معافیت بازگشت ارز محصولات کشاورزی درست است؟

آمار ماهانه کارنامه صادرات زعفران- صادرات عفران "با قطر"

معافیت بازگشت ارز محصولات کشاورزی درست است؟

طی روزهای گذشته، خبری مبنی بر معافیت بازگشت ارز حاصل از صادرات بخش کشاورزی توسط یک مقام بخش خصوصی (اتاق بازرگانی اهواز) منتشر شد.  دنیای زعفران این خبر را به دلایل مختلف از جمله ابهامات متن آن و همچنین ناشناخته بودن مقام مسئول منتشر نکرد. اما این خبر در برخی کانال های زعفرانی بدون توجه به جزئیات منتشر شد و برای برخی از همراهان دنیای زعفران، محل سوال شده است.

خبر اصلی به نقل از عموری، رئیس اتاق بازرگانی اهواز بود که درباره معافیت مالیاتی (نرخ مالیات صفر) و شروط ان صحبت میکرد و گفت:  “صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برای اجرای سال های ۹۸ و ۹۹ نیز از این حکم مستثنی بوده و از پرداخت مالیات و بازپرداخت ارز معاف هستند”.

پیشتر نیز اخباری مبنی بر مصوبه تلفیق مبنی بر معافیت بخش کشاورزی از بازگشت ارز (در جریان بودجه سال گذشته) و همچنین امکان واردات در برابر صادرات منتشر شده بود. اما هیچکدام از این موارد عملیاتی نبود؛ اولی به تایید نهایی نرسید و دومی برای صادرکنندگان مزیتی نداشت. در خبر فوق هم ایشان از معافیت قطعی در سالهای 98 و 99 سخن میگوید در حالی که حداقل تا ماه های اخیر الزام بازگشت ارز وجود داشته است و مشخص نیست منظور ایشان چیست؟ شاید در خصوص برخی محصولات ویژه سخن می گوید.

لذا خبر فوق، طبق بررسی های صورت گرفته قابل تایید نیست. از فعالان بازار زعفران و صادرکنندگان عزیز که در کانال حضور دارند تقاضا می شود در صورت امکان توضیحات تکمیلی را در این خصوص ارائه کنند.

توضیح 1: تعهد ارزی یا همان الزام به بازگشت ارز منجر به هزینه مازاد برای صادرکنندگان می شود. چرا که عمدتا مجبورند ارز از بازار بخرند و تحویل داده و رفع تعهد کنند. این موضوع به 5 تا 10 درصد هزینه مازاد منجر می شود.

توضیح2: با کاهش نرخ پایه گمرکی زعفران در نیرماه امسال، اثر مخرب این مصوبه بسیار کاهش یافته است.

توضیح 3: با نزدیک شدنِ نرخ نیمایی به نرخ بازار اثر منفی تعهد ارزی باز هم کاهش می یابد. با این حال رفع تعهد ارزی یک اتفاق خوب برای صادرکنندگان است و می تواند بر صادرات زعفران و قیمت ان نیز موثر باشد.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید