رشد قیمت زعفران در دیماه ؛ قابل انتظار اما خاص!

  • توسط دنیای زعفران
  • دی 13, 1400
  • اخبار
رشد قیمت زعفران در دیماه - پایان معاملات روی زعفران پارسالی یک عامل فشار بر بازار بود

رشد قیمت زعفران در دیماه ؛ قابل انتظار اما خاص!

وضعیت زعفران در نیمه هفته پرماجرا

رشد قیمت زعفران در دیماه ، قابل انتظار بود اما یکه تازی بازار بورس و برخی رفتارها و معاملات این رشد را کمی خاص کرده است و درباره ارگانیک بودن آن تردیدهایی ایجاد کرده است.

به گزارش دنیای زعفران، قیمت طلای سرخ در بورس حدود یک ماه پیش (10 اذرماه) به روند صعودی دوماهه خود پایان داد و روند نزولی قیمت تا 10 روز بعد غالب بود. سپس قیمت ها تثبیت شد تا اینکه شاهد رشد قیمت زعفران در دیماه (تقریبا از یازدهم این ماه) باشیم.

روند بسیار نرم صعودی از اوایل دیماه شروع شده بود اما با شروع هفته جاری، روند تسریع شد. علل این رشد عبارت بودند از:

  • پایان معاملات زعفران کهنه که با اقبال زیادی روبه رو شد و در روز پایانی به خاطر قیمت پایین خریداران زیادی داشت. حجم بالای معاملات و رشد قیمت در بازار زعفران کهنه یکی از عوامل رشد بازار بود.
  • آقای ساربان معاون جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی که پیشتر حجم تولید زعفران در سال جاری را 35 درصد کمتر از پارسال براورد کرده بود، در اظهارنظری جدید این میزان را به 60 درصد رشد داد. اینجا بیشتر بخوانید؛ رشد قیمت زعفران در دیماه + تخمین کاهش 60 درصدی تولید
  • گمانه ها در خصوص اینکه تولید زعفران در سال آینده نیز احیا نخواهد شد در حال تقویت شدن است.
  • عرضه در بازار نقدی هم کاهش یافته اما بازار نقدی آرامتر است.

رشد قیمت زعفران در دیماه - پایان معاملات روی زعفران پارسالی یک عامل فشار بر بازار بود

این موضوعات کافی است تا قیمت ها رشد کند. البته در هفته جاری، بیش از اینکه بازار نقدی رشد کند بورس رشد کرد. لذا شاید بتوان این رشد را موقتی دانست. معاملات خاصی که در برخی نمادها مثل طلای سرخ انجام می شود نیز پیش بینی پذیری بازار را سخت کرده است. لذا شاید رشد قیمت زعفران در دیماه 1400 تداوم نیابد یا اینکه وابسته به تصمیمات افراد خاص باشد. این یعنی در کوتاه مدت شرایط شفاف نیست.

با همه اینها، نباید فراموش کرد که چشم انداز بلندمدت زعفران روشن است. اگر کاهش تولید 60 درصدی درست باشد، یعنی امسال نهایتا 160 تن زعفران تولید شده است. با احتساب موجودی انبارها، مجموعا 250 تن زعفران موجود است که بسیار کمتر از صادرات سال قبل است.

با توجه به اینکه زعفران محصول چندگانه است، خیای بعید است که تولید در سال آینده احیا شود. لذا هرچه بگذرد فشار کمبود عرضه بر بازار زعفران بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر، روند صعودی قیمت ها مانع از عرضه زیاد خواهد شد و تقاضای سرمایه گذاری را نیز تقویت خواهد کرد. همه اینها باعث خواهد شد به تدریج زعفران مسیر صعودی را در پیش بگیرد.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: رکوردهای بورس زعفران در روز خداحافظی با زعفران 1399 | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید