طراحی و بسته بندی زعفران با تمام نکات مهم

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 24, 1401
  • آموزشی

 

عوامل موثر در طراحی بسته بندی زعفران

برای طراحی بسته بندی موادغذایی، علی الخصوص طراحی و بسته بندی زعفران به عنوان یک کالای تجاری کم حجم و سبک، باید ظرافت خاصی در نظر گرفته شود. این نوع طراحی و بسته بندی باید به گونه ای باشند که علاوه بر محافظت از زعفران در برابر عوامل محیطی، امکان مشاهده محصول را نیز فراهم کرده و فضای مناسبی نیز برای درج مندرجات و اطلاعات داشته باشد. در همین راستا، بسته بندی های مختلفی برای زعفران طراحی شده و اغلب شامل پاکت زعفران، جعبه لوکس و زینتی و در نهایت نوع کاربردی می شوند.

انواع بسته بندی مقوایی را می توان در تمامی فروشگاه های سطح شهر مشاهده کرد. این طراحی ساده نیز خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود. طراحی های لوکس و زینتی اغلب برای صادرات به دیگر کشورها و همچنین معرفی محصول به توریست ها کاربرد دارد. با این حال این نوع بسته بندی نیز در مناطق مرفه نشین جامعه نیز موجود هستند. طراحی های کاربردی نیز به گونه ای هستند که مصرف کننده بعد از استفاده از مقداری زعفران، بتواند بقیه محصول را درون بسته بندی اولیه نگهداری کند و در واقع بسته بندی زعفران حکم یک ظرف کوچک برای نگهداری را دارد.

1. اهمیت رنگ در طراحی بسته بندی زعفران

برندهای تولیدی موفق در زمان طراحی بسته بندی محصولات تجاری خود باید به مسائل جانبی نیز توجه داشته باشند. رنگ بسته بندی یکی از مسائل جانبی مهم بوده که در صورت انتخاب نادرست می تواند تمامی کیفیت بسته بندی را زیر سوال ببرد. در واقع رنگ زعفران به عنوان یک رنگ خاص و زیبا، در خانواده رنگ های سرخ قرار می گیرد و تناسب رنگ محصول و رنگ بسته بندی بسیار مهم خواهد بود. مشتریان در زمان انتخاب محصول مورد نیاز خود، از لحاظ روان شناختی به سراغ کالاهایی می روند که تناسب رنگ در بسته بندی آن ها رعایت شده باشد. طراحی و بسته بندی زعفران با استفاده از رنگ های متناقض می تواند بر روی میزان فروش تأثیر منفی گذاشته و به طرز قابل توجهی مشتریان را کاهش دهد. بنابراین نباید این مسئله به ظاهر جزئی را فراموش کرد و مسیر طراحی را به یک شرکت معتبر طراحی و بسته بندی خلاق واگذار نمود.

2. جنس جعبه بسته بندی زعفران

به طور کلی زعفران ها در زمان بسته بندی باید کاملاً خشک و عاری از هرگونه رطوبت باشند. هرگونه ارتباط رشته های زعفران با رطوبت می تواند رنگ محصول را تغییر داده و خاصیت آن را از بین ببرد. برای جلوگیری از این مسئله در زمان بسته بندی زعفران، ابتدا باید محصول را درون یک بسته پلاستیکی و بدون نفوذ رطوبت و هوا قرار داده و سپس عملیات پرس کردن جعبه مقوایی انجام گردد. در نتیجه بسته بندی های زعفران از دو جنس اصلی پلاستیک و مقوا تهیه می شوند ولی تنها بخش مقوایی آن به چشم می آید و به عنوان بخش اصلی در نظر گرفته خواهد شد. همچنین بسته بندی این محصول با استفاده از قوطی فلزی یا ظروف شیشه نیز انجام شده که در فروش داخلی چندان متداول نیستند و در زمره بسته بندی های لوکس به شمار می روند.

3. نمایش برند محصول در بسته بندی

طراحی بسته بندی خلاقانه زعفران باید بتواند به بهترین شکل ممکن برند محصول را نمایش دهد. طراحی برند در واقع یکی از مهم ترین فعالیت ها در زمان تجاری سازی یک واحد تولیدی بوده و یک شرکت بسته بندی معتبر باید در زمان طراحی بسته بندی انواع محصولات تجاری، دقت زیادی در این امر داشته باشد. برندسازی در خصوص بسته بندی زعفران بسیار دارای اهمیت است زیرا کوچک بودن قوطی زعفران نباید بهانه ای برای مخفی ماندن و جلوه نکردن برند محصول باشد. در واقع برند محصول علاوه بر سطح داخلی در سطح بین المللی نیز اهمیت ویژه ای داشته و اصالت کالا نیز با همین موضوع مشخص می شود. عدم ذکر برند بر روی بسته بندی، به معنای نادیده گرفتن مهم ترین قواعد استانداردسازی محصولات در سطح جهان خواهد بود.

4. مندرجات ضروری بر روی ظرف زعفران

باید توجه داشت که بسته بندی صرفاً برای محافظت از محصول تولیدی نیست. بلکه مهم ترین اطلاعات مورد نیاز مصرف کننده برای شناخت محصول بر روی بسته بندی قرار می گیرد. این اطلاعات علاوه بر معرفی برند، باید شامل موارد دیگری نظیر تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام کارخانه و واحد تولیدی آدرس، محتویات درون بسته بندی، شماره تماس با پشتیبانی و بخش مشتریان و غیره باشد. همچنین توضیحات دیگری در خصوص نحوه نگهداری از محصول، نحوه حمل و استفاده از آن نیز می تواند بر روی بسته بندی درج شود.

 

5. پلمپ کامل بسته بندی زعفران

پلمپ بسته بندی جزو قواعد کلی نبوده و در برخی از انواع بسته بندی مانند بسته بندی سیب یا غیره رعایت این مورد معنایی ندارد. اما در خصوص برخی از اقلام تولیدی مانند زعفران، باید به پلمپ بودن بسته بندی توجه بسیاری شود. کمترین میزان نفوذ هوا، رطوبت و باکتری به یک بسته بندی زعفران پلمپ شده وجود داشته و رشته های زعفران کاملاً در پوشش حفاظتی و عایق قرار می گیرند. باید توجه داشت که مدت زمان انقضای محصول بعد از باز شدن پلمپ آن باشد.

اهمیت بسته بندی صادراتی زعفران

بسته بندی محصولاتی که با هدف صادرات به دیگر کشورها و عرضه به مشتریان خارجی تولید می شوند، همواره از نظر کیفیت متریال و طراحی ظاهری اهمیت بسیاری دارند. محصولات صادراتی باید بسیار شکیل تر بوده و کیفیت بیشتری داشته باشند. البته هزینه ها و درآمدهای بیشتری نیز به همراه دارند. در رابطه با زعفران نیز این موارد به طور کامل صدق می کند و باید در  طراحی بسته بندی این محصول دقت بیشتری صورت گیرد. بدین دلیل که حمل و نقل کالا طولانی بوده و در شرایط آب و هوایی مختلفی قرار می گیرد. حتی به حجم ارسالی نیز باید توجه شود. تمامی این موارد می توانند بر روی کیفیت کالا تأثیرگذار باشند. در واقع اگر افزایش هزینه های بسته بندی با هدف ارتقای کیفیت و در نهایت فروش بیشتر صورت گیرد، می تواند فروش محصول را در کشورهای دیگر نیز تضمین کند.

 

سوالات متداول

  1. چه وزن هایی برای بسته بندی زعفران مناسب است؟

بهترین وزن زعفران برای بسته بندی های داخلی و خارجی تفاوت دارد. اما در حالت کلی، از 2 مثقال زعفران تا 10 مثقال آن را می توان درون بسته بندی های مختلف قرار داد.

  1. دلیل استفاده از جعبه مادر برای طراحی بسته بندی زعفران چیست؟

جعبه مادر در واقع همان استندی است که ظرف زعفران درون آن قرار می گیرد. استفاده از این استندها می توان در افزایش میزان فروش تأثیر بسزایی داشته و همچنین حمل و نقل کلی بسته بندی ها را آسان تر کند.

  1. چرا طراحی بسته بندی زعفران باید لوکس باشد؟

زعفران به عنوان یک کالای لوکس شناخته شده، بنابراین لوکس بودن بسته بندی آن نیز می تواند در افزایش قیمت تأثیر داشته و همچنین میزان فروش را نیز افزایش می دهد. این امر در زعفران های صادراتی اهمیت بسیار بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید:

قیمت خرده فروشی زعفران در بازار چند !؟

سند راهبردی زعفران از سال آینده مشکلات ایران در تولید و صادرات زعفران را مرتفع خواهد کرد!!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما