ارزش گمرکی زعفران در سال 1400 هم سقوط کرد!

ارزش گمرکی زعفران

ارزش گمرکی زعفران در سال 1400 هم سقوط کرد!

در حالیکه ارزش گمرکی زعفران حدود 10 سال قبل روی 3 هزار دلار بود این عدد در 5 ماهه اول امسال، طبق آمار رسمی گمرک، به کمتر از 500 دلار سقوط کرده است.

در واقع بعد از هر جهش نرخ ارز یک بار ارزش گمرکی زعفران سقوط کرده است و در واقع قیمت صادراتی این محصول مهم از دست رفته و آب رفته است.

نبود قیمت جهانی برای زعفران، انحصار ایران در تعیین قیمت و رقابت منفی تجار در بازار صادراتی، مهمترین علل این ریزش شدید قیمت دلاری زعفران بوده است.

ارزش گمرکی زعفران

وضعیت ارزش گمرکی زعفران در 5 ماهه اول سال 1400

چنانچه آمارها نشان میدهد طی 5 ماهه اول سال 1400 حدود 80 تن زعفران از کشور صادر شده است که ارزش آن 39.5 میلیون دلار گزارش شده است!!!

البته ارزش گمرکی لزوما برابر با قیمت صادراتی نیست اما بهترین نماگر ارزش صادراتی است و به خوبی فاجعه قیمتی زعفران را نشان میدهد.

برنامه های دولت برای زعفران

عزیزانی که این روزها در اتاق های جهاد کشاورزی و گیاهان دارویی و تعاون روستایی در حال رفت و آمد و  نامه نگاری و برنامه ریزی هستید، لطفا هدفگذاری خود برای زعفران را کمتر از 1500 دلار قرار ندهید(قیمت متوسط یک دهه اخیر) و برای رقابت مخرب تجار هم برنامه داشته باشید تا صنعت زعفران بتواند دوباره نفسی بکشد.

گفتنی است تلاش های مختلفی در بخش های مختلف دولت در این خصوص در جریان است که وقوع مداخله دولتی در صنعت زعفران را قطعی کرده است اما درباره کم و کیف آن و مخصوصا درباره میزان قابلیت اجرایی آن شک و تردید فراوان وجود دارد.

گزارش های تحلیلی از وضعیت صادرات و برنامه های دولتی برای زعفران را این هفته در دنیای زعفران بخوانید…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست داده های قیمت نقدی (spot price) و نحوه تهیه

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید