زمان جمع‌آوری گل‌های زعفران رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی نمی‎گیرند که این نگران کننده است و مسئولان مربوطه باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

وی گفت: با توجه به اینکه تمامی مراحل جمع‌آوری گل‌های زعفران در منطقه از لحظه چیدن، پاک کردن و هنگام خرید و فروش این محصول از طریق دست انجام می‌گیرد احتمال آلودگی گل‌های زعفران به ویروس کرونا وجود دارد.

وی مطرح کرد: متأسفانه برخی مواقع شاهد رهاسازی گلبرگ‌ها و ضایعات این محصول و حتی دیگر پسماندها در اماکن عمومی و گاه جمع‌آوری آن‌ها توسط برخی زباله‌گردها هستیم که مشکلات و نگرانی‌های خاص خود را برای انتقال این ویروس در پی دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در کاشمر اظهار کرد: در صورت برخورد ویروس کرونا با دست‌های فرد مبتلا یا ناقل احتمال سرایت آن به افراد دیگر وجود دارد. چون امکان انتقال ویروس کرونا از طریق زعفران و ضایعات آن هست، باید ضمن اینکه از دستکش و ماسک استفاده می‌شود، ضایعات آن در یک نایلکس ویژه ریخته شده و سپس به سطل زباله منتقل شود.

عربیخوان جلوگیری از رها کردن این اقلام در محیط و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برداشت و پر کردن گل‎های زعفران را ضروری دانست و گفت: با توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشت فردی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جهاد کشاورزی و مسئولان بهداشتی باید هشدارهای لازم را در زمان برداشت و پر کردن گل‌های زعفران به کشاورزان و دیگر شهروندان ارائه دهند.

وی اظهار کرد: کارگرانی که نسبت به برداشت گل زعفران اقدام می‌کنند قبل از ورود به مزرعه باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجیه شوند و بعد از شروع مجدد برداشت، دست‌ها را به صورت کامل ضدعفونی کرده و در هنگام تمیز کردن حتماً از ماسک استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآور شد: هنگام پر کردن گل زعفران در خانه برای تصفیه شدن هوا باید تعدادی از پنجره‌ها باز نگه‌ داشته شوند و ظروف مورد استفاده بعد از اتمام کار به طور کامل شستشو داده شوند.

وی در ادامه وضعیت بسیاری از شهرها از جمله کاشمر را بحرانی اعلام نمود و گفت: متأسفانه توجه شهروندان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: بیش از ۸ ماه از شیوع این ویروس می‌گذرد و پزشکان و پرستاران به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی هستند و بسیاری نیز در این راه جان خود را از دست دادند.

وی گفت: پزشکان و پرستاران بیشتر از بی‌تفاوتی مردم نسبت به این ویروس خسته شده‌اند تا اینکه بخواهند خدمت‌رسانی به مردم آن‌ها را خسته کند.

عربیخوان عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت اصلاً خوب نیست و اگر به همین منوال بخواهد پیش برود قطعاً تعداد مبتلایان و فوتی‌ها به شدت افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بخش‌های بیمارستان کاشمر برای بستری بیماران کرونایی تخلیه شده است، از خانواده‎ها خواست ضمن حفظ آرامش توصیه‎های پزشکان را در مقابله با ویروس کووید ۱۹ جدی بگیرند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید